Wat te doen met botte hardpoint zaag

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Eén van mijn eerste zagen is er een met hardpoint tanden welke inmiddels helemaal versleten zijn. Ik kan de zaag natuurlijk weggooien maar hebben jullie ideeën wat ik eventueel zou kunnen doen met het staal van de zaag (of het handvat).

Van een stukje wil er i.i.g. een schraapstaal maken.

Iemand nog suggesties?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Altijd dat gelul dat je een zaag met geharde tanden niet kan slijpen. Nee met een ordinaire zaagvijl niet nee want die is even hard als de tanden van de zaag. Als je silicium carbide slijpsticks of een diamantvijl hebt kan je gewoon je zaag herslijpen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
David80 zei:
Altijd dat gelul dat je een zaag met geharde tanden niet kan slijpen.
Enigszins onbehouwen verwoord, desalniettemin begrijp ik je punt ;) . Ik wist niet dat dat kon, zoals waarschijnlijk velen met mij. Kan je daar wat meer over vertellen? Heb je er zelf ervaring mee? Waar zijn die sc-vijlen te koop?

Op zich heb ik genoeg zagen die met 'gewone' vijlen te slijpen zijn en was ik van plan dit oudje weg te gooien of er nog iets van te maken (zoals een schraapstaal). Maar het was een fijne zaag en als hij toch te slijpen is kan ik het allicht proberen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik zou ook wel willen weten waar je dergelijke vijlen kan kopen heb n.l ook een botte zaag met geharde tanden.

Simon
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb geen ervaring met het slijpen van zagen. Maar alles is te her slijpen als je er de juiste spullen voor hebt. Wat dacht je van Japanse beitels of boren en gatzagen van m42 staal die zitten ook rond de 64/68 hrc. Dat kun je met sic slijpsticks of diamantvijltjes dus regelen.

Pas nog een filmpje gezien van iemand die met een dremel en een diamant schuurtonnetje vrolijk geharde lintzaag bladen tot 4x toe herslijpte.

Maar goed of het economisch de moeite waard is moet ieder voorzien bepalen maar het kan dus wel.

Bij Dieter schmid hebben ze die sic slijpsticks in allerlei vormen/maten. Nog beter is een fijne diamantvijl van bijv. Pferd maar er zijn vele merken. Een ruit of driehoekige sectie is het meest geschikt voor zagen of evt. Icm. Een ronde.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Natuurlijk kan je zagen met geharde tanden slijpen met een diamant vijl. Maar waarom zou je? Na alle gedoe om zo'n vijltje te pakken te krijgen, en de zaag vervolgens te slijpen wat ook nogal een klus is, heb je nog steeds een lelijk ding in handen met een afschuwelijk plastic handvat. En dat terwijl er nog zoveel schitterende antieke zagen te vinden zijn met werkelijk beeldhouwerkjes als handvat die ook nog eens lekker in de hand liggen.

Bij die hardpointzagen gebruiken ze voor het zaagblad niet dezelfde soort staal als in een fatsoenlijke zaag. Hoeft ook niet, door het plaatselijk harden van de punten. Voor schrapers kan je het wel gebruiken, maar als je ziet dat je een Bahco schraper van veel harder staal voor een paar euro kunt kopen, zou ik mijn tijd beter gebruiken.

Over het algemeen hou ik ook niet van weggooien, maar in dit geval zou ik het zaagblad lekker in de metaalcontainer en het handvat bij het plastic mikken. Dan maken ze er in de fabriek wel weer iets moois van.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat ding nog slijpen zie ik niet zitten, loont zoals Seek zegt niet de moeite. Eigenlijk ging het niet zozeer om het niet weg willen gooien. Het leek me leuk/interessant om eens iets van dat metaal te maken.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
SamPonette zei:
Of wat Seek denk ik wil zeggen: gooi het weg voor deze ene keer en koop een herslijpbare zaag voor zowat de rest van je leven?

Nogmaals, ik wilde deze zaag niet gaan slijpen, en nu nog steeds niet, wist niet eens dat dit mogelijk was. Ik wilde, puur uit interesse, kijken of ik nog iets kon maken met het staal van deze zaag. Niet uit zuinigheid, want ik weet ook wel dat een b.v. schraapstaal een maar paar euro kost.

Ik heb al een rijtje herslijpbare zagen in mijn werkplaats hangen, van spanzaag tot toffelzaag, dus ook dat is het punt niet.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Worden posts niet meer gelezen voor er gereageerd wordt? waarom blijft iedereen toch doorzagen (pun intended) over dat vijlen?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Diamantvijlen heb ik zelf (nog) niet, maar ze staan wel op mijn verlanglijstje :D .

Maak je niet druk, Peter, men mag toch nog altijd z'n mening kwijt, ook al is die niet meer zo dringend of noodzakelijk?

Persoonlijk denk ik dat het staal dat wordt gehard heel andere eigenschappen heeft dan zagen die dat niet zijn.
Ik denk dat met de niet geharde betere resultaten als schraapstaal te halen zijn, omdat dit staal ongehard beter is van kwaliteit.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
timmertje zei:
je kunt er een strijkstok bij kopen kun je hem als viool gebruiken , al vraag ik me af wie het hardst zal janken . :mrgreen:

timmertje, als je gewoon enkele posts had gelezen voor je reageerde was dit niet nodig geweest. Ik heb drie maal aangegeven dat het niet de bedoeling was die zaag te gaan slijpen, ik was alleen geinteresseerd in de mogelijkheden met het metaal van de zaag omdat ik het leuk vind dingen te recyclen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
'was dit niet nodig geweest'...

Zo beladen, terwijl er gewoon een geintje gemaakt wordt.
En dan zeggen ze dat Vlamingen droog zijn :mrgreen:

Merci voor de tip, André!
Zal binnenkort eens een deftige werkbank moeten maken, dus die komt zeker van pas!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
je vraagt je dus eigenlijk af wat je zoal met metaal kan doen... :mrgreen: er zijn inmiddels al redelijk wat mogelijkheden voor je opgesomd denk ik..?

Denk gewoon even verder dan het feit dat het een gehard zaagblad is. Het is en blijft een vel metaal... kan je nogal wat mee maken, nietwaar?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat wat inderdaad de vraag, althans met het metaal van het zaagblad. Overigens zijn alleen de punten gehard, de rest van het zaagblad niet.

De mogelijkheden tot nu toe zijn:
- Schraapstaal
- Draaibeitel
- Lijmkam
- Veer voor benchdog
- Toch de zaag vijlen
- Toch de zaag vijlen
- Toch de zaag vijlen
- weggooien
- weggooien
- weggooien
:lol: :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.