Hang- en sluitwerk jigs: Kreg, Blum, Hettich of toch iets anders?

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Hallo allemaal,

Momenteel tref ik voorbereidingen voor het maken van onze keuken. Veel uitzoekwerk maar al met al vind ik het hartstikke leuk om mee bezig te zijn :D. Ik zal later iets meer berichten over de plannen die ik momenteel heb.

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op het "hoe plaatsen van hang en sluitwerk" en het installeren van lades. Voor de lades is mijn keuze gevallen op Blum movento ladegeleiders. Daarnaast wil ik softclose scharnieren van Blum gebruiken. Type ben ik nog niet over uit. Knoppen e.d. ben ik nog niet over uit.
In mijn oriëntatie stuitte ik op verschillende jigs die men gebruikt en ik heb bij diverse topics gezien dat het toch aangeraden wordt om deze te gebruiken voor een mooie en eenvoudige installatie. Als ik een jig hiervoor aanschaf dan ben ik wel opzoek naar een kwalitatieve en duurzame oplossing die ik voor meerdere projecten kan gaan gebruiken dan alleen voor mijn keuken. Een belangrijk gegeven: ik ben een hobbyist en ben dus niet opzoek naar een machine van vele honderden/duizenden euro's. Hieronder een kleine opsomming van de jigs die ik gevonden heb met een afweging van mijn kant:

Kreg Hardware installation jig (https://www.kregtool.com/store/c59/hardware-installation-solutions/)
Naar mijn idee een complete set voor het installeren van al het hang en sluitwerk. Ik kan op het forum geen ervaringen van mensen vinden met deze set (of onderdelen daarvan). Een veel gelezen nadeel van Kreg is dat de jigs van plastics zijn gemaakt i.p.v. metaal waardoor deze wat minder duurzaam zouden zijn. Toch kiezen vele mensen voor bijv. het pocket hole systeem van Kreg (K5) die ook van plastic is gemaakt. Denken jullie dat dit een duurzaam systeem is? Verder vraag ik mij af of deze jigs allround zijn en bij alle merken gebruikt kunnen worden. Zijn er mensen met ervaringen?
Op dit moment heeft GereedschapPro een actie voor de gehele set.

Blum EcoDrill
Wordt naar mijn idee door 'veel' mensen op het forum gebruikt en de ervaringen zijn positief. De jig ziet er op het eerste gezicht duurzaam uit. De jig is duurder dan de Kreg hardware set. Verder is het, voor zover ik weet, alleen mogelijk om potscharnieren met deze jig te plaatsen. Is dit een universele jig waar ook scharnieren van andere merken mee geplaatst kunnen worden?

Hettich boormal
Ook deze jig vind ik er solide uitzien, misschien nog wel beter dan die van Blum (?). Ook nu weer is dit alleen voor het installeren van de scharnieren.

Wat gebruik je dan voor knoppen en lades? Wel of geen jig?

Verder heb ik gezien dat er ook andere jigs op de markt zijn om bijv. knoppen te installeren, zoals dit soort dingen:

61NsAEDgjhL.jpg



Ook heb ik gelezen dat sommigen van Woodpeckers de story stick pro gebruiken.

Kortom, hoe denken jullie er over?

Bij voorbaat dank voor alle inbreng! Alle ervaringen zijn meer dan welkom :)


Sander
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik denk dat ze allemaal wel werken, maar ik heb er nog nooit één gebruikt. De combinatie van een kruishout, winkelhaak en, desnoods, een schuifmaat is voor mij totnogtoe voldoende gebleken. Daarmee heb ik ladegeleiders, scharnieren en knopjes/grepen kunnen installeren en zelfs mijn vrouw - de belichaming van perfectionisme - vindt het goed. Het kost iets meer tijd in het begin om het netjes uit te meten, maar als je de maten eenmaal hebt, dan kun je redelijk snel doorwerken.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Zie ook topic van Deftone82 van gisteren en reacties. "welke hulpstukken voor ladegeleider + scharnieren"
Groet,
Wouter
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de kreg jigs voor handgrepen, kastplanken en potscharnieren je enorm veel werk uit handen nemen. De kwaliteit van de mallen is beter dan je zou verwachten van een plastic product. Het plastic is dan ook verstevigd met nylon. Het kan dan ook een keer van de werkbank afvallen zonder dat het stuk gaat. (bij metalen mallen is het altijd nog maar de vraag of er niet iets is verbogen na de val).

De ladegeleiderset van kreg is ook heel handig, maar dan alleen voor een bepaald soort geleider.

Kortom. ik zou je willen aanraden om de aanschaf van de mallen voor handgrepen, kastplankdragers en potscharnieren te overwegen. Wanneer je de mallen heb liggen heb je er zoveel gemak van, dat je sneller geneigd bent een volgend werkstuk op te pakken.

Door dat kreg de overstap heeft gemaakt naar europ toe (https://www.kreg-europe.com/filialfinder/) zijn er nog enkele bevoorradingsprobleempjes. Deze zouden in de loop van februari opgelost moeten zijn.

Op dit moment zijn er nog 3 kreg dealers
- baptist (https://www.baptist.nl/zoeken/kreg/1)
- gereedshap pro (https://www.gereedschappro.nl/merk/162/kreg.html)
- en pockethole-shop.nl (https://pockethole-shop.nl/product-categorie/kast-afmontage-hulpjes/)
(note pockethole-shop.nl was voorheen kreg-shop.nl )
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
voor een eenmalig project heb je naar mijn mening geen jigs nodig,
evt enkel een goedkoop malletje voor het markeren van scharnieren (plaatje voor het markeren van montageplaatje en voor het gat voor potscharnier), maar dit kost maar een paar euro

hou er rekening mee dat je ook moet leren werken met die jigs en je steekt tijd in het afstellen,...
tegen dat je dit door hebt, had je zelf een aanslagblokje gemaakt voor bv handvaten of afstandshouders voor het monteren van je lade geleiders...

enkel als je regelmatig dit soort projecten doet of als je op locatie werkt bij mensen thuis waar je niet vlug een malletje kan maken, dan hebben die jigs hun nut.

in elk geval veel succes met het keukenbouwen
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Prachtig mooi al die jigs
En laten we eerlijk zij we zijn gek op hebbe dingetjes
Maar zoals eerder gezegd zelf een malletje maken is ook zo gepiept
Of gewoon goed uitmeten
En er zitten vaak genoeg stel mogelijkheden op de hardware om kleine foutjes weg te werken
Succes met je keuze
Mvg leroy
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank allemaal voor jullie reactie. Heel Fijn! :)

Ik heb ook het draadje waar Wouter mij op attendeerde gelezen en heb besloten om het inderdaad zonder jig te gaan doen en evt. zelf een malletje te gaan maken. Ik zal een apart topic openen over de keukenbouw als ik daarmee ga starten.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
EwSa,
Ik gebruik geen mallen voor het boren van de gaten voor de potscharnieren. Hiervoor gebruik ik de bovenfrees en zijn langsgeleider.
Lijntje aftekenen met blokhaak voor de positie en frezen tot op de diepteaanslag.
Jos
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.