NL-Mikkla

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hallo,

Ik lees ook al wat langer mee op het forum en vond het ook wel gepast om mijzelf zo onderhand eens voor te stellen.
Dus als volgt : Mikkla, meneer, woonachtig in Brabant, vader, DIY of DHZ, hout leuk graag en te weinig tijd voor.
Hier de hele club, inclusief zelfgemaakte bank, geprobeerd om het nu eens niet zo strak te maken en ook wat ruimte te maken voor "scheef" of "niet perfect"

aa - tuinbank.jpg


Ik mag graag dingen na maken van een plaatje, voor vrienden of familie
Voorbeeld : scooter van mijn vrouw
g - scooter (1).jpg
Resultaat : scooter voor de jongste
g - scooter (2).jpg

We kregen ooit eens een half wijnvat bij een Tapas bar, men had deze omgedraaid en als tafel gebruikt.
Na een wilde avond "was de ton in duigen" gevallen en men wilde hem weggooien, ik dacht er een leuk badje voor de jongste van te maken en hem mee te nemen.


i - wijnvat (1).jpg

i - wijnvat (2).jpg

Best lastig nog en hem weer in elkaar te krijgen, je komt snel een paar handen te kort!
Maar tuurlijk wel gelukt

i - wijnvat (3).jpg

Very very very low budget keuken voor een vriend in nood.

f - keuken (3).jpg

f - keuken (1).jpg


Kastje op wieltjes voor een water ontharder in de gang bij familie
h - kastje (1).jpg

h - kastje (2).jpg


Soort evenwicht surfboard-achtige dingen gemaakt voor een vriend

k - surfboards (1).jpg

k - surfboards (3).jpg


Stoel van een oude kabel haspel

e - kabelhaspel stoel (1).jpg

e - kabelhaspel stoel (2).jpg


bedje toen de jongste net geboren was

a - bean easy (1).jpg

a - bean easy (4).jpg

Dan groeien ze er weer uit en moeten ze wat anders

d - bed pippi.jpg


Boekenkast voor alle troep van die meiden

c - boekenkast.jpg


Hoekbank aan de eettafel ala Piet hein Eek, zit gezellig hoor zo n bank

b - hoekbank (1).jpg

b - hoekbank (2).jpg

Bijpassende kinderstoel

j - stoel pippi (1).jpg

j - stoel pippi (2).jpg


Tafel voor schoonmoeders

l - tafel cora (3).jpg

l - tafel cora (2).jpg

l - tafel cora (4).jpg


Nou goed enz enz, jullie begrijpen het wel denk ik :cool:

Lopende projecten, vriend van mij wou graag deze tafel
modern-coffee-tables.jpg

Is de kopse kant van multiplex, als ik het zo zie.
Dus een freesmal gemaakt en een verschrikkelijke hoeveelheid "ringen" gemaakt

Freesmal
stripes coffee (1).jpg

stripes coffee (2).jpg

stripes coffee (3).jpg

Verschrikkelijk werk....4 ringen per uur

stripes coffee (5).jpg


Samen lijmen

stripes coffee (7).jpg

stripes coffee (8).jpg

stripes coffee (9).jpg

Resultaat word wel leuk, zit nu alleen vast op hoe ik de binnenkant moet schuren, de ruimte is namelijk maar 120mm hoog.
Lijkt handwerk te worden, maar ben wel klaar met geestdodend werk bij dit project....

Heb een soort rol gemaakt, en hierop klittenband geplakt
WP_002352.jpg

Zodat er schuurpapier op geplakt kon worden en vervolgens op de boormachine "in de tafel" gestopt kon worden

WP_002355.jpg

Maar dat werkt niet, lol


Parallel aan bovenstaande met een tafel bezig voor een goede vriend.
Tafel word gemaakt van oud hout (eiken uit frans goederenwagons) idioot duur hout voor , tja hoe zal ik het noemen

Soort proefpassing

tafel gijs en lies (2).jpg

tafel gijs en lies (7).jpg

tafel gijs en lies (3).jpg

tafel gijs en lies (6).jpg

Enfin, zo is het wel weer even genoeg.
Als iemand tips heeft over het schuurprobleem dan hoor ik het graag.
Wellicht moet ik die vraag even in het juist deel van het forum plaatsen

Enfin, dit ben ik!
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
mooie projecten!
de tafel vindt ik echt heel erg mooi.
ben toch benieuwd hoeveel platen multiplex erin verwerkt zitten:rolleyes:
is een haakse slijper met schuurschijf een idee?
of een klos maken die aan beide kanten van de tafel een 20 cm uitsteekt en daar aan de onderkant schuurpapier op plakken. en dan toch met de hand....
mooie collectie gereedschap btw!

gr. Paulo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi werk man! Leuk om te zien.

Betreffende je schuurprobleem, het onderstaande heb ik een jaartje of wat terug eens gepost. Werkt redelijkgoed. Qua schuren gaat het prima maar ik zeg redelijk omdat het verdomde lang duurt voor je netjes bent :) Je zal het in jouw geval wel wat groter aan moeten pakken qua doorsnede stok en zo, denk ik.... Enfin:

Je zou het kunnen proberen met een "flapstick", zoals een Engelse vriend van me die dingen noemt, een NL naam er voor weet ik niet. Een flapstick is een soort schuurstok die aan een boormachine zit. De stok is in de lengte doorgezaagd, er wordt een vel schuurpapier tussen geklemd door klembandjes (tie-wraps) om het uiteinde van de stok te doen. Met matige snelheid ronddraaien mbv de accuboormachine, eventueel aan de andere kant vasthouden mbv een stukje pvc pijp met dekseltje oid.

Werkt redelijk goed, steeds als een stukje schuurpapier op is knip je er wat van af waardoor een vers deel beschikbaar komt. Recent weer gebruikt om in een ruimte van 2,5 cm te schuren. Hoekjes vormen een probleem, maar dat valt weer op te lossen door schuurpapier met spuitlijm op een latje te lijmen.

Succes!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Welkom op het forum en ik sluit me aan bij Nico; je komt wel binnen.
Mooie projecten. De kabelhaspelstoel vind ik bijzonder ludiek!
Heb helaas geen tips voor het schuren maar ga het zeker volgen.'

Succes
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Welkom!

Martijn post net een video (video en foto rubriek) en bij 1 min 54 kun je wellicht inspiratie op doen betreffende je schuur problematiek. :eek:

Met een Groet,
Maurice
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hallo,

Bedankt voor het warme welkom en direct ook de goede tips!
Die flapstick is zeker het proberen waard, en Maurice erg bedankt voor de link naar de video.
Dit is inderdaad DE machine lijkt mij zo, maar zal het toch eerst op een andere manier proberen want om nu voor deze klus een machine aan te schaffen....
Wel verleidelijk moet ik zeggen.

Hoe heet dat apparaat eigenlijk en waar te koop?
Ik denk dat ik met de tijd maar een apart topic open van dit project, want hier is al het een en ander aan gedaan...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je doet goed je best met je werkstukken. Alles zelf aangeleerd? Heb je wat meer fotos van je freesmal voor die tafel? Of beter maak ff een nieuw topic ervoor aan :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bij het babybedje ging er een lampje branden, toevallig kwam ik je draadje van de week op FOG tegen ;)
Die kabelhaspelstoel is gaaf

Waarom werkt je handhelddrumsander niet ? (scrabble, 3x woordwaarde)

Ik neem aan omdat je hem in je eentje niet bedwang kan houden ?
Wellicht een gelagerd handvat aan de andere kant en dan met 2 man, 1 kant drijft hem aan en de andere kant om hem in bedwang te houden
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Je doet goed je best met je werkstukken. Alles zelf aangeleerd? Heb je wat meer fotos van je freesmal voor die tafel? Of beter maak ff een nieuw topic ervoor aan :D

Hallo Renault,

Dank je wel, ik heb inderdaad alles zelf geleerd, heb geen achtergrond met houtbewerken.

Ik heb de freesmal door een vriend in autocad laten tekenen en vervolgens in kunststof door een CNC'er hier in de buurt laten waterjetten.
prima resultaat.
Het kunststof is glad genoeg om de frees goed te laten glijden, ik heb een binnen en een buitenring laten maken zodat de frees stabiel staat en niet kan kantelen.
Vervolgens gaatjes geboord zodat ik de mal kon vast schroeven op het werkstuk, dat ging redelijk en ook de uitlijning is aardig in de buurt.
De rest moet dus het schuurapparaat oplossen.

Ik had natuurlijk al die ringen ook kunnen laten maken door de CNC machine, maar ja dan word het gewoon een IKEA tafel die je alleen nog maar in elkaar hoeft te zetten.
Zal in de toekomst van dit project eens een apart topic maken.
Heb niet veel meer foto's helaas

WP_001098.jpg

WP_001110.jpg
 

Bijlagen

  • WP_001101.jpg
    WP_001101.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 380

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Waarom werkt je handhelddrumsander niet ? (scrabble, 3x woordwaarde)
Ik neem aan omdat je hem in je eentje niet bedwang kan houden ?
Wellicht een gelagerd handvat aan de andere kant en dan met 2 man, 1 kant drijft hem aan en de andere kant om hem in bedwang te houden

Hoi Toxiq,

Klopt idd, zit ook op het FOG, de FOG, hoe zeg je dat?

Mooi woord idd die handhelddrumsander :confused: Ik heb het idee (en ook niet echt goed opgelet met monteren misschien) dat de as niet helemaal in het midden zit en dus niet goed in bedwang te houden.
Bij sommige lage RPM gaat het prima, totdat, zo maar ineens onverwacht voor mij, de boel begint te stuiteren en er geen houden meer aan is.
Ik heb ook gedacht om hem aan de andere kant te fixeren (wellicht een 2de man erbij) met een gelagerd iets ofzo.
Dan moet ik wel iets aan het "ontwerp" veranderen, geen probleem denk ik zo.

Nu ik voor mijn gevoel een medestander met dit idee heb ik er gelijk meer vertrouwen in om het toch nog een keer te proberen met dit "wapen" .
Bedankt!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Toxiq,

Klopt idd, zit ook op het FOG, de FOG, hoe zeg je dat?

Tja, dat ligt er aan, op zijn nederlands is het Fo-g maar op zijn engels Fuck maar dan met een 'o' ;)

Stuiteren zeg je, misschien ook een kwestie van teveel frictie, eens met fijner schuurpapier proberen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Haandhelddrumsanderthingie... Vandaag het volgende uitgeprobeerd vanwege handeninhethaaromdatikerweereensnietbijkon. Schuurrol van oscillerende schuurmachine over een vachtroller geschoven. Daar doorheen een net iets te dikke as, zodat die lekker klemt. Aan de ene kant een boormachine, aan de andere kant een rond houtje met ingeboord gaatje waar de as in loopt.

Zonnetje! Werkt helemaal lekker en vanwege de zachte vacht past het papier zich lekker aan aan de vorm van het werkstuk. Met een schuimroller zal dat egaler verlopen denk ik. Deze houd ik er in, werkt handig! Alleen wordt na een poosje het houtmetgaatje heet en gaat roken, daar moet ik even iets op verzinnen met een lagertje.

Groets, Rob.

PS: Nee, weer geen foto's gemaakt, lukt niet, gewoon geen tijd voor en ik denk er nooit aan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat zijn wel bijzondere stukjes werk. Erg uiteenlopend qua materiaalgebruik. Yep, ziet er goed uit !

Welkom om dit mooie forum !!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt bij de tafel uit multiplex ringen de ringen ook pas frezen met een kopieerfrees op de vorige ring. Dus ruw uitzagen, verlijmen en dan met de kopieerfrees. Om kantelen te voorkomen zou je een hele brede freesvoet kunnen maken, of het geheel op de kop op een freestafel frezen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.