Afsteekbeitel

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Een lange tijd geleden kreeg ik een oud zaagblad van onze Lemmer Houtdraaier. Hier wilde ik graag een extra dunne afsteekbeitel van maken. Mijn buurman heeft gisteren het ijzerwerk klaargemaakt en ik heb vandaag het handvat gemaakt en de beitel verder in vorm gebracht.





Het werkt erg goed. Het grote voordeel zal ik vooral gaan merken tijdens het maken van doosjes op de draaibank. Met deze beitel heb ik een minimaal verlies van hout zodat de houttekening zo mooi mogelijk door kan lopen.

Jan, nog bedankt voor het zaagblad!!!

Attached files
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Mooie beitel Rick. De slijphoek is wel een stuk scherper dan mijn afsteekbeitel. Laat je deze zo? Ben je niet bang dat de punt te heet wordt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn CHW 2 mm afsteekbeitel heeft een hoek van (uit mijn hoofd en zonder het ding voor me te hebben) van zo'n 60 graden - het is een vergelijkbaar model:

______
_______

Maar ik heb ook wel afsteekbeitels gezien (Crown?) die een hoek van minder dan 45 graden hebben.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zou heb ook ongeveer 50 tot 60 graden slijpen.Omdat het staal nogal dun op de punt, zou ik er ook een tweede vouw aanslijpen, zodat het staal meer ondersteuning heeft.

Zoals dit:
146536.jpg


Beter goed gejat dan slecht bedacht ;)

En oh jah, hoe heeft je buurman het metaalwerk gedaan? Dat vind ik namelijk erg interessant!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Rick, ik sluit me aan bij Henk en Woodpecker. 50 tot 60 graden. Henk bijna al mijn beitels en gutsen zijn van Crown (zelf verkocht dus lekker makkelijk) maar ik kan me geen afsteekbeitel ed. herinneren met een hele scherpe hoek. Als ik de eerste foto goed bekijk zie ik dat de punt al een beetje blauw is. Bij een grotere hoek heb je hier veel minder last van.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bedankt allemaal voor de tips. Ik zal hier zeker wat mee gaan doen. Ik voel wel wat voor het plan van Wilco om het hoekje eraf te slijpen.

Het "blauwe" komt van het te enthousiast slijpen op de grove slijpsteen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.