inbouwkast voor aquarium

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
Beste forummers,

voor een vriend van mij die van vissen en aquaria zot is, zou ik een kast maken waarin hij zijn aquarium, zijn osmosebak en zijn droge techniek en lampen kwijt kan, maar toch het uitzicht heeft van een gewoon meubel.

materiaal zou meubelplaat zijn van 18mm dik, verbinden met lamello's, lijm en schroeven waar niet zichtbaar.
deuren ook van 18mm dikke meubelplaat.

probleem is waar hij de aquarium wil hebben daaronder de osmosebak staat, en hij wil geen steun midden onderaan hebben... ik heb dus een kader gemaakt van CLS 4*6 rondom rond.

meer hiervan kan je vinden in het sketchup file

mijn vraag is, de aquarium zou (glasbak + water en ornamenten ) in totaa 500kg wegen;... kan mijn plannetje dit aan... :)

moest iemand andere ontwerpfouten tegenkomen , laat dit gerust weten.
ps: mijn sketchup is nog niet wat het hoort te zijn, ik ben nog aan het experimenteren
 

Bijlagen

  • corpus aquariumkast bart 1.0.skp
    58,3 KB · Weergaven: 67

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Ik krijg het bestand niet geopend.
Is er anders een dwg of printscreen beschikbaar?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik krijg ook het bestand niet geopend.
Afgaande op jouw beschrijving heb ik toch zo m'n twijfels.
Lengte/breedte/diepte van het aquarium?

Heb even geleden ook een aquariumkast gemaakt, maar hier moest het aquarium 10 cm naar voor kunnen schuiven wegens plaatsgebrek.
Met zware industriële rails is dit uiteindelijk toch gelukt.
Constructie en ontwerp heb ik na uitvoerig bespreken met André (Tuoh) de buitenkant massief, en de binnenkant melamineplaat gemaakt.
De binnenkast in melamine wordt volledig ondersteund door een sokkel, en zitten aan de massief eiken zijpanelen geschroefd. Verder liggen er boven in de onderkast balkjes massief eiken van 45mmX60mm ingewerkt.
Het aquarium weegt wel 'slechts' zo'n 150kg.

Me dunkt dat CLS en meubelplaat risico's kunnen inhouden, iets wat je best vermijdt met zo'n hoeveelheid water in huis ;-).

Succes ermee!
Steven

PS, zal binnenkort eens foto's posten van de aquariumkast, heb die nog niet, maar zijn onderweg.
 

ATS

Nieuw lid
8 mei 2013
3
0
Wat zijn de maten van de bak en de osmosebak?

Zelf jaren een zelfbouw kast gehad met daaronder een bioloog.
Alleen was die smaller waardoor deze van 1 zijde erin werd geschoven en er genoeg mogelijkheid was om het werkelijke aquarium te ondersteunen.

Bioloog was 450mm x 400mm en 1600mm lang. (HxBxL)
Aquarium 600mm x 600mm en 1600mm lang (HxBxL) (is alleen water gewicht ook 500kg)
Onderzijde bestond uit 8 staanders in een subframe met boven en onder een 18mm mdf plaat en rond om een dunnere mdf plaat als afwerking.
Misschien wat overdreven, maar nooit een probleem gehad.

Zorg voor een grote druk verdeling naar de vloer, was bij mij wel 750kg op 1m².
Het aquarium zal wel waterpas gezet moeten kunnen worden.
Misschien ook iets om in de gaten te houden.
In mijn geval stond het aquarium op een dun laagje eps. (wat weg viel in het meubel, dus niet zichtbaar)
En de meubel werd afgesteld met vilt. (waarbij zoveel mogelijk oppervlakte probeerde te ondersteunen)
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
wel, de kast komt om een sokkel te staan, die waterpas zal gelegd worden. (sokkels van 18mm meubelplaat ook)
de kast waar de aquarium in komt te staan, heeft aan de achterzijde ook een 18mm paneel in het kader zitten (en niet zoals een rug ertegen geschroefd/geniet)

de osmosebak is 90*50*45 (l*B*H)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.