Werkbank bouwverslag.

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Zoals beloofd in het voorstelhoekje, hierbij een verslag van de bouw van mijn werkbank. Inmiddels is hij nagenoeg af, ik zal bij het begin beginnen en wellicht
in meerdere post het verslag doen.
En bij deze gelijk een poging wagen foto's toe te voegen.

Een aantal ideeën heb ik hier op Woodworking.nl opgedaan, dat samen met eigen inbreng op tekening gezet en aan de slag gegaan. Ik heb voor een groot deel
restmateriaal gebruikt, vandaar dat er wat materialen door elkaar heen gebruikt zijn. Tevens soms voor de 'ingewikkelde' oplossing gekozen, maar dan heb ik
het maar als oefenobject gezien. Aangezien ik er een tijdje uit ben geweest en ik wat nieuwe gereedschappen en technieken wilde uitproberen.

Het is dus goed mogelijk dat een lezer zijn op op WW gezette ideeën terug ziet komen.

Werkbank.jpg
De uiteindelijke indeling is hier en daar wat anders geworden, ook weer naar gelang er materiaal aanwezig was.
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
WP_000701.jpg
Als eerste begonnen met de drie frames maken. De staanders en regels zijn koud verbonden met schroeven waarna er nog een deuvel door en door is geboord.
Niet de fraaiste oplossing, maar later bleken bij toeval alle deuvels afgeschermd te worden door het blad en de voetregel die de frames onderling verbinden.
WP_000709.jpg
De frames onderling verbonden met een 18m multiplexplaat die stevigheid gaat geven aan de gehele werkbank, het blad ondersteund en dienst doet als achterwand van de kastjes.
Op bovenstaande foto staat het geheel nog op z'n kop. Op de buitenste twee frames valt de mplex plaat in een sponning, de middelste staander is plaatdikte naar binnen gehouden.
WP_000710.jpg
De regels aangebracht met inkepingen voor meer stevigheid.
WP_000711.jpg
Het werkblad gaat aan drie zijden overhangen, maar één zijde wordt vlak. In de staanders en kastzijde gaten geboord om zo werkstukken verticaal te kunnen plaatsen en klemmen
om ze te bewerken.
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
WP_000712.jpg

De poten zijn gemaakt van een oude Marantie stofdorpel en aangebracht.
Tevens begonnen aan en maken van het omklap systeem voor de wielen. (hier op het WW forum gevonden).
De werkbank komt in principe tegen de wand te staan, maar is verrijdbaar om bij evt. grotere werkstukken rondom de werkbank te kunnen
werken.

Inmiddels gaat het niet zo makkelijk meer, ivm. toegenomen gewicht werkbank. Misschien nog iets bedenken om hem makkelijker tegen de
zwaartekracht in te krijgen. :D

WP_000715.jpg
Hij staat op z'n pootjes/wieltjes.
Begonnen aan de kasten.
WP_000721.jpg
Tussendoor nog een paar hulpstukken voor de bovenfrees gemaakt, zodat hij ook oa. als kantenfrees dienst kan doen.
WP_000754.jpg

Plus een 32mm gatenrij-systeem. Ook hier op het forum tegen gekomen. Bij dat topic wilde ik nog wat vragen stellen.
 
Laatst bewerkt:

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Bij het laatste bericht worden de foto's als link weergegeven, niet gelijk in de tekst. Iemand een idee hoe dat komt?

edit: inmiddels foto's opnieuw geupload, nu verschijnen ze wel direct.
 
Laatst bewerkt:

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
WP_000768.jpg
Gatenrij resultaat.
WP_000776.jpg
De kasten beginnen vorm te krijgen en het blad bevestigd. Het werkblad is 22mm MDF, waarin met een cnc gaten (20mm) geboord zijn om zo te kunnen klemmen
en een haakse aanslag te hebben. Het blad heb ik later nog met blanke lak die ik op zolder tegen kwam een behandeling gegeven tegen het intrekken van vocht.
Daardoor is helaas de passing van de bench dogs in de gaten te krap geworden, dus daar zal weer een schuurpapiertje doorheen moeten. :(
WP_000795.jpg
In een later stadium de lades gemaakt. Ladebodem zit in een groef, zijdes verbonden met lamello's.
WP_000805.jpg
Op een paar greepjes na gereed voor ingebruikname.
WP_000800.jpg
Bij een wat langere werkpauze zijn de open vakken af te sluiten.
De ondiepe achterzijde heeft nog geen echte invulling, wellicht dat daar wat lege elektrisch gereedschap koffers kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een heel mooie werkbank,
maar als die straks vol zit met van alles en nog wat is het dan nog wel te tillen om die wielen er onder te krijgen?
Mvg:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.