Kops hout lijmen

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo,

Bij een nieuw project heb ik een verstek verbinding tussen twee balkjes van 11 x 4 cm.
Om een zo sterk mogelijke verbinding te maken, heb ik een losse pen gat verbinding gefreest van 9 x 5 cm en 8mm dik.
Is er iemand die een idee heeft om er voor te zorgen dat de lijmverbinding van het kopse hout zo sterk mogelijk wordt?
(het lijm wordt immers door het kopse hout opgezogen wat de verbinding niet ten goede komt.

Groet John
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Met uw valse pen zoals dat hier noemt in België is heel goed wat je doet. Er mg zeker lijm aan het kopshout worden gedaan.
Kospshout lijmen op zich is niet zo stevig als je niets in verwerkt qua pen en gat bijvoorbeeld. Na een tijd kraakt/breekt het weer af.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Dat was ook al een beetje mijn idee, ik vraag me alleen nog af of je er misschien voor kan zorgen dat de verbinding nog beter wordt door het hout voor te bewerken/ impregneren?
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kunt het kopshout eerst insmeren met lijm, dan de losse pen, dan het kopshout nog een keer. De eerste keer zuigt het kopshout de lijm nog wel op, maar de tweede keer zit er zoveel lijm in de poriën dat het niet meer zo zuigt. Omdat die lijm nog niet is opgedroogd hecht hij nog wel goed aan het tweede smeersel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat was ook al een beetje mijn idee, ik vraag me alleen nog af of je er misschien voor kan zorgen dat de verbinding nog beter wordt door het hout voor te bewerken/ impregneren?

Aan het hout hoef je niks te doen, tenzij het een vette houtsoort is, dan goed ontvetten met aceton of mp. Je moet, zeker bij erg grove kopse kanten dat je epoxylijm gebruikt en geen hars. Lijm maak je door de epoxyhars te mengen met een vulstof, zoals fijn houtstof, silica, talkpoeder, glass bubbles, katoenvezels etc. Om er voor de zorgen dat het blijft "staan" kun je ook aerosil toevoegen om de dikvloeibaarheid (thixotropie) te verbeteren. Een lijmnaad van epoxylijm tekent bijna altijd donker af in het hout, na het aanbrengen van de afwerking; voor zichtwerk wel iets om rekening met te houden, of zelfs te gebruiken.

jaap
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Net van een ervaren meubelmaker te horen gekregen dat je kops hout vóór het lijmen even nat moet maken, dat verhindert te snelle droging door het zuigen van het kopse hout en daardoor krijg je een betere hechting
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.