Motor lintzaag verbrand

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Gisteren was ik bezig met het zagen van okan, naar verluidt een houtsoort die verwant is aan bankirai.
Het waren balken van zo'n 9 cm dik die ik aan het schulpen was.

Plots begon het te stinken en te roken, dus snel de machine afgezet, maar het kwaad was al geschied.
Mijn lintzaag is er eentje van het italiaanse merk Centauro.
Een heel degelijke machine, quasi volledig uitgevoerd in gietzijzer.
De motor is er eentje van 1,5pk, en draait 2800 toeren.

Nu heb ik het geluk dat ik vorig jaar een aanhangwagen oud ijzer naar de schroothoop bracht, en daar een 'zelfgemaakte' slijpsteen
zag staan. Ik bracht het kreng mee voor de motor (was een gokje of ie nog werkte;-)), en de lagers.
Wil het nu net lukken dat ook die motor 1,5pk heeft, en 2800 toeren draait!
Ideale vervangmotor voor de lintzaag dus!

Eén probleempje: de motor op de lintzaag heeft voetjes, terwijl de 'slijpmachine' motor een flensmotor is...

Gelukkig heb ik het stuk waarop de flensmotor gemonteerd was kunnen hergebruiken. Een plaatje er aan lassen, wat gaten boren,
en na enkele uren is de lintzaag gerepareerd.

Gelukkig maar, want er ligt nog een heleboel okan te wachten om te worden verzaagd;-).

'k Zal nu wel regelmatig eens pauzeren, zodat ik de motor niet opnieuw overbelast...

Het metaalwerk is heel ruw gedaan, want ik ben ten eerste geen metaalbewerker, ten tweede heb ik niet het nodige materiaal om
picco bello werk te leveren, en ten derde is het vooral functionaliteit waar ik naar streefde.

Ik kan er weer tegenaan, en da's het belangrijkste!

Groeten,
Steven
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
het beste kun je nu een motorbeveiligingsschakelaar monteren in de kabel naar je motor,
dan gebeurt dit ws niet meer.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Inderdaad, die tip kreeg ik ook van een oud-leraar mechanica.
Tot het zover is kan ik ook gewoon checken of de motor niet te warm wordt bij gebruik.
Als ie te heet wordt om m'n hand op te houden leg ik het beter stil;-).

Groeten,
Steven
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
dat zie je niet goed.
als een motor op 2 fasen loopt of als ie overbelast wordt brandt ie binnen 3 seconden door.
de warmte is dan nog lang niet van het veld doorgetrokken in de behuizing van de motor.
met de hand voelen heeft dus weinig zin.
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Bij het schulpen van hardhout is een scherpe zaag met een niet te kleine vertanding belangrijk , hierdoor wordt de zaagweerstand en dus ook de motorweerstand een stuk minder. Uiteraard bij het zagen rustig aan doen zodat de zaag het werk kan doen.

Jan.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hartelijk bedankt voor de reacties!

@Jan van Berkel: Bedankt voor de info, zal er rekening mee houden. Weet je waar je zo'n motorbeveiligingsschakelaar kan kopen en hoeveel zo'n ding ongeveer kost?

@Jan P: Ik was begonnen met een scherpe zaag (van Tuffsaws), maar door het zagen van de okan (waarvan de hardheid die van azobé benadert vermoed ik), was de zaag snel bot.

Gezien de zagen van Tuffsaws geharde tanden hebben kon ik ze niet vijlen.
'k Heb dan maar met een Dremel alle tanden aangezet, met fantastisch resultaat!

Opnieuw heel strakke zaagsnede, en ging erdoor als een warm mes door de boter.
Na het resterende zaagwerk te hebben gedaan word ik het verschil wel al weer goed gewaar, dus opnieuw dremelen zal wel nodig zijn.
Ik schat dat ik zo'n zaag 3 a 4 keer kan herslijpen voor ik ze moet weggooien.

Met vriendelijke groeten,
Steven
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik zou een zaaglint nemen van bimetaal, die gaan veel langer mee.
ik heb er zelf een in mijn lintzaag zitten en ik merk het verschil met het oude lintzaagblad.

zo'n motorbeveiligingsschakelaar kun je bij een elektrotechnische groothandel kopen, bijv ELT in Veghel.
in de volksmond heet zo'n ding een PKZ en de prijs is afhankleijk van de stroom die je wil afstellen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben eigenlijk heel erg tevreden over de zagen van Tuffsaws hoor, ik wijt het vooral aan de enorm harde houtsoort.
Voor de rest wel een superstrakke zaagsnede, heb er al veel plezier aan gehad.

'k Heb me er een half jaartje geleden of zo eens 5 verschillende besteld, en ze bevallen allemaal.
Samen was het nog geen 150€, dat vond ik ook erg meevallen.

Zal eens kijken waar ik in België aan zo'n schakelaar raak.

Groeten,
Steven
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Steven, hoe doe je dat dat slijpen met je dremel, kun je een foto laten zien van hoe je het doet, ik heb ook een heel stel botte linten liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.