Welke machine/apparaat ???

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hallo allemaal,


Ik ben op zoek naar een machine waarmee ik gaten kan boren in hout. Het gat heeft een diameter van 4,5 tot 5 cm.
Een speedboor heeft dus geen zin want die gaat tot max 4 cm heb ik begrepen. :(
Verder moet het hout niet helemaal doorboort worden maar tot slechts 3 cm diep.
Daardoor valt de gatenzaag weer af. :( :(:(
Er moet hier toch een apparaat voor zijn maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen helpen hiermee.

Wie heeft er Tips??

Groet,

jonas
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Is frezen met de bovenfrees een optie?, met sjabloonring en mal, of uit de losse hand, dan worden de gaten niet helemaal zuiver rond, maar na wat oefenen zal dat ook wel redelijk lukken. Hangt ook van het doel vd gaten af.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
of eerst met de gatenzaag het gat tot 3 cm diep voorboren, de eerste cm met centerboor, dan zonder centerboor tot 3 cm diep en dat het hout wat er nog staat wegfrezen met de bovenfrees.
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Het hout dat ik gebruik zijn zware takken. Ik wil er spotjes in verwerken dus is het belangrijk dat het wel echt strakke gaten/uitsparingen zijn. Ook wil ik aan het eind op de kop z'n kant ( wwar de tak is afgezaagd ) een spotje plaatsen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op takken werken met een bovenfrees valt ook niet mee, protool verkoopt zobo boren, die gaan volgens mij tot vrij grote maten, maar zijn niet goedkoop, of zoek eens op forstnerboren.
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
En in totaal gaat het om echt veel gaten ( 200 st ) dus t zou fijn zijn als er niet heel veel tijd in zou zitten :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Of een gatenzaag (minus de centerboor) en een bovenfrees of manuaal met bijtel en grondschaaf (kan een afgevijlde inbussleutel in een blok hout zijn)

(late reactie zie ik)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
zou dan voor een zobo of forstnerboor gaan, maatr mischien weten anderen nog alternatieven. Zou me trouwens wel kans zien om een vrij strak gat te frezen met een bovenfrees alleen 200 gaten in boomtakken schiet niet op op die manier, beter boren met een geschikte boor
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Als machine is de kolomboormachine een geschikte keus.

Een handboormachine geeft met deze diameter boor kans op polsbreuk (door vastslaan vd boor)


Jan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.