Een vraag voor de ervaren meubelmakers

Dick

Nieuw lid
23 jan 2013
3
1
Hallo, ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Dick en ik ben hier voor het eerst. Heb jaren geleden een opleiding gedaan voor meubelmaker/interieur bouwer.
Maak regelmatig meubels voor kennissen, familie en mezelf. (meer hobbymatig dan beroepsmatig)
Nu moet ik in opdracht een aantal meubels maken en loop tegen het volgende aan.
Na het de ontwerpen in autocad te hebben getekend, heb ik bestek gemaakt.
Ik kom uit op netto 0,412922 m³ hout.
Wie kan me globaal vertellen wat het zaag en schaafverlies per m³.
Het gaat om een indicatie i.v.m. het bestellen van het hout.
bij voorbaat dank
Dick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik ben zeker geen ervaren meubelmaker maar bovenstaande is enorm afhankelijk van vele factoren.... van bv 27 mm ruw hout hou je over het algemeen tussen de 20 en 22 mm geschaafd over....Heb je veel zaagwerk ?

De betere houthandel kan een order van jou wel uitzoeken nav een bestek...

Welke houtsoort heb je nodig ?
 

Dick

Nieuw lid
23 jan 2013
3
1
De te gebruiken houtsoort is Zebrano. Alle houtwerk aan deze meubels is 20 mm. De verschillende poten worden uit 4 planken opgebouwd.
De leg planken aan de voorzijde opgedikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wolter69

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Het is natuurlijk ook maar net hoe dik het zebrano te krijgen is als het niet uitkomt bv 38 mm ruw daar kan je maar 1 deel uithalen van 20 mm en gooi je bijna 50% weg
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dick,

Ga naar de houthandel met een deftig borderel, dat dikte verlies is standaard maar je kan maar de hoeveelheid planken bepalen als je weet welke houtbreedtes voorhanden zijn bij de houthandel.
Eens bij de houthandel is het ook beter om enkele planken reserve mee te nemen ( komt altijd van pas, bij een eventuele fout ofz )

Als stelregel bij massief kan je nemen 40 procent is afval ( daarmee bedoel ik spint, scheuren, hart in je hout etc )

mvg

Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat je beter de hoeveelheid eerst berekend in m2 (altijd royaal naar boven afronden) en dan maal de dikte van het bruut hout om het werkelijk nodige volume te berekenen. En dan x 1,2 en zo heb je de theoretische hoeveelheid ongeveer.

De werkelijk hoeveelheid hangt af van welk type hout je kan hebben. Bij gevierschaalde planken (met 4 rechte zijdes) werk je sneller, maar heb je vaak meer verlies (bijvoorbeeld als je 60mm moet hebben en de planken zijn 90mm, dan kan je mogelijk niets meer doen met de overige 30mm)
Bij plateaus (volledige boomdelen met spint/bast er nog aan) werk je vaak trager, maar dan kan je netjes al je stukken uitplannen en de knopen of scheuren omzijlen, en kan je zo bijna al het bruikbare hout benutten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zou je dit eens kunnen uitleggen? Snap daar niks van. Wat is een Borderel?

Ik denk dat hij bedoeld een soort lijst met alle stukken afmetingen en volumes van het hout dat je nodig hebt, in de school moesten wij dat zorgvuldig doen voor elk project.
Elk deel van de meubel een naam geven, de brute lengte, dikte en breedte, de finale lengte, breedte en dikte, en het volume van elk deel apart opschrijven in genormaliseerd technisch schrift volgens bijzondere voorschriften!

Daar zat je een paar uren aan te werken, om het uiteindelijk maar even te gebruiken bij het uittekenen van je hout. Nu maak ik nog altijd zo'n lijst, maar dan enkel de afmetingen en hoeveelheden snel op een stuk papier krabbelen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat bereken je dat ingewikkeld.
Die maten in m3, is denk ik makkelijk als je hout wilt bestellen voor de kuub prijs.
Maar is het niet handiger om een houtstaat te maken met maten van wat je nodig hebt?

Het schaaf verlies is ook bepalend voor hoe het ruwe hout er uit ziet, in hoeverre het geschoteld of scheluw is.
De schoonheid klasse is daar ook op van invloed, foutloos of bv rustiek.

Als je mooi ruw hout hebt kun je van ruw naar gekantrecht en geschaafd in veel minder mm dan een goedkopere partij wat erg geschoteld is.

Zaag, kantrecht, vandikte maken doe je dat zelf?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik denk dat hij bedoeld een soort lijst met alle stukken afmetingen en volumes van het hout dat je nodig hebt, in de school moesten wij dat zorgvuldig doen voor elk project.
Elk deel van de meubel een naam geven, de brute lengte, dikte en breedte, de finale lengte, breedte en dikte, en het volume van elk deel apart opschrijven in genormaliseerd technisch schrift volgens bijzondere voorschriften!

Daar zat je een paar uren aan te werken, om het uiteindelijk maar even te gebruiken bij het uittekenen van je hout. Nu maak ik nog altijd zo'n lijst, maar dan enkel de afmetingen en hoeveelheden snel op een stuk papier krabbelen.

hum ok, dat ken ik als een houtstaat :)

Bij zoeken op borderel kreeg ik nl dit :) En toen snapte ik er niks meer van :)
1) Bewijs en beschrijving van het uitgevoerde beursorder
2) Bewijs en beschrijving van de uitvoering van een beursorder
3) 1) Ceel 2) Lijst 3) Lijst van dossiers 4) Lijst van kwitanties 5) Lijst van waarde 6) Lijst van wissels
 

Dick

Nieuw lid
23 jan 2013
3
1
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb al een houtstaat gemaakt met alle afmetingen van de diverse onderdelen en zal hiermee + de tekeningen naar de houthandel gaan. Eens zien hoe ze me hiermee kunnen helpen. Met alles wat ik van jullie adviezen heb opgestoken is dat je toch rekening moet houden met een fors verlies tot 1,4 x de netto maten.
Tot een volgende keer. groeten Dick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.