Komen er weer Auriou rasps??

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Onderstaand bericht pikten wij op van internet en is geschreven door Christopher Schwarz, de hoofdredacteur van Woodworking Magazine. Zoals misschien wel bekend sloot de bekende Franse vijlen en raspenmaker Auriou midden vorig jaar de fabriekspoort, na een conflict met de overheid en vakbonden. Auriou maakte al sinds 1856 gereedschappen en had ooit 3000 medewerkers in dienst voor het produceren van vijlen en raspen en deed dat tot op het laatst door de raspen handmatig te "zetten". D.w.z. dat de "puntjes" op de raspen handmatig met een hamer en een soort van beitel werden gemaakt.
Goed nieuws is, dat de produktie weer wordt opgestart. Een groepje investeerders, waaronder Mike Hancock van Classic Handtools heeft een deel van de inventaris van Auriou gekocht en de oude eigenaar Michel Auriou bereid gevonden om de technische leiding op zich te nemen!
Mike Hancock is een oud leerling van de bekende David Charlesworth. De Auriou raspen worden in Nederland verkocht door Baptist in Arnhem. Pierre Baptist of Alex Hemme kunnen u er alles over vertellen.

-------------------------------------------------------------------------------------------
origineel artikel
-------------------------------------------------------------------------------------------
Auriou Rasp-makers to Re-open in France

The venerable rasp-making company Auriou plans to reopen its factory in France this summer after being shuttered by a labor dispute, officials said. The closing of the company resulted in a purchasing frenzy of the rasps by woodworkers that continues to this day – one Auriou flat rasp sold for $600 on eBay today.

The new Auriou will be a smaller company that will focus on making tools for the woodworking and stone-working market, according to Mike Hancock of Classic Hand Tools in the United Kingdom. After the factory begins production, there are plans to begin exporting the rasps to the United States, Hancock wrote in an e-mail.

Hancock was part of a small group of investors that purchased the machinery and tooling from the Auriou factory when it was auctioned off. Michel Auriou, who ran the factory, will be the technical and workshop manager for the new company, according to Hancock.

In addition to the machinery and tooling, Hancock's company also purchased a selection of finished rasps and rifflers during the auction that he will be selling beginning on Monday, Feb. 11. To get a list of the tools (mostly rifflers) send an e-mail to sales@classichandtools.co.uk and ask for the "rasps & riffler list."

— Christopher Schwarz
 

Bijlagen

  • Traphek 10.jpg
    Traphek 10.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 19
  • Traphek 9.jpg
    Traphek 9.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 20
  • Traphek 7.jpg
    Traphek 7.jpg
    55,7 KB · Weergaven: 17
  • Traphek 1.jpg
    Traphek 1.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 19
  • Traphek 11.jpg
    Traphek 11.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 18
  • Traphek 12.jpg
    Traphek 12.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 18
  • Traphek 13.jpg
    Traphek 13.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 17
  • Traphek 14.jpg
    Traphek 14.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 15
  • Traphek 16.jpg
    Traphek 16.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 18
  • Traphek 17.jpg
    Traphek 17.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 17
  • Traphek 18.jpg
    Traphek 18.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 15
  • Traphek 23.jpg
    Traphek 23.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 254
  • image.jpg
    image.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 253
  • image.jpg
    image.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 255
  • image.jpg
    image.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 250

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Komen er weer Auriou rasps?? Of zijn er alternatieven?

Raspen/vijlen? Ik heb al enige tijd een low budget houtrasp in de werkplaats. Toen ik de handvaten voor de schaven wou vormgeven leek me dit wel een klusje voor mijn rasp. Tja, wat kan ik zeggen...het hout ging eraf en daarmee was alle gezegd. Ik zoek naar houtraspen waarmee er netjes hout verwijderd kan worden in plaats van het eraf te "scheuren". De auriou raspen schijnen erg goed te zijn maar onze forumleden kennende zijn al vast wel goede alternatieven. Ik zoek een ronde en halfronde rasp.
 

tuoh

Oud hout
Rick,

wat denk je van "Microplane" raspen, die gaan als een scheermes door het hout en laten een mooi eindresultaat achter.
Na het raspen er nog even met schuurpapier over en klaar is kees.

Je hebt ze in alle formaten en modellen, ze zijn niet direct goedkoop, maar het eindresultaat is niet te evenaren door een klassieke rasp. Tenzij misschien door Auriou.
Ik ben in elk geval al jaren een zeer tevreden gebruiker.

Wat ik ook wel eens gebruik zijn raspen die normaal gezien door een hoefsmid worden gebruikt, goedkoop, en ze nemen snel heel wat hout weg. Je moet er wel mee leren omgaan, ze zijn gevoelig voor het draadverloop in hout, met de draad mee raspen gaat vanzelf, tegendraads is lastiger, maar dan neem ik een Microplane. Ook raspen die gebruikt werden bij carrosseriebedrijven zijn in sommige gevallen heel bruikbaar.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dick tools heeft raspen van het merk Schwertfisch. Die zijn veel goedkoper maar ook met de hand gezet. Dat handmatig zetten van de tanden schijnt een onregelmatig patroon op te leveren wat voorkomt dat je van die diepe groeven krijgt. Klaus en Pedder uit Duitsland die die mooie zaagjes bouwen gebruiken deze raspen en zijn er heel tevreden over. Als ik nog eens een order voor Dick heb zal ik er gelijk een paar voor mezelf bijbestellen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Microplane en Schwertfisch. Microplane kende ik alleen van hun gebruik in de keuken. De raspen van Schwertfisch zijn zo goedkoop dat ik bijna twijfel aan de kwaliteit.

Welke grofte zou ik nemen? Welke vormen raden jullie??
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Auriou raspen zijn weer volop verkrijgbaar bij classic handtools in de Uk. Degene die dachten een slag te slaan en voor heel veel geld (600 dollar voor een platter rasp) raspen gekocht zullen zich nog wel eens achter de oren krabbelen.
Ben net als Andre tevreden met de Microplane's, heb een platte en een ronde. Je kunt ze ook krijgen voor gebruike op een boormachine, dat zal wel lekker opschieten. Dieter Schmid heeft ook vijlen en raspen te koop die goed schijnen te voldoen.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Fijne mensen,

Het besluit is genomen...bij Dick ga ik voor de Schwertfisch. Ze hebben keuze uit diverse modellen. Prijs per stuk ligt rond de 7 euro, daar kan je dus ook niet over klagen. De handvaten ga ik zelf draaien aangezien ik dat erg mooi werk vind om te doen.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Misschien te laat maar bij Dieter Schmid heb je milani handgezette raspen en iwasaki vijlen, die ik persoonlijk heel interssant vind.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een indrukwekkend filmpje!! Volgens mij hebben ze een robot aan het werk die de rasp bewerkt. Die hand ging zo vloeiend, ongelovelijk.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De Schwertfisch raspen zijn binnen!! Ik had geen idee dat raspen zo scherp konden zijn. Werkelijk ongelovelijk hoe makkelijk je nu hout verwijderd van een werkstuk.

Naast een aantal vormen raspen heb ik ook een set Rifflers besteld. Deze heb ik altijd al eens willen hebben. Deze wil ik vooral gaan gebruiken voor het vormgeven van doosjes. Tevens staat er een groot project in de planning waar ik deze voor nodig heb.

Hoe de kwaliteit is kan ik nog niet beoordelen. De raspen "lopen" wel snel vol met hout. Snel even met een borstelje erover en dan kan je weer verder.
Dit weekend wil ik de handvaten gaan maken voor de raspen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gisteren was ik in een recalcitrante bui. Vandaar deze thread. Het gaat al weer een stukje beter nu. :D

Ik moet er nog eens over nadenken. Tussen alle gepruts met het gereedschap door probeer ik ook af en toe eens een projectje af te ronden. Op dit ogenblik lades met zwaluwstaarten, dus veel beitelwerk en veel slijpen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vorige week heb ik af en toe wat tijd besteed aan de nieuwe handvaten voor de Schwertfisch raspen. Allemaal gedraaid uit walnoot aangezien ik daar een heleboel van heb en ik het een erg mooie houtsoort vindt voor handvaten.De handvaten zijn niet 100% hetzelfde maar voor mij gelijkend genoeg. De kleine raspjes hebben een vergelijkbaar handvat.

Deze raspen werken enorm goed. Je kan snel materiaal verwijderen en er blijft een redelijk gladde oppervlakte achter.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb afgelopen zaterdag een kudde Auriou's gescoord bij Baptist. Okee, klein kuddetje: het aanbevolen setje waarmee ik volgens Schwarz superpowers krijg. Dat zijn inderdaad fijne raspen zeg!

Arthur
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
ArtHarg zei:
Ik heb afgelopen zaterdag een kudde Auriou's gescoord bij Baptist. Okee, klein kuddetje: het aanbevolen setje waarmee ik volgens Schwarz superpowers krijg. Dat zijn inderdaad fijne raspen zeg!

Arthur

Dat setje wou ik ook aanschaffen. Het lijkt erop dat alles wat The Schwarz aanprijst meteen als een tierelier verkoopt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Daar staat-ie inderdaad wel om bekend ja. Als hij een tip geeft over goedkope tweedehands gereedschappen is gelijk Ebay uitverkocht en stijgt de prijs met een factor pi^2 :) Het was toevallig dat hij pas geleden dat artikeltje over die raspen schreef. Ik had al langer lopen nadenken over raspen maar het is het standaardprobleem: welke combinatie is dan zinvol? Hij schrijft dat je met die drie voor algemeen werk een heel eind komt. En ik had financieel een meevallertje dus ik dacht "doe eens gek". Nou, da's gelukt ;)

Arthur
 
A

Athanor

Guest
Wat is dat dan voor setje dat hij aanbeveelt? Waar kan ik dat nalezen?

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dick tools heeft de naam van die goedkope raspen veranderd. Ze heten nu geen Schwertfisch meer maar Hattori. Geen idee waarom ze de naam veranderen, maar het is nu wel duidelijker dat ze gewoon uit China komen. Maakt niet uit, het schijnt wel heel fastoenlijke kwaiteit te zijn. Ik geloof dat ik nog recht heb op een kadootje, en ik denk dat ik ook maar een paar van deze raspen ga bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.