transportkisten

onex

Nieuw lid
4 apr 2011
2
0
Hallo,

Graag was ik begonnen met het maken van houten transportkisten + bokken, dit voor het vervoeren van glas. Ik heb al zitten zoeken op het internet maar vind hier héél weinig info over, welk houtsoort best gebruiken? (ook naar prijs toe want meestal moet dit afvalmateriaal zijn dat niet herbruikt wordt), hoe weet ik zeker hoeveel kg mijn kist/bok kan dragen (kan dit ergens of op een bepaalde manier getest worden?), welke constructie is het beste, wat met de ispm15 module (als een kist aan deze norm moet voldoen, moet ik ze dan eerst monteren en dan in één geheel in een gekeurde oven of moet ik gewoon losse planken kopen die al in de oven gelegen hebben?),...

zoals jullie zien, nog veel vragen, tot nu toe weinig antwoorden...


alvast bedankt
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi,

Herkenbaar probleem, ik heb lang gezocht en niets gevonden. Voor het keramiek dat mijn vrouw maakt heb ik een modulair kistensysteem bedacht. Ik zit (vind ik) nog steeds in de prototype fase. We vervoeren er wel breekbare objecten van allerlei maten in, tot plm. 30 kg netto gewicht aan toe. Er zijn nu zo'n 50-60 kisten geproduceerd. Er kwam veel werk voor de bovenfrees bij kijken, ik heb een aantal mallen en hulpstukken gemaakt. Serieproductie is een no-brainer geworden.

De belangrijkste ontwerpeis voor ons was dat de voorwerpen op een losse kistbodem worden gezet waarna de kist eromheen wordt opgebouwd. Vaak is een kunstwerk te kwetsbaar om beet te pakken en van boven in een kist te laten zakken. Loze ruimte vullen we op met van die langwerpige luchtzakjes, die zijn als geperforeerde streng voorgevuld per 500 liter te koop bij diverse leveranciers.

Een tweede eis was dat de kisten ook zijn in te zetten als sokkels voor de expositie. Daarvoor keer ik ze binnenste-buiten. De kisten zijn van MDF, maar kunnen ook van multiplex worden gemaakt. De binnenkant is gewoon met latex gerold. We hebben altijd latex bij ons bij het opzetten van een expositie. Even tamponeren met een kwast en beschadigingen zijn in een paar minuten weggewerkt. Dan hoeven we ook niet te krampachtig te doen tijdens transport.

Ik heb nog geen foto's, omdat ik nog een aantal verbeteringen in mijn hoofd heb, o.a. een variant die minder bovenfrees maar de Festool Domino benut. Ik denk erover ze commercieel gaan produceen voor kunstenaars. Een klant van mijn vrouw krijgt bij aankoop van een werk de kist voor vervoer mee tegen betaling van statiegeld. Als het pakketje van 6 planken retour komt stort ze het statiegeld retour.

Je hebt geen woonplaats in je profiel gezet. Komend weekend (1e en 2e paasdag) exposeert mijn vrouw in kasteel Doornenburg. Dat is ook de reden dat er nu geen tijd is wat foto's te maken. Als je daar in de buurt woont kan je e.e.a. in het echt zien.

Groet, Karel
 

onex

Nieuw lid
4 apr 2011
2
0
Dag Karel, bedankt voor de reactie! woon in Belgie dus was wat moeilijk geweest ;-) Denk zowiezo dat het ontwerp van jouw kisten nogal verschillen met die van mij, waar ik echt mee vast zit is het weten of laten testen van het aantal max kg draagkracht van zo'n kisten, dat moet toch getest of berekend kunne worden? glas heeft een heel gewicht en kan het niet riskeren dat er kisten gaan breken ofzo ...
 

harrydevries

Nieuw lid
13 sep 2011
1
0
hoi onex,

hoe groot is het glas dat je wilt transporteren? Ik heb zelf vaak kleine raampjes van glas die ik moet transporetren, klein 20x30, meestal een stuk of 50 tot 150 per keer. Heb eerst ook naar houten transportbakken gekeken, maar vond die veel te zwaar en te omstandig. Heb nu een paar van zulke transportkisten van aluminium online op de kop getikt en ben er erg tevreden mee. Heb sinds een paar maanden 3 XXL-kisten besteld, werden ook snel geleverd, en daar passen mijn raampjes goed in, met beschermlaagje ertussen. De kisten zijn erg licht maar toch stabiel, en geen gevaar dat er iets beschadigd.

misschien heb je wat aan deze tip? :cool:

groet,
harry
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.