Mijn eerste snijplank met inlay

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vandaag begonnen met het frezen van een inlay in een snijplank.
De snijplank van esdoorn en de inlay van amerikaans noten lagen al een tijdje klaar.

Snijplank koksmuts (2).jpg

Had een tijdje geleden een leuk plaatje gezien van een koksmuts. Dat gaat hem worden.
De computer aangeslingerd en vervolgens met het ontwerp naar de cnc machine.

Snijplank koksmuts (3).jpg

Eerst de inlay uitgefreesd

Snijplank koksmuts (4).jpg

Vervolgens was de snijplank aan de beurt

Snijplank koksmuts (5).jpg

De inlay heb ik uitgefreesd op 12 mm en in de snijplank is de diepte 10 mm.

Snijplank koksmuts (6).jpg

Het past allemaal weer gruwelijk precies. Morgen lijmen en in de klemmen.

Groet,
Jan
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi. Duidelijk iets waar de voordelen van cnc tot hun recht komen. Heb je zelf zo'n machine gekocht voor de hobbie, of is het voor professionele doeleinden?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heel tof ! Ik ben er onderste boven van...;)

CNC is iets waar ik vaak over gedacht heb aan te schaffen maar tot op heden nog niet gedaan. Ik zit al best vaak achter een computer en wil dat eigenlijk tot een minimum beperken. Hoe groot is je bereik van je cnc ?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor de complimenten! Ben zelf ook heel benieuwd naar het eindresultaat.
De cnc machine heb ik een aantal jaren geleden zelf gebouwd. Ben daar ongeveer 1 1/2 jaar mee bezig geweest.
Het was puur voor de hobby en de uitdaging. Inmiddels wil ik niet meer zonder.
De afmetingen van het oppervlak wat ik kan bewerken zijn 400 x 600 mm.
Ik zal straks een foto maken van het apparaat.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zo mooi, ik wordt hier altijd hebberig van, in de zin van wil ik ook kunnen...ben benieuwd naar het eindresultaat!
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Mooi hoor Maja. Ik ben benieuwd naar de foto van de plank maar ook van de machine.

Aankomende winter ga ik ook aan de slag met het zelf bouwen van een CNC frees. Heb je meer foto's van houtwerk waar je CNC voor hebt gebruikt?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Gaaf zo'n machine. Ben benieuwd naar de foto's. Ik zou er ergens zelf ook wel eentje willen hebben, maar wbt computers sluit ik mij asn bij Rick. Ik staar al de hele dag naar een scherm, dus mijn hobbie wil ik schoon houden van digitale invloeden.

Maar los daarvan; de plank wordt vast tof. Ben benieuwd naar het vervolg.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Kon het toch niet laten. Gisteravond de inlay verlijmd en vanochtend aan de slag.
Eerst met de japanse trekzaag zoveel mogelijk overtollig materiaal weggehaald en vervolgens eerst met de bandschuurmachine aan de gang.

Vervolg snijplank koksmuts (2).jpg

Vervolg snijplank koksmuts (3).jpg

Vervolg snijplank koksmuts (1).jpg

Het ziet er heel strak uit. Straks verder met schuren, schuren, schuren en schuren.
Wordt vandaag niet meer.

@Pow; op deze link staan een aantal foto's van de dingen die ik zoal maak met de cnc
https://drive.google.com/folderview?id=0B2R9HaiDnFLJNEZaV0lOc2VVXzA&usp=sharing
en hier nog een foto van de cnc machine.

cnc machine.jpg

Het eindresultaat post ik zeer zeker.

Groet,
Jan
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
netjes, ook knap dat je die CNC zelf hebt gebouwd, de structuur is die uit staal vervaardigd ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Erg gaaf.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zelf een cnc freesmachine heeft gemaakt. Leuk project.

Maja, kun je eens wat meer vertellen over zo'n CNC-zelfbouwproject? Bestaat het uit kant-en-klare onderdelen of heb je echt alles zelf gemaakt?
Ik denk dat er hier op het forum wel meer mensen interesse hebben?

Misschien iets om op de OpenDagHout te laten zien en te demonstreren?
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Misschien eens kijken op CNCZONE.nl en zoeken op portaal frees, of googlen op "homemade CNC router"...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.