Wat was jouw eerste hout werkstuk??

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik was vandaag (weer?) aan het opruimen en toen vond ik mijn eerste houtwerkstuk:
Toen ik rond de 4 jaar oud was liep ik de garage binnen waar mijn vader aan het klussen was. Er lagen wat afval blokjes waarmee ik een simpel huisje op elkaar had gestapeld. Met behulp van mijn vader het aan elkaar gelijmd en zo was mijn eerste 'houtwerkstuk' geboren. Zo trots als ik was had ik het huis ''geverfd'' en er een raampje en deurtje op getekend. Zie hieronder de foto's:
SAM_4506.jpgSAM_4507.jpg
Geen idee waarom ik het nog heb bewaard maar nu is de vraag:
wat was jouw eerste houtwerkstuk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Helaas Lars dan moet ik 55 jaar terug in de tijd, het enigste wat ik me daar van kan herinneren is spijkers in brandhout voor de kachel slaan. Dat moest dan een huisje of iets in die geest voorstellen, jammerlijk zijn mijn projecten toendertijd allemaal opgestookt.

Groet pel.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Mijn eerste werkstuk Was het maken van een computerkast van MDF, helaas heb ik hier geen foto's meer van, daarna heb ik jaaarenlang niets meer gedaan, 2 jaar geleden de hobby weer opgepakt op een voor mij stuk serieuzer niveau, daaruit kwam deze inklapbare werkbank van nieuwe steigerplanken uit voort: 20140801_133514384_iOS.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen ik 9 of 10 jaar was, mocht ik 1 keer per week naar een knutselclub in Joure, bekend als de Lantaarn. Ik ging er graag naar toe, een oud gebouw, met een hele grote houten dubbele deur, hoge betegelde gangen en een gezellig lokaal waar we vooral veel met hout deden. Dit is het resultaat van een worstelpartij met de figuurzaag. Ik herinner me ook nog goed dat we dieren figuren uit multiplex maakten en die met de rasp en schuurpapier vorm gaven.

jaap

PB110193.jpg

PB110192.jpg
 

ingiro

Nieuw lid
Is toch super mooi?
Lekker bijhouden in een kastje en verder bouwen...

Bij mij was het een plaat met gefiguurzaagde pennenbakjes en ander bureauspul voor aan de muur, gelakt in een heleboel kleurtjes en hoekjes. Ik was 10 of zo. Geen idee waar het gebleven is, had het anders graag laten zien!

mvg, Rosa
 
A

Athanor

Guest
ik geloof niet dat mijn eerste werkstuk er nog is.... Ik liep als jongetje van drie al bij mijn vader onder de werkbank door toe hij ons eerste woonschip aan het bouwen was. Volgens overlevering was mijn grootste talent toen om spijkers in de naden van het werkbankblad te slaan;)
Wat ik veel gedaan heb is figuurzaagwerk, vliegers bouwen e.d. Van dat figuurzaagwerk moet nog wel ergens een voorbeeld te vinden zijn, bij mijn zus vermoed ik. Voor mijn knutselwerk was ik al snel een futselplank nodig, dus die reken ik voorlopig maar tot een van mijn eerste werkstukken. Deze doet tot op de dag van vandaag dienst in mijn werkplaats, heeft dus zeker al een vijftigjarig jubileum gehaald:)

Fons

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties en het is leuk om te zien dat sommige leden hun eerste werkstuk nog hebben!
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik heb geen foto een ook geen idee of het mijn eerste bouwsel was, maar een 'strepentrekker' heb ik kent geleden gemaakt. Was bij m'n opa in de schuur, die kwam er jaren later nog eens mee boven water. Een balk aan een stok waarmee je drie strepen op 50cm afstand kon zetten zodat je aardappels in rechte rijen kun poten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hahaha, dat maakt een deurtje naar het verleden open zeg! Mijn eerste werkstuk,op zesjarige leeftijd, was een huisje uit gekloofd vurenhout.Samen met mijn opa op zijn knutselkamer gemaakt, met een oude bajonet kleine plankjes gekloofd uit een vuren plankje en die met beenderlijm aan elkaar verlijmd tot een huisje. Heeft jarenlang op de schoorsteenmantel bij opa gestaan, geen idee wat er mee gebeurd is.

Grappig, ik ruik die specifieke geur in die werkplaats nog steeds. Terpentijn en spruitjes, denk ik :D

Groets, Rob.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Poeh....goede vraag.....

Ik denk dat het voor mij een stuk houtsnijwerk was. Leeftijd 7-8 jaar. Van mijn grootvader had ik wat gutsen gekregen en een stuk hout. Daar heb ik toen een duif opgetekend en deze heel geduldig uit gesneden. Alleen de contouren hoor. Dit plankje heel trots weer aan mijn opa gegeven en dit plankje heeft tot aan zijn dood naast zijn chique zitstoel gestaan. Ik kan me het plankje zo voor de geest halen.

Bedankt voor het beginnen van de post, ik heb heerlijk zitten terug denken aan een hele mooie jeugd !!
 

WR1944

Oud hout
Mijn oudste herinnering aan houtbewerken is tevens een pijnlijke. We logeerden vaak bij een boerenfamilie onder Alkmaar waar m'n vader in de oorlog ongedoken was. M'n vader nam een keer klompen mee naar huis om er een zeilbootje van te maken. Toen hij één klomp tot zeiljacht had gepromoveerd en ik goed had opgelet bij het proces dacht ik als 7-jarige het zelf wel te kunnen maken. Bij het klieven van hout voor de mast en giek met het broodmes ging het mis. Met m'n linkerhand op de verkeerde plaats knalde ik in volle vaart met het mes op het onderste gewricht van de wijsvinger, tot op het bot. Natuurlijk een flink bloedbad maar geen blijvende schade. Na ruim 60 jaar begint het litteken een beetje te vervagen.
Voor de statistieken: uiteindelijk hebben beide klompen gevaren in het water langs de Sportlaan in Den Haag waar de kaalslag van de Atlantikwall nog steeds zichtbaar was. Er is geen foto genomen toen en bij een verhuizing een jaar later is de vloot opgedoekt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In de brugklas zo'n vogel gefiguurzaagd, een soort flamingo of reiger of zoiets met z'n snavel omhoog, dat werd in de jaren 70 veel gedaan toen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
In de brugklas zo'n vogel gefiguurzaagd, een soort flamingo of reiger of zoiets met z'n snavel omhoog, dat werd in de jaren 70 veel gedaan toen.

Dat was ook mijn eerste serieuze werkstuk, een reiger die omhoog keek. Dat deden ze ook in 1963 al..

Daarvoor veel figuurzagen en als kleuter zeurde ik altijd om een hamer en zaaggie wat in de speelgoedwinkel te koop was op een kaart. Zat ook nog een nijptang bij. Dan naar de schoenmaker spijkertjes halen. Tot groot verdriet van moeder zat er ineens een gleuf in de stoelpoot en een keukenkastje vol met schoenspijkers.

Natuurlijk vliegers bouwen waar alleen de latjes van hout waren. Het vliegerpapier lijmen met een gekookte aardappel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Wat precies het eerste was is moeilijk te zeggen. Een houten pistool om elastiekjes te schieten misschien. Of een katapult (hier noemen ze dat een 'flietsj'). En verder een kastje om mijn meccano-spullen in op te bergen. Dat was van ontzettend verweerd hout, wat ik met even ontzettend veel verf en schuurwerk glad heb gemaakt.
Begin zeventiger jaren altijd de folders bestudeerd van Hubo en zo, met van die prachtige grenen meubels (bureautjes, krukjes) die ik zó graag zelf had willen maken. Maar we hadden thuis niet veel meer dan een botte zaag, een kromme beitel en tweedehands planken met geroeste spijkers.
Later, rond een jaar of 16-17, een draaibankje gemaakt van een tafeltje, fiets- en brommeronderdelen en een wasmachinemotor. Het loopvlak van een bromfietsband diende als platte riem voor de aandrijving. Een schemerlampje dat ik toen heb gemaakt hangt nog steeds bij mijn moeder in de keuken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mijn eerste ervaring was niet de beste. Als klein jongetje van een jaar of zes gingik stukjes uit magmagazijnstellingen zagen. Ja wie deed dat nu. Ik stopte toen ik flink in mijn duim zaagde. Was een baby ijzerzaag. Mijn eerste serieuze werkstuk was het maken van een abstracte vorm die op een mens moest lijken. Ik kreeg er niet het hoogste cijfer voor omdat de leraar mij ervan verdacht dat ik het niet zelf gemaakt had. Dat had ik wel gedaan. Ik had Hulp gehad van draaibank en schuurpapier.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat precies het eerste was is moeilijk te zeggen. Een houten pistool om elastiekjes te schieten misschien. Of een katapult (hier noemen ze dat een 'flietsj'). En verder een kastje om mijn meccano-spullen in op te bergen. Dat was van ontzettend verweerd hout, wat ik met even ontzettend veel verf en schuurwerk glad heb gemaakt.
Begin zeventiger jaren altijd de folders bestudeerd van Hubo en zo, met van die prachtige grenen meubels (bureautjes, krukjes) die ik zó graag zelf had willen maken. Maar we hadden thuis niet veel meer dan een botte zaag, een kromme beitel en tweedehands planken met geroeste spijkers.
Later, rond een jaar of 16-17, een draaibankje gemaakt van een tafeltje, fiets- en brommeronderdelen en een wasmachinemotor. Het loopvlak van een bromfietsband diende als platte riem voor de aandrijving. Een schemerlampje dat ik toen heb gemaakt hangt nog steeds bij mijn moeder in de keuken.

Nou Hubert, m'n complimenten met je draaibankje, daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar.
Heb je misschien nog een foto van deze selfmade bank?
Lijkt me een geweldig bouwsel namelijk.

Groet Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.