carnaubawas

ik ben op zoek naar jullie ervaring met carnaubawas
ik heb het op verschillende manieren aan proberen te brengen op houtdraaiwerkstukken maar eigenlijk nog niet de juiste naar mijn mening

het 'gewoon' tegen het werkstuk aanhouden geeft geen mooi effect
daarna eens geprobeerd om de carnaubawas te verwarmen en een andere olie toe te voegen(in dit geval notenolie)
het ging een stuk beter maar eigenlijk nog steeds niet hoe ik het wilde

ik heb verschillende formules en mengsels gelezen om de carnaubawas beter aan te brengen maar welke manier is nu het beste?(oa het toevoegen van terpentijn,olie en andere wassoorten die zachter zijn)

welke geeft de mooiste afwerking(en glans)?
en hoe breng je het het beste aan?(op een doek of iets anders?)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In principe hou je de staaf pure carnaubawas tegen het werkstuk tot er een laagje op zit. Vervolgens duw je er (voorzichtig!) een doek tegen aan waardoor je warmte genereert. Door de warmte smelt de was en dringt dan in het hout. Dat geeft een fraaie satijn glanzende afwerklaag.

Op de ene houtsoort werkt het beter dan op de andere. Ik kan me herinneren dat ik het eens op berkenhout wilde gebruiken en dat ik het niet voor elkaar kreeg om een mooie finish te krijgen. Er zijn tientallen zo niet honderden recepten waar carnaubawas in zit, en de meeste zullen wel goed zijn. Even google aanslingeren.

Mijn staafje was is al een paar jaar op en ik merk dat ik geen behoefte heb aan een nieuwe, ik ben nu net zo blij met briwax.

Succes!

Groet, Rob.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb nu enkele keren een mengsel van carnaubawas met tungolie en terpetijn gebruikt voor de afwerking van werkstukken (kastje, kistje, salontafel). Er zijn verschillende (minstens 5) lagen nodig voordat de afwerking op punt is, maar het is een prachtige, diepglanzende afwerking. Eerst was met terpetijn eau bain marie smelten (voldoende terpetijn, anders blijft hij nog steenhard, en dan tungolie er bij. Verhoudingen een beetje op goed geluk. Waarschijnlijk net zoals in die draad over lijnolie zijn er evenveel recepten als gebruikers. Als je wil, mag je altijd een potje komen afhalen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Vitu,
zelf gebruik ik ook al jarenlang tungolie met goede resultaten. De verkleuring is normaal en kan je niet veel aan doen. Lijnolie daarentegen verkleurd ook en is geliger en nog minder mooi dus daar zal je het probleem zeker niet met oplossen. Lijnolie is naar mijn mening in all opzichten inferieur aan tungolie, de oppervlakte kwaliteit, weerbaarheid en bescherming zijn nooit zo goed als bij tungolie.

Aangaande de was:
Ik heb al mengsels gemaakt van tungolie, natuurlijke terpentijn en carnauba was. De was zorgt ervoor dat de laag harder en slijtvaster wordt en is zeer eenvoudig bij te werken in geval van lichte beschadiging.
Voor het berieden is voorzichtigheid geboden. Dit is hoe ik tewerk ga.
Verwarm de terpentijn 'au bain marie' tot als de carnauba was lichtjes begint op te lossen. Houd deze temperatuur aan en roer tot als alle was is opgelost. Na het afkoelen tot ongeveer 30 graden voeg ik de olie toe in de juiste verhouding.
Ik probeer niet teveel aan te maken maar zeker genoeg voor het project. Als het een tijdje op het schap staat kan het beginnen schiften. Dit is geen probleem gewoon even schudden en het is weer klaar voor gebruik.
De verhouding die ik hanteer is één deel carnauba was op tot vier delen olie. De hoeveelheid terpentijn hangt af van je toepassing. Deze verhoudingen kan je zelf aanpassen naar wens en na er wat ervaring mee op te doen zal je zelf wel weten welke verhouding voor jouw ideaal is.

Zorg dat je voorzorgen neemt voor brandgevaar, opgewarmde terpentijn is ontvlambaar! Ik houd altijd een brandblusser en een branddoek in de buurt.

Eerst breng ik twee lagen verdunde tungolie aan zodat het hout goed verzadigd raakt. Pas daarna begin ik heel dunne lagen met de was op te bouwen telkens wanneer de vorige laag net niet volledig droog is dit bevorderd de onderlinge hechting. Hoe harder je wrijft met je katoenen doek en hoe meer dunne lagen je aanbrengt hoe dieper de nerf zichtbaar wordt. Gerbuik altijd weinig olie en doe ze nooit rechtstreeks op het hout maar op het doek.
Het resultaat is altijd afhankelijk van het aantal lagen en de manier hoe je het aanbrengt. Ik gebruik deze methode al jaren en vind ze zeer gemakkelijk met een hoogstaand resultaat.

Ik heb dit min of meer gevolg. Er mag behoorlijk veel terpentijn bij de was. Maar de juiste verhoudingen weet ik niet meer. Ik zou zeggen, gewoon proberen. Of het met andere olie ook gaat, durf ik niet zeggen. Waarschijnlijk wel. Hoewel er een verschil is tussen drogende en niet (of minder drogende) oliën. Een slecht drogende olie zal problemen geven met het uitharden. Wie weet of walnootolie goed droogt?
In de topic waar deze quote staat, is het antwoord te vinden. Notenolie is licht drogend.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?6517-Lijn-olie-en-tungolie&highlight=carnaubawas
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb mijn eigen was gemaakt, stuk zoemzoem beesjes was in een pot versmolten, 100gram carnuba was er in en wat terpentijn olie, en dan af en toe eens een lepeltje pakken en af laten koelen kijken wat de consistentie was en dan eventueel wat extra terpentijn of bijenwas toevoegen.

Ik krijg er op hardhout toch echt een geweldige glans mee (mits er een sealer laag op zit wat bij mij verdunde schellak is)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Ik heb bijenwas, terpentine (dus geen terpentijnolie, omdat ik deze niet had) en carnaubawas.
Heb twee verschillende mengsels gemaakt 1 met wat meer carnubawas.
Resultaat net zoiets als antiekwas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.