zaagbladen festool TS55

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
hallo,

gisteren was ik met mijn invalzaag 18mm multiplex uit de doe het zelf winkel aan het verzagen en mijn zaag kwam bijna niet vooruit,kwam blauwe rook af en zakte enorm in toerental. had toen door dat mijn zaagblad waarschijnlijk versleten was. en inderdaad...

IMG_2791.jpg

nu is deze nog terug te slijpen? ik heb nog hetzelfde universele vervangblad ervoor liggen (wat standaard bij de machine zit) maar aangezien ik niet met het verkeerde blad wil zagen vraag ik toch liefst eens bijkomend advies. ik heb dus nog een eindje multiplex te zagen, voor de rest zaag ik veel mdf (groen) ging altijd vlot met het standaard blad, en vorige week heb ik kliklaminaat gezaagd, wat toen ook merkbaar moeilijker ging
ik heb namelijk nog 2 andere type zaagbladen liggen..welk is best voor de multiplex, en welk steek ik dan best terug voor de mdf?


IMG_2792.jpg
IMG_2793.jpg
IMG_2794.jpgIMG_2795.jpg

alvast bedankt !
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is het een bekend verschijnsel dat laminaat de zaagbladen "opvreet"; mijn slijper levert daar geloof ik zelfs bladen met diamant tanden voor...... Je kunt eerst proberen het blad schoon te maken met een speciaal wasmiddel om alle vuil er af te halen, scheelt soms al heel wat. Een goede slijperij maakt je blad weer als nieuw als er nog genoeg "vlees" op de tanden zit.


Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Inderdaad, een paar meter laminaat zagen en je blad is zo bot dat het nog geen boter meer kan zagen.
ik had dat pijnlijk ondervonden bij het plaatsen van laminaat trap bekleding, een 20 tal tredes later 3 festool zaagbladen naar de knoppen. Die van de kapex en 2 van de TS55 kunnen laten slijpen. Die namiddag was ik dus beter thuis gebleven! Nu is het no way, of slijpdienst bijrekenen voor alle bladen die ik gebruik.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
oké, goed om weten, de laminaat die ik gelegd heb allemaal met de trion gezaagd,ter plekke op de knie en 1 blad versleten wat de wereld niet kost, enkel schat ik een meter of 12 gezaagd over de volle lengte van de planken voor de eindes waar geen volle breedte planken konde gelegd worden.. nooit meer dus, deed dit vroeger ook met de decoupeerzaag maar dacht nu geequipeerd te zijn dit netter te kunnen doen...

steek ik voor die multiplex het 28 tands blad of de standaard 48 blad? ik ga mijn versleten blad eens laten proberen slijpen, zien wat dit kost.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Moet ergens tussen €10 en 20 kosten voor het slijpen naargelang aantal tanden voor gewone bladen. Hoe meer tanden hoe netter de snit, maar hoe meer energie de zaag nodig heeft.
je moet zelf zien of ze de 48T aankan in dit gebruik op dit materiaal, en of er een zichtbaar verschil is in kwaliteit tov de 28T. Indien niet dan de 28 er op!
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik heb met mijn 48T blad ook laminaat gezaagd, aardig wat verontreiniging erop met als gevolg dat deze niet meer door multiplex kwam :(. Nu heb ik hem gereinigd echter nog geen kans gehad hem te testen (zaag staat momenteel op een andere locatie). Weet iemand hoeveel slijtage je ongeveer kan hebben?

Net een foto gemaakt van een tand en wat ik kan zien zit er een afname van 0,1mm, zie onderstaande foto's. Moet deze geslepen worden of zal deze het waarschijnlijk nog wel doen?

20140108_185325.jpg20140108_185354.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
20140108_221908.jpg

Het lukte me niet om dit scherp te krijgen met de loep..dus dit alleen met digitale zoom op de telefoon....

De zijkanten zien er over het algemeen een stuk rechter uit dan de toppen, hier zie je toch af en toe duidelijk een schuine kant er aan gekomen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als je veel moeite hebt met zagen en hij begint te roken dan is het tijd om het blad te wisselen.

Volgens mij is je blad nog scherp zo te zien maar dat durf ik nu niet te zeggen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Even voor de slimmigheden en omdat voorkomen beter is dan genezen: Voor laminaat heeft festool een speciaal blad. Eentje met veel tanden die onder andere hoek staan dan het standaard fijne blad. Door de andere plaatsing van de tanden heeft het blad minder te lijden van de harde toplaag van laminaat. Met een zo'n blad kan je ongeveer 1 a 2 huizen vol met laminaat gooien en dan heeft hij wel een slijpbeurtje nodig. beter is dan ook cirkelzaagbladen te gebruiken om delen smaller te maken en delen afkorten gewoon met een decoupeerzaag te doen. Dan kan je nog veel langer vooruit met zo'n speciaal zaagblad. Je normale fijne zaagblad verbrand je gewoon met laminaat zagen, doodzonde
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zou het eigenlijk verschil maken als je met de onderkant boven zaagt? De zaagsnede boven is dan niet zo netjes, maar dat maakt meestal toch niet uit.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Je zult dan nog steeds door die harde laag moeten. Enige verschil is misschien dat je hier het materiaal misschien uitbreekt wat minder belastend is? ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.