Taxus beschermen tegen weer en wind.

Johnny

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb een groot aantal taxus planken en balken. hier wil ik onder andere een picknicktafel van maken.

Zelf vind ik de kleuren van spint/kernhout erg mooi ik probeer dan ook een beetje spinthout terug te laten komen in de niet dragende delen.

Maar wat kan ik nu het beste doen om de planken/kleuren te behouden. Gezien het gewicht van de tafel is het niet mogelijk om hem naar binnen te halen en wil hem dus goed beschermen tegen weer en wind en UV.

Wat ik wel van belang vind is dat de beschermende laag niet tekosten gaat van de kleur.

Wie helpt mijn verder? alle info welkom soort verf,olie,wax merknamen noem maar op.

Alvast bedankt. Groetjes Johnny!
 

Johnny

Nieuw lid
jpandriesse zei:
Begin eerst maar eens met het plaatsen van je post op de juiste plek. Dit hoort zeer zeker niet in de kantine thuis ;)

Bedankt voor het meedenken, wist niet dat de houtbewerkers zo in vakjes leefde. Maar zal eens kijken had natuurlijk bij houtveredeling gemoeten. Ja stom.

zal het daar eens zoeken misschien hoef ik dan niet eens te posten.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Je kan proberen het hout te behandelen met tungolie of Danish Oil. Beide oliën vormen nadat ze zijn aangebracht een soort harde water afstotende laag die nog wel kan ademen. Met danish oil kleurt het hout wel iets donkerder dan met tungolie maar danish oil vind ik zelf fijner werken.
Beide oliën zijn verkijgbaar bij de baptist in Arnhem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.