opliggende deuren ?

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
goede avond iedereen

ik ga een kleerkast maken in mdf met 3 deuren mdf 18 mm dik. maar ik heb een vraagje over hoeveel mm moet de deur op de corpus liggen, ik ga werken met keuken scharnieren of onzichtbare scharnier genoemd. en op welke afstand moet je dan de scharnierpot uitfrezen in de deur?

bestaan er soms mallen of dergelijke om die potten makkelijk te frezen in de deur alle reacties zijn welkom en ook welke scharnieren merk ofzo ?

mvg sp3ts3r
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Ongeveer 15 mm op de corpus. de afstand van het boren hangt af van de scharnier. Meestal als je scharnieren gaat kopen kan je het daar vragen of staat het er op.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
sp3ts3r zei:
goede avond iedereen

ik ga een kleerkast maken in mdf met 3 deuren mdf 18 mm dik. maar ik heb een vraagje over hoeveel mm moet de deur op de corpus liggen, ik ga werken met keuken scharnieren of onzichtbare scharnier genoemd. en op welke afstand moet je dan de scharnierpot uitfrezen

mvg sp3ts3r
Hallo sp3 enz

Het lijkt mij een mooi plan wat jij hebt, MAAAAAR :eek: :eek: heb je enig idee hoe groot de deuren worden? Dit omdat mdf 18 mm weegt als dieplood. Je zal eerst moeten weten wat je gewicht is per scharnier voordat je die gaat kopen, Bij de beter vakhandel kan je daar wel wat informatie krijgen, ook over de montage maten enz. of op het web. Meestal kan je met een bovenfrees en een frees al de gaten in een keer boren.
oftewel eerst meten,dan wegen/rekenen en dan zoeken naar de juiste scharnieren.( er zij heel veel verschillende )

Veel succes Hugo
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Kijk even Hier. Er staan 60 verschillende aanslagvarianten getekend. Daarnaast vindt je bij Blum of Hettich diverse pdf's met alle maten die je nodig hebt. Met name "keukenkastscharnieren" zijn gestandariseerd en gebaseerd op 'systeem 32' zodat de maten ook gelden voor andere merken.

Ed
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
De gaten in de deuren zijn 35mm.
Deze worden meestal op 17.5mm van de zijkant van de deur geboord.
De gaatjes in de kast waar het montageplaatje bevestigd zit, zit op 37mm vanaf voorkant kast en 32mm uit elkaar.
Dit is bij elk merk scharnier hetzelfde.
Het enige verschil zit in de bevestigings schroefjes welke je in de deur draait, maar dit is alleen een probleem wanneer je een gatenboor machine hebt.
Wanneer je een deur aan de buitenzijde van een kast hangt kun je zelf kiezen hoever je de deur op de zijde hangt.
Normaal is dit tussen 15 en 18mm (bij een zijde van 18mm).
Wanneer je 2 deuren aan een zijde hangt vallen beide deuren er ongeveer 7mm op.
Er zijn diverse hulpmiddelen in de handel om het scharnier en montageplaatje op de goede plaats te monteren.

Suc6 met klussen!

Gr. Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.