Rustin beits en Rustin Danish olie voor een natural look

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik heb al heel wat Danish olie verbruikt. Voor o.a. een tuinhuisje, een hekwerk een buitenkast enzovoort. Ik was er nog niet aan toe gekomen om het te gebruiken voor een meubel voor in huis. Maar ik heb me voor weinig geld een paar kastjes van grenenhout gekocht bij een bekende meubelgigant en besloten om deze een notenfinish te geven met natural look.
Op bijgaande fotoos het resultaat in volgorde van werken. Ik gebruikte hiervoor wat tips "weggehaald" bij Baptist. Ik heb eerst de onderdelen in twee lagen beits gezet. Ik heb dat gedaan op de manier die heel goed werkt bij grote oppervlakken zoals tafelbladen. Een sponsje en een handschoen in de vorm van een lange diepvrieszak waar ik mijn arm in stak. Een paar elastiekjes houden de zak op zijn plaats. Het beste is een zo plat mogelijk sponsje met een vezeldoekje er omheen maar die kreeg ik niet te pakken. Dus maar een huishoudsponsje. In de beits, en uitknijpen. Zo kon ik lekker snel werken en precies gedoseerd opbrengen. Het sponsje slijt wel snel. Na twee lagen beits en droogtijd tussendoor de Danish Olie opgebracht. dit gaat ook heel mooi met een goed sponsje. Voordeel is dat je het sponsje goed kunt uitknijpen en dan als je met die laag klaar bent, kunt vastpakken en bewaren in de plastic zak als je die binnenste buiten van je hand afhaalt. Bij de volgende lagen pak je dan het sponsje weer vast en keer je de zak weer om over je onderarm. Ik heb vier lagen Danish olie opgebracht. De eerste twee lagen verdund met 30% terpentine. Je kan ook meerder lagen verdund opbrengen zodat het hout het goed op kan zuigen. Na droging glansde de olie bijna als lak. Dat was niet de bedoeling en dus heb ik een tip toegepast die van Sergej (Intarsio) afkomt. Ik heb de Danish olie afgeschuurd met staalwol 000 en het schuurproces gesmeerd met Rustin Scratch en Cover voor donkere meubelen. Dat is een mengsel van onder andere bijenwas en carnaubawas. Het is voor de eerste keer dat ik dit nu doe en ik vind het resultaat heel erg mooi. Het houtoppervlak voelt heel erg zacht aan en glanst vrijwel niet. Het heeft nu een beetje het uiterlijk alsof het in opgepoetste olie of was staat. De fotoos geven het niet zo heel goed weer maar wellicht kunnen jullie daar toch een beetje een indruk van het resultaat krijgen. Ik heb van Sergej gehoord dat deze afpoetstechniek ook heel goed werkt bij een harde laklaag maar dan moet je wel langer doorpoetsen.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
de volgende fotoos. Gedeeltelijk 4 lagen Danish olie en gedeeltelijk gepoetst met staalwol over de uitgeharde Danish olie.

Attached files
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Hallo dopeling, ziet er inderdaad mooi uit! Begrijp ik goed dat je de Rustin scratch met het staalwol opgebracht hebt? Wat is het verschil met gewone was, want die breng ik ook wel aan met staalwol op een schellak ondergrond. Is de beits die je gebruikte op water of olie basis. Ik heb de ervaring dat, zeker bij naaldhout, de nerf erg op komt zetten bij het gebruik van beits op waterbasis. Als je dat bij echt donkere beits weer weg wilt schuren krijg je allemaal lichtere delen. Wat dan nog wel eens werkt, is het lichtjes natmaken van het hout, schuren met de hand en de met de nerf mee met iets van 240 en dan op kleur brengen met beits. Jouw tip met de plastic zak als handschoen en dan de spons in bewaren is wel handig. Wees met alle olie en dus ook Danish Oil wel voorzichtig met doeken en sponsen die verzadigd zijn met olie. Ze vatten door zelfontbranding makkelijk vlam. Dus altijd uitspoelen en uithangen om te drogen. Zelf hang ik ze zelfs buiten te drogen, want ik moet er niet aan denken dat ik vuur heb in de werkplaats.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ja Schaver. Van Sergej had ik de tip dat je dus met fijn staalwol lak weer dof kan schuren. Hij vertelde me toen dat dat ook iets is wat pas een mooi resultaat gaat geven als je even bezig bent en dat je dat schuurgebeuren dus "gesmeerd" kunt laten verlopen door een beetje was te gebruiken. Nu had ik net een flesje "Rustin Scratch and Cover" voor donkere meubelen gekocht omdat ik ook bezig was een tweede hands meubeltje weer op te knappen en omdat ik nogal graag uitprobeer heb ik dat product nu ook gebruikt om met staalwol op te poetsen. Het resultaat is dus heel mooi. Had ik niet verwacht, maar ik had zoiets ook nooit eerder geprobeerd. Hetzelfde product bleek ook heel goed om het betreffende kastje weer flink "richting nieuw" te krijgen en dat had ik ook niet verwacht. Ik ben over het algemeen een beetje sceptisch met dat soort opfrismiddelen. Jouw aanvullingen maken het verhaal nog meer compleet, zo zie je maar weer de functie van een forum. Bedankt.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Oh, nog even een aanvulling en een waar gebeurd verhaal. Vooral die opmerking van het hout natmaken en na droging opschuren is een heel goede tip. Je kunt uit je verhaal opmaken dat je dat dus doet voordat je op kleur gaat beitsen zodat het daarna niet meer op komt. Een verdere toevoeging is ook dat je ook heel mooi de beitskleur gespreid op het hout krijgt door op natgemaakt hout te beitsen. Daardoor kun je de beits goed verdelen voordat het stroperig of vlekkerig in het hout trekt. Rustin Beits is op terpentine basis - White Spirit - eigenlijk.

Wat dat vuur betreft: Wij hadden een houtkachel in de werkplaats! Ik had daar geen ervaring mee en dacht de kachelbrandstof aan te kunnen vullen met houtzaagsel. Het gevolg was een behoorlijke explosie (vergassing van het hout door de warmte) en ik had echt de indruk dat de metalen pijp op het dak als een raket afgevuurd was en over de wijk heen schoot. Gelukkig viel het allemaal mee, maar zulke grapjes leer je zo snel af.

Zeg BAAS, is dat geen leuk idee, een rubriek : Anekdotes uit de werkplaats???!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ziet er strak uit Dopeling
dat truukje met de plasticzak gaat ook met een handschoen, ik gebruik meestal katoen gevoerde kunstofhandschoenen om te olien en te beitsen en als je je handschoen uittrekt gewoon lap of spons zo lang mogelijk vast blijven houden

eerst nat maken en dan schuren is ook en heel goede techniek ik kleur meestal twee keer
om een egalere laag te krijgen eerste keer water laten drogen en dan schuren tweede keer kleur opzetten met een scotchbrite spons (staalwol water en eiken is niet zo'n goed plan in verband met ijzerverkleuring)haal je nog meer haren weg derde keer gewone spons en heel egaal uitpoetsen als dit niet goed genoeg is nog een keer licht schuren en laatste behandeling herhalen. wel beits iets verdunnen anders kan het te donker worden

wat mijn favoriete manier van beitsen is gaat alleen met looizuurhoudende houtsoorten zoals eiken en kastanje is beroken(ammoniakoplossing), daar krijg je een mooie natuurlijke verkleuring door en blijft de nerf heel goed zichtbaar
hoe beroken is afhankelijk van de zuurgraad van het hout dus altijd even een proefje doen
mijn ervaring is hoe verser het hout hoe sterker de reactie.

en met favoriete manier van beitsen bedoel ik het eind resultaat want het beitsen zelf is even
zeeeeer onprettig te noemen

grts, Houtmannetje


ps dat van ervaringen in de werkplaats is een goede tip, ik heb ook nog wat verhalen over kachels en houtgas en wat daar dan de gevolgen van waren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.