TEST nieuwe MIDI draaibank

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een paar weken geleden kocht ik de nieuwe MIDI draaibank (€800,00 incl.BTW)bij http://www.drechselbedarf-schulte.de in Dld. Het is een gietijzeren middenklasse draaibank qua grootte met een geslepen bankbed, vaste kop met 24 staps spindelvastzetinrichting en M33 schroefdraad op de as, een verplaatsbaar tegencenter met maataanduiding, een krachtige 1 pk krachtstroommoter, die middels een frequentieregelaar op 230V draait. Maximale draaidiameter 35 cm. Tussen de centers 40 cm - bedverleging is mogelijk. Vooruit/achteruit knop en MK2 konus. Digitale toerentalindicatie. Zware beitelsteun. Toerental over drie schijven steeds te regelen vanaf O/owpm. Keurig gebouwd en afgewerkt in Taiwan op basis van Europese qualificaties/eisen. Loopt als een naaimachientje. Al mijn hulpstukken passen erop. Gekocht met Vicmarc 90 chuck (€200,00 inclusief BTW).
Gekocht voor demonstraties en lesgeven. Weegt ong.45 kg is daarom gemakkelijk verplaatsbaar middels twee handvaten.
De volgende test is uitgevoerd op de middenschijf (0-710/0-1650/0-3600). Een toerenbereik waar eigen alles mee ujit te voeren is.
A. Excentrisch werk.
Een waxinelichthouder (15x6 cm) m.b.v. de escoulenchuckgedraaid bij ongeveer 500 toeren. Excentrisch gedraaid zonder waarneembare trillen: de euro bleef gewoon staan op het bankbed.
B. Grote schaal (35x6 cm gestoomd beuken).
Zowel bij de ruwe vorm als bij het excentrisch draaien (1 cm uit het midden - zie bovenrand schaal) trad er geen noemenswaardige trilling op: de 2 euro munt bleef bij ongeveer 530 toeren gewoon staan op het bankbed. Met een guts van 12 mm liep het toerental 18 toeren terug en bij een guts van 20 mm met een paar milimeter afname 50 toeren. Ook op deze middenstand van de aandrijfriem was de machine niet te stoppen!!!! Hij doet beslist niet onder voor mijn Vicmarc100 die eens zo duur is. Kortom een super draaibank, met ruime mogelijkheden van draadsnijden, excentrisch werk en grote (35 cm) schalen.
Zie de foto's. Mochten er nog vragen over zijn stel ze gerust.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan,

Bedankt voor je mooie testverslag. Staan er nu 4 draaibanken in je werkplaats?? :shock: Tja, verschil moet er zijn moeten we dan maar denken. ;)

Een paar vragen; klopt het dat je je vicmarc ook hebt aangeschaft met de intentie om er mee op pad te gaan? Wat heeft je doen besluiten om deze machine erbij te kopen? Maw, wat miste je in de Vicmarc?

En die euro op zijn kant..indrukwekkend! dat lukt mijn Nova 1624-44 niet. Tenminste niet voordat ik hem degelijk gemonteerd heb ;) .
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hoi Nico. Het verplaatsen in/uit de auto/werkplaats is toch bezwaarlijker door gewicht en bouw dan ik 4 jaar geleden vermoedde/inschatte. Moet je voor de veiligheid met twee man doen. Bovendien heb ik hem vast opgesteld en moet hem dan eerst demonteren. Of was ik vroeger sterker???? :mrgreen: :mrgreen: :D
vr.gr. Jan Pranger.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Mooie machine.
Ik neem hem als optie mee in de beslissing.
Ik ben namelijk naar een draaibank aan het zoeken.
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Hallo Jan,

je bent nu een paar jaar verder en ik vraag me af of je nog steeds zo positief bent over de Midi-draaibank? Ik ben namelijk zelf op zoek (eerst heel veel inlezen en navraag doen en vooral hard sparen...) naar een draaibank. Ik heb 0,0 ervaring maar wil eigenlijk niet voor een gebruikte gaan. Een geruikte zal allicht eerder onderhoud of reparaties nodig hebben en garantie is vaak tot aan de deur...... Ik ben dus benieuwd wat jou ervaringen en eventuele kritische puntjes zijn.

groeten,

Peter
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ook ik heb de Midi, heb er gelijk een bedverlenging bij genomen, dat raad ik iedereen aan.
Kwalitatief ben ik nog steeds tevreden erover.
Ik zit regelmatig met stukken hout die eigenlijk te groot en te zwaar voor deze machine zijn, maar hij blijft wel heel.
Ik heb hem trouwens nu 3 jaar.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Peter fijn dat je even terugkomt op de MIDI.
Ik heb hem nog steeds naast mijn Killinger 3000.
Beide gaan de deur niet meer uit. Prachtige professionele solide machines. De MIDI gekocht bij www.drechselbedarf-schulte.de en de Killiger bij de fabriek/dealer in Zuid-Duitsland.
Trouwens in een andere prijsklasse kun je nu ook terecht bij www.houtenschalen.nl
Ronald geeft houtdraailes en vertegenwoordigt de Oneway machines. Ook topkwaliteit!
Ben je in de buurt, kom gerust even langs.
vr.gr. Jan Pranger.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi draaibankje Jan.
Is de paashaas daar langs gekomen?
Het is er ééntje om jaloers op te worden met nuttige tips die je mee hebt gegeven.
Zie ik deze in Zwolle, Jan?
Veel succes toegewenst met uw nieuwste aanwinst.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Mooie bank Jan,
Ik had er vorige week ook een willen halen maar ze waren uitverkocht. De 10e april komen er weer nieuwe binnen dus dan snel naar Geeste om er een op te halen. Ik ben best heel benieuwd.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Peter fijn dat je even terugkomt op de MIDI.
Ik heb hem nog steeds naast mijn Killinger 3000.
Beide gaan de deur niet meer uit. Prachtige professionele solide machines. De MIDI gekocht bij www.drechselbedarf-schulte.de en de Killiger bij de fabriek/dealer in Zuid-Duitsland.
Trouwens in een andere prijsklasse kun je nu ook terecht bij www.houtenschalen.nl
Ronald geeft houtdraailes en vertegenwoordigt de Oneway machines. Ook topkwaliteit!
Ben je in de buurt, kom gerust even langs.
vr.gr. Jan Pranger.

Kleine correctie: Houtenschalen.nl dan kom je uit bij Jurriaan. Ook leuk. :)
Die van mij is www.dehoutdraaierij.nl en ronaldkanne.nl. Ik heb overigens ook een Midi staan die me nog steeds goed bevalt, al moet ik zeggen dat ie minder intensief wordt gebruikt dan de andere machines...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.