Rara wat zit er allemaal in de kist?

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zoals beloofd een apart topic over de gereedschapskist die ik kocht. Er zitten wel een aantal speciale (of toch door mij niet gekende) zaken tussen. Wie weet wat het is?

Nog even een beter beeld van wat er allemaal in de kist zat:
DSC_0005.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0017.jpg

Ik heb geen flauw idee wat dit is, ik vraag me zelfs af of het wel iets met houtbewerking te maken heeft?

DSC_0019.jpg

Opnieuw geen enkel idee...

DSC_0018.jpg

Deze is om iets af te tekenen vermoed ik, maar wat???

DSC_0020.jpg

?
DSC_0021.jpg

Sorry voor de foto, hoe kan je deze draaien?
Ik vermoed dat dit een soort "poor man's router" is in de stijl van Paul Sellers, maar de hoek waaronder de beitel komt te staan lijkt mij niet echt ideaal.

DSC_0024.jpg

Ik dacht eerst aan een fineerzaagje, maar de tanden zijn behoorlijk bot.


DSC_0027.jpg

Een soort passer...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
mijn vermoedens:

foto 3: zwaluwstaart-hulpje, met ook een loodrecht (dus een ook halve winkelhaak)
foto 6: winkelhaak, verstelbaar in diepte
foto 8: lijmkam
foto 9: een passer idd

foto 1, linksonder: is dat een schaafzool?

van foto 5 en 6 is het mss handig om een paar andere zichten te fotograferen?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
foto 4 en 5 is een passer
foto 6 lijkt op soort kruishout
foto 7 zou een half kruishout kunnen zijn
foto 8 is een lijmkam
foto 9 is idd een passer
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
3 is volgens mij een centreermal. Kun je gebruiken om op een rondhout het midden te vinden: leg aan op de kopse kant en teken de lijn. Verdraai een stukje en teken weer de lijn. Op het snijpunt ligt het centrum van de omtrek.

Staat bij 7 de beitel loodrecht? Het kán natuurlijk gewoon een malletje zijn om loodrecht te hakken of steken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
4 is volgens mij een schraapstok om ronde lijsten mee te trekken (draait dat rondje?) Je klemt een stukje schraapstaal in het profiel vijlen dat je wil, daar een braam aan trekken en vervolgens dat profiel trekken. Misschien ook geschikt voor inlegwerk als je er een mesje in plaatst?

5 ook een schraapstok, zelfde principe, maar dan niet in het rond ;-)

6 is een 'panel gauge', ,ken het niet onder de nederlandstalige naam.

De laatste zou ook wel een mesje voor rond inlegwerk kunnen zijn.

Mooie aankoop!


7 is idd een 'poor man's router', heb er ook een paar. Het is de bedoeling dat je het meeste weghakt, en dan het benedenvlak effen schraapt met dit. Lijkt lomp, maar gaat verrassend goed.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het voorwerp op foto 3 is een hartzoeker. Hiermee kan je lijnen door het midden trekken op ronde voorwerpen.

Idd denk dit ook.

Platterstrip met roode verf, lijmkam.

Je hebt een aantal kruishouten en stokpasser onderdelen en een kruishout voor rondingen.

Een houten en stalen spookschaaf.

Voor een arme luis grondschaaf, is het een raar ding, je ziet niet waar je werkt.
past hij misschien op een van de houten verstekhaken?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Foto 1 linksonder: ik vermoed idd een schaafzool, helaas zonder schaaf :(. Het is een dunnen metalen plaat, ik denk messing. Ik snap alleen niet hoe deze aan een schaaf vastgemaakt zou zijn...
Foto 3, zover had ik nog niet gedacht, een hartzoeker. Maar misschien ook bruikbaar als zwaluwstaart hulpstuk...
Foto 4: het rondje draait inderdaad
Foto 5: de uitleg van Steven lijkt mij het meest aannemelijk
Foto 6: net even "panel gauge" opgezocht, denk inderdaad dat het dit zal zijn
Foto 7: Het stuk hout is te groot voor een kruishout. Er zit een spie bij, net zoals bij een houten schaaf. De beitel staat niet loodrecht, maar toch behoorlijk recht.
Foto 8: Lijmkam, uiteraard :eek: Er zaten ook twee plastic lijmkammen in de kist. Altijd handig.

Binnenkort meer in elk geval.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Foto 1 linksonder: ik vermoed idd een schaafzool, helaas zonder schaaf :(. Het is een dunnen metalen plaat, ik denk messing. Ik snap alleen niet hoe deze aan een schaaf vastgemaakt zou zijn...
Foto 3, zover had ik nog niet gedacht, een hartzoeker. Maar misschien ook bruikbaar als zwaluwstaart hulpstuk...

Je krijgt er denk ik ook wel een fles bier mee open :p
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb net eens geprobeerd om er een zwaluwstaart mee af te tekenen. De hoek is op zich best wel goed, maar het werkt totaal niet handig. Jammer, want als hartzoeker zal ik het waarschijnlijk nooit gebruiken.

Ik vermoed dat er materiaal van drie generaties in de koffer zit. Op de koffer staat "De Moor Jean" en het modernere materiaal is gemerkt "DMJ". Op één van de profielschaven is er "DMF" gegraveerd en daarnet viel mijn oog op de zweihaak. In het stuk messing onderaan staat "De Moor" gegraveerd, en daaronder meen ik "Petrus" te ontwaren, het is wat moeilijk lezen door wat krassen.
 

WR1944

Oud hout
Ik zie ook een schaaf die in twee richtingen kan schaven. Ik zie hier geen voordelen in en ik zie ook niet in welke omstandigheden dit handig kan zijn. Is dit een rariteit of is dit een handige schaaf voor een bewerking die ik me niet kan voorstellen.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Nog een paar fototjes:

DSC_0052.jpg

Een houder om zagen te slijpen. Ik moet enkel nog op zoek naar nieuwe vleugelmoeren. Ik was van plan om zoiets zelf te maken, niet meer nodig :)

DSC_0054.jpg

Een speciale schaaf, helaas zonder schaafbeitel. Iemand enig idee waarvoor deze gebruikt wordt?

DSC_0051.jpg

En nog een kruishout, maar alles is rond. Geen idee waarvoor dit gebruikt wordt. Het is ook vrij klein en fragiel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
4

7 is idd een 'poor man's router', heb er ook een paar. Het is de bedoeling dat je het meeste weghakt, en dan het benedenvlak effen schraapt met dit. Lijkt lomp, maar gaat verrassend goed.

nummer 7: Inderdaad, met zekerheid, en met dezelfde positieve ervaring.

In het Nederlands noemt men het een grondschaaf of ook wel eens een heksentand.

De naam dekt de inhoud. Het is makkelijk in allerlei formaten te maken, kost niets en werkt heel goed. De beitel , een speciale voor de schaaf gemaakte of een gewone ( al dan niet gebroken) steekbeitel, wordt op de normale manier geslepen. Meestal, niet altijd, staat die er met een hoek van 10 graden in. Je kunt er de bodem van groeven afwerken of je kunt ook de achtergronden van ornamenten onberispelijk vlak zetten, in een vroeg stadium, en voor het modelleren. Het gereedschap doet niet lastig als je tussen de ornamenten de bodem vlakt, in uiteenlopende richtingen,tussen de meest uiteenlopende kronkels. Aardig flexibel dus. Het gereedschap werd dus ook door houtsnijders gebruikt en is absoluut geen rariteit. Ze werden ook verkocht met een messing mechanisme erin en een schroef om de betel vast te trekken. Dus zonder spie.

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.