Salontafel vervangen

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
Beste woodworkers,

ik heb me gisteren voorgesteld in het voorstel forum en daarin refereerde ik al naar een
te grote salontafel die echt eens vervangen moet worden voor een kleiner exemplaar.

Omdat het mij aan ervaring ontbreekt open ik dit topic in de hoop dat jullie me wat goede
adviesen kunnen geven. Ik heb slechts beperkte hulpmiddelen tot mijn beschikking;
- Zaag
- Cirkelzaag (nog aan te schaffen graag advies)
- Lijmtangen
- Hamer en spijkers

De bedoeling is als volgt:
salon_op_wielen4_1.jpg
100 x 100 cm, hout is ±40 mm dik.

Omdat het een vrij robuuste uitstraling mag hebben heb ik wat 2dehands hout op de kop
getikt via een lokale houthandelaar hier in de buurt. Afmetingen: 25 x 4 x 210 cm. 6 stuks.

IMG_1021.jpg

De eerste vraag is: hoelang moet dit drogen? Het ligt nu circa 3 weken overdekt opgeslagen
zoals op bovenstaande afbeelding.

Mijn plan van aanpak:
bovenop en onderop 4 balken van een meter en daartussen dwars op de boven en onder-
kant 2 balken om een inlegstuk te creëren. Nu komen de vragen:
- Boven en onderblad lijmen of gewoon in elkaar timmeren via de onderkant?
- Hoe ga ik de zijkanten van de balken vlak maken zonder schaafmachine?
Is dit te doen met een schuurmachine? Handschaaf?
- Eerst alle balken op maat zagen of eerst de bladen maken en dan in 1 keer zagen?


Ten slotte wil ik graag jullie mening vragen over een cirkelzaag, het budget is minimaal
dus ik kijk de laatste weken in de bouwmarkt een beetje rond naar de aanbiedingen en
deze week hebben ze de CD601-QS van Black & Dekker in de aanbieding voor €69,-.
Mochten jullie andere suggesties hebben dan hoor ik dat graag, het budget is max €100,-.

Met vriendelijke groet,
Martijn.
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
wat ga je met de oude salontafel doen?

wat de cirkelzaag betreft: geen B&D! zoek naar een 2de hands machine

Ik ga proberen deze te verkopen, het was namelijk toen een rib uit mijn lijf!

Geen B&D, waarom niet? Bosch een beter idee? Heb je wat voorbeelden van
2de hands machines waar ik me op zou kunnen richten?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
B&D valt toch wel een beetje in de categorie 'rommel'. Een groene Bosch is inderdaad al beter, maar je zou ook heel goed kunnen kijken naar een jonge 2e hands uitvoering van één van de A merken (Bosch blauw, Makita, Festool, Dewalt, Mafell etc.). Met een klein beetje gedult moet je zoiets voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken.

Het mooiste is het als je het hout een aantal weken binnen kan bewaren, door de huidige temperaturen droogt het buiten niet.

Wat betreft je plan van aanpak, zou ik willen adviseren eens goed door de site heen te spitten. Er zijn vele projecten van (salon)tafels te vinden, hier kan je een hoop inspiratie uit opdoen en heel veel info vinden over hoe eea te construeren. Klein voorbeeld, tafelblad en dwarse onder balken mogen NIET star aan elkaar gemonteerd worden, dan zal de zaak krom gaan trekken.

Wat betreft je kanten rechten, het is met de hand te doen, maar dat vergt wel veel oefening/ervaring. Als deze ontbreekt, of veel oefenen, of even bij een timmer werkplaats in de omgeving binnen lopen om te vragen of ze het even over de vlakbank (en wellicht direct ook de van dikte bank) heen willen halen.
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
B&D valt toch wel een beetje in de categorie 'rommel'. Een groene Bosch is inderdaad al beter, maar je zou ook heel goed kunnen kijken naar een jonge 2e hands uitvoering van één van de A merken (Bosch blauw, Makita, Festool, Dewalt, Mafell etc.). Met een klein beetje gedult moet je zoiets voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken.

Het mooiste is het als je het hout een aantal weken binnen kan bewaren, door de huidige temperaturen droogt het buiten niet.

Wat betreft je plan van aanpak, zou ik willen adviseren eens goed door de site heen te spitten. Er zijn vele projecten van (salon)tafels te vinden, hier kan je een hoop inspiratie uit opdoen en heel veel info vinden over hoe eea te construeren. Klein voorbeeld, tafelblad en dwarse onder balken mogen NIET star aan elkaar gemonteerd worden, dan zal de zaak krom gaan trekken.
Als ik het forum afstruin is een hamer en een spijker volgens mij echt taboe, lijmen is de real deal.
Alleen weet ik niet of me dat gaat lukken, het ziet er namelijk aardig moeilijk uit!

Wat betreft je kanten rechten, het is met de hand te doen, maar dat vergt wel veel oefening/ervaring. Als deze ontbreekt, of veel oefenen, of even bij een timmer werkplaats in de omgeving binnen lopen om te vragen of ze het even over de vlakbank (en wellicht direct ook de van dikte bank) heen willen halen.
Ik zou eigenlijk eens op zoek moeten naar iemand hier in de buurt die dat tegen een kleine vergoeding
voor me wil doen. Zijn er hier meer woodworkers die wel eens een beroep doen op de lokale werkplaats?

Bedankt voor je reactie jpandriesse!
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
ik vraag het vnl. omdat je ook de huidige salontafel kan inkorten bvb
Juist, ik begrijp de gedachte alleen zitten er nog meer minpunten aan de huidige tafel.
Hij is gemaakt van oude spoorbielzen vol met scheuren en gaten waar de bouten in
zaten. We hebben 2 langharige katten en het lijkt wel of de complete vacht van die lieve
beestjes in, op en tussen die tafel gaat zitten. Verder is de tafel, lomp en krom.

Onze voorkeur gaat dus uit naar een iets beter handelbare, enigzins gladde vlakke tafel.
Vandaar!

Martijn.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als ik het forum afstruin is een hamer en een spijker volgens mij echt taboe, lijmen is de real deal.
Er is niks mis met hamer en spijkers hoor. Veel mensen vinden het alleen niet mooi als ze in het zicht zitten dus vind je ze op plekken waar ze verborgen zijn (onder verf bijvoorbeeld) en in constructies waar het 'rauwe' uiterlijk erbij hoort. En als je mooie spijkers gebruikt kan je ze ook als sierelement gebruiken:

Kastje met spijkers.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Prima, degelijke (bouw)cirkelzaag. Is wel een zware machine voor meubelmakerswerk. Toen ik zelf nog niet veel gereedschap had gebruikte ik die machine overal voor, had er zelf geleiderails bij gemaakt. Invalzaagwerk met gedemonteerd spouwmes, het wil er allemaal mee. Nu ik voor mijn werk een invalzaag heb en een lichte handcirkelzaag, wordt de makita alleen nog gebruikt voor het zagen van dikke balken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zou een tafel gemaakt van spoorbielzen zowiezo uit de kamer weren.
In spoorbielzen zitten allerlei nare stoffen die nu niet bepaald goed zijn voor het welzijn van mens en dier.

Verder kun je qua zaag eens marktplaats in de gaten houden.
Heb zelf een inval zaag met geleide rail, en met wat geduld kun je daar veel mee.

Kies een zaag met voldoende zaagdiepte, en let op het zaagblad, anders heb je bijkomende kosten.

Er zijn hier legio topics te vinden over de zaagmaterie in het algemeen, ook qua tafels is er info genoeg te vinden.
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
Beste Woodworkers,

het is inmiddels een tijd geleden sinds ik het hout op mijn zoldertje heb gelegd om lekker te drogen.
Het waren houten vuren planken die al geruime tijd buiten hadden gelegen. Na een 3tal maandjes
voor de kachel bleek het hout zo nat te zijn dat de planken helemaal krom getrokken zijn. Resultaat:
waardeloos en goed voor de kachel. Daar was zelfs met de schaaf en vlakvandikte-bank niets meer
van te maken.

Project mislukt :-(

Niet dus: Ik vertel het aan een collega en die zegt: 'O maar ik heb net een hele vracht oud hout
opgehaald van de sloop van een oude school! Kom maar langs en zoek maar uit!' Zo gezegd, zo
gedaan. Het liefst had ik de hele stapel mee willen nemen maar dat past niet in mijn Volvo'tje.

Nu heb ik dus 4 dikke grenen balken, kurkdroog, 50 jaar oud. Afm ±20cm x 10cm x 120cm.
Het ontwerp is iets gewijzigd, ik wil nu gewoon een zo dik mogelijk blad lijmen met daaronder 4
zwenkwielen. Ik heb inmiddels een kennis bereid gevonden om me te helpen met schaven en een
vlakvandikte-bank dus ik hoop dat we nu eindelijk kunnen gaan klussen! I'll keep you posted!

IMG_0565_JPG_2.jpg


Bovenop liggen nog een paar mooie donkere planken, iemand een idee wat voor hout dit is?

SMFLK.
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
Ik had al zo'n vermoeden!
Ik heb een paar planken meegenomen want de tekeningen in het hout zijn werkelijk schitterend!

Het idee is om eerst wat oefen stukjes te maken met die dunne planken. Wellicht leuk als broodplank of iets dergelijks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.