Kolomboor. Huvema of toch goedkope Ferm of Einhell

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik wil binnenkort een kleine kolomboormachine kopen. Maar twijfel over welk merk/type.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Huvema HU 13 Profi. Qua specs ruim voldoende voor mij. Echter deze kost wel weer 230 euro en dat voor een apparaat dat ik weinig zal gebruiken. Van Ferm en Einhell heb je een vergelijkbare machine die slechts 70-80 euro kost. Heeft iemand ervaring met een van deze 2 machines? Wat maakt het prijsverschil het waard om toch een Huvema te kopen?

Huvema: http://www.huvema.nl/nl/metaalbewerking/boren2/node/49-hu-13-profi.html
Ferm: http://www.ferm.nl/SyncForce.Ferm.P...x?ClassificationID=188&ProductID=277&LangID=2
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Die lijken verdacht veel op elkaar.

Ik heb de ferm en die werkt prima. Meer kan ik er niet over zeggen, maar die huvema moet wel stukken beter zijn voor die prijs en daar geloof ik niet zo in( ik ken het merk echter niet dus ga af op de foto).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ook hier is de aloude vraag van toepassing:

wat ga je ermee doen?
staat de machine een hele dag te boren of gebruik je de machine af en toe?

ik heb zelf een ferm kolomboormachine uit 1988. draait nog steeds goed en is zwaar genoeg voor de sporadische werkzaamheden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dries Haneborst zei:
Die lijken verdacht veel op elkaar.

Nou Dries, ik zie het vergelijk niet zo, beiden zijn kolomboren maar ik twijfel er geen moment aan of ze uit dezelfde fabriek komen en van dezelfde tekening af gebouwd zijn. Lijken mij 2 verschillende machines....

Scheppie
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ja, dat is van mij uit ook wel snel gezegd.

Ik kan beter zeggen: ik weet niks van de huvema, maar de ferm is ok.
 

tuoh

Oud hout
De Huvema komt je ook tegen onder de naam Contimac, geen slechte machine en een schappelijke prijs voor wat je krijgt.
De machine is een maat groter dan de Ferm, is beter afgewerkt, en er is ook een snelspanboorkop bijgeleverd. Enig minpunt is de condensator op de motor, die durft er al eens de brui aan geven, maar het is een kleine kost om er ineens een deftig exemplaar op te monteren.
Al bij al een prima machine waar je jaren plezier aan beleefd, maar voor occasioneel werk misschien een beetje overkill.
Met Ferm heb ik geen ervaring, maar de prijs zal vermoedelijk wel al een indicatie geven over de kwaliteit.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dries Haneborst zei:
Ja, dat is van mij uit ook wel snel gezegd.

Ik kan beter zeggen: ik weet niks van de huvema, maar de ferm is ok.
:D ik dacht al om met de woorden van een grote nederlandse voetbaltrainer te spreken
... zie ik nou zo goed of ...... :mrgreen:

Het voordeel is, ik durf ook niks over de kwaliteit van de machines te zeggen dus da's 1-1. Ik heb al jaren een Scheppach radiaalboormachine en die bevalt prima.

Scheppie
 

Nico

Nieuw lid
21 nov 2010
6
0
Nou, ik zou vooral kijken naar boordiameter en vermogen. ik heb zelf ook een machine van rond de 100 euro. werkt prima. Je zal er waarschijnlijk toch niet non-stop mee boren. Vanuit dat oogpunt lijkt een goedkope keuze mij in veel gevallen een goede prijs/kwaliteit te bieden.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb ook een goedkoop ding van ongeveer 120 gulden.
Een gat in ijzer boren tot 20mm is te doen.
Verder dik tevreden over hem.
Gebruik hem alleen hobbymatig.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een goedkope kolomboormachine gehad (in mijn geval een TopCraft) en ben vorig jaar overgestapt op een Huvema (de HU16).
Het grote probleem met de TopCraft was de speling op de boorkop. Als de boorkop in de uiterste stand staat (helemaal onderaan) dan zat er veel speling op de boorspindel. Daardoor waren de gaten altijd een beetje uitgelubbert. Vooral bij grote gaten en zichtwerk vond ik dat geen gezicht. Ook in glas boren was door de speling onmogelijk, het knapte steeds.
Wat ik ook een nadeel van de TopCraft vond was de bevestiging van het aandrijfmechanisme (voorstel wiel onder de kap) op de boorspindel. Het is een simpele bevestiging met een inbus schroefje. Door het trillen v/d kolomboormachine ging dat boutje langzaamaan los, met als gevolg dat de motor wel draait, maar de boor niet. Het is een euvel dat redelijk snel weer te verhelpen is, maar omdat het altijd op de meest ongelukkige moment gebeurde baalde ik ervan.
De Huvema is naar mijn mening een behoorlijk goede machine voor een faire prijs. Weinig trilling en ... nauwelijks tot geen speling op de kop. Ik ben er tevreden mee.
Overigens denk ik niet dat de frequentie van gebruik een criterium moet zijn. Het gaat meer om de toepassing. Bijv. wil je er ook mee schuren (ter info: mijn TopCraft was ondanks de 500 W hier niet krachtig genoeg voor, terwijl de Huvema het met z'n 375 W wel doet :eek: ), nauwkeurig boren, metaal boren, glas boren etc.. dat moet input zijn voor de keuze.
gandel
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb lange tijd de ferm gebruikt. Voornamelijk voor metaal. Een van de problemen is dat de tafel niet heel stabiel is, en onder een beetje druk doorbuigt waardoor je niet meer haaks in je werkstuk boort. Een goedkope potkrik onder de tafel en poot doet dan al wonderen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik ben er uit. Het wordt de Huvema HU 13 profi. Kwaliteit en zuiverheid vind ik het belangrijkste. Ik ben bang dat ik al snel begin te irriteren aan de spelingen en het feit dat het afstellen lastiger is. Dus ik ga de Huvema binnenkort bestellen.
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Goed dat je een keuze hebt gemaakt. Da's nog altijd het belangrijkste.

Ikzelf heb pas de aanbieding van de Lidl op de gok gekocht. Bevalt prima. Ik merk eigenlijk geen speling. Bij goedkope Einhell (en een ander budget merk) bij de Hornbach kon ik 'm zo een half milimeter heen en weer tikken. Ook lukt een forstner-bit van 40mm prima, als ik niet teveel druk uitoefen; anders slippen de aandrijfriemen. Max 50mm boorcapaciteit.

Voor 50 euro een prima apparaat. Volgens mij heb ik aardig wat geluk met Lidl apparatuur. Ik hoop dat ze ook eens gaan komen met een lintzaag. Lijkt me reuzehandig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.