vouwdeur

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Hallo,
Onze slaapkamer ondergaat een metamorfose :)
Betimmering van de wand aan het hoofdeinde met steigerhout. erg strak en mooi geworden. Nu ben ik bezig met een grote kledingkast ook uit steigerhout. De kast is 2,5 meter breed en totaal 2,3 mtr hoog. Hij is opgedeeld in drie delen. Links een vouwdeur van ruim 1 mtr, met vier vleugels, in het midden een 40 cm brede volledig uittrekbare apothekerskast en rechts weer een zelfde vouwdeur.
De apothekerskast is klaar en funktioneert prima. Geheel van MDF gemaakt, omdat op het frontpaneel nog een spiegel gelijmd wordt. Ik ben nog aan het zoeken naar een mogelijkheid om de apokast automatisch uit zijn softclose te laten duwen, omdat een handvat op de spiegel niet fijn en niet mooi is.
Wie heeft ideeen hiervoor? actuator (aansturing?), pneum cilinder (compressor enz)?

Gisteren de linker vouwdeur erin gehangen. Deze is gemaakt van steigerplanken en is opgehangen met een Henderson systeem geschikt voor 25kg. Het hele pakket bleek 34 kg te wegen.....
Het probleem is dat de deur niet te openen is, omdat de vleugels niet vanzelf vouwen als de eerste vleugel weggevouwen wordt.

VRAGEN:
1. hoe wordt een vouwdeur met meer dan twee vleugels normaal geopend?
2. heeft iemand een idee hoe ik het probleem netjes kan oplossen?

groet van Raymond.
 

WR1944

Oud hout
Als ik de constructie van de Henderson website bekijk zit er op elke te vouwen set van twee deurdelen een knop. Hiermee trek je dat deurdeel naar je toe en kan je die set invouwen. Voor de de tweede set trek je aan de betreffende knop. Ik heb zelf in de badkamer een vouwdeur met twee deurdelen enigszins aangepast door de knop uit het midden van een paneel tegen de scharnierkant aan te bevestigen. Hierdoor kon ik de deur makkelijker invouwen en kwam er minder belasting op de geleiders.
Met een knop kan je alleen een trekkracht uitoefenen zodat die knop beter werkt tegen het scharnier aan. Als je een horizontale greep zou plaatsen in het midden van een paneel kan je een draaiende en trekkende kracht uitoefenen waarmee de vouwdeur makkelijker invouwt.
Misschien kan je iets doen met magneten om de deurdelen strak te laten sluiten en een veer op de scharnierlijn om de deurdelen open te laten springen.
 

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Hello,
Dank voor het meedenken. Op de eerste vleugel heb ik ook zitten denken aan een horizontale greep. Op de andere drie vleugels kan niets meer gemonteerd worden, immers ze vouwen strak tegen elkaar aan. Wat wel eventueel zou kunnen is om tussen de vleugels iets te schroeven, waar je eraan kunt trekken, zodat die deling naar buiten komt. Dan kom je nog een handje tekort.....het is een raar probleem en ik ben bang dat ik iets niet goed gedaan heb. Maar wat????
In elk geval is de vouwdeur met vier vleugels 9 kg te zwaar voor het systeem. Uitgevouwen is de deur 1060 breed en ruim 2 meter hoog. Steigerplanken zijn ongeveer 32 mm dik. Ik heb er ook van 34 tussen zitten....
Maar dat zou toch niet het probleem kunnen veroorzaken?
groet van Raymond.
 

WR1944

Oud hout
Als je vier panelen scharnierend aan elkaar vast maakt kan je op de meest linkse en op de meest rechtse een greep of knop plaatsen. de twee binnenste panelen komen tegen elkaar aan.
Misschien kunnen foto's van de huidige situatie wat meer zeggen over je probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.