Kast aanwerken aan plafond

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen,
Ik kom weer eens vragen achter advies, a best way of working. Heb een kastenwand gemaakt van ikea keukenmeubels en wil deze nu afwerken tot bovenaan het plafond. Waar ik echter steeds tegen aanloop in mijn oudere huis is dat de plafond niet vlak en pas is. Dit wil dan ook zeggen dat ik niet gewoon de hoogte kan meten en zagen, maar dus overal moet meten. Nu vraag ik mij af hoe jullie zo iets onregelmatigs proberen af te werken. is dat gewoon om de zoveel afstand meten wat de afstand is en dit dan uit te zetten, of maken jullie een mal om dit te doen?
Beetje kit zal wel helpen om de kleine verschillen weg te werken maar 5mm dichtkitten begint toch al wel lelijk te worden...
De kasten zijn 3 meter breed dus wel wat afstand om veel verschil te hebben...
Tx
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik werk altijd met een houten regel (bv. 2x2") tegen het plafond die je netjes waterpas kunt stellen en vervolgens kunt afkitten en sausen in de kleur van het plafond.
De regel zodanig plaatsen dat deze iets terug ligt tov. de kast.
De kast wordt daardoor wel iets lager. Maar lijkt als het ware te "zweven".
Als de kast tegen de muur staat pas ik die regels ook daar toe. Ook muren/stucwerk zijn niet altijd waterpas!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Wat je eventueel kunt doen is een lat tegen het plafond houden en dan je potlood vlak tegen het plafond plaatsen. Als je dan een streep over de lat zet, heb je automatisch een keurige mal voor de uiteindelijke afwerking. Maar hout moet ook kunnen werken dus is een beetje speling helemaal niet zo erg.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hoe breed is de strook tussen plafond en kast?

Je kunt de strook die tussen plafond en kast komt eerst wat breder maken en dan volgens de methode die Civixx beschrijft de strook zo zagen dat ie mooi aansluit tegen plafond, en dan op breedte zagen dat ie tussen plafond en kast past, je zaagt dan als laatste de kant die op de kast komt, wat als het goed is een rechte lijn is.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
De strook is ongeveer 8cm. Ik wil graag dat het lijkt alsof de deuren invallen, dus zwevend maken is niet echt de bedoeling.
Ga de methode van civixx eens proberen met een stuk mdf, eens kijken of het mooi werkt, nadien dan met de frees mss kopieren, heb ik ook minder last van splinteren.
Laat zeker weten hoe het geeindigt is maar kan wel even duren, vakantie staat voor de deur..
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Afhankelijk of het binnen de stijl past kan je ook de hoek afwerken met een MDF plafondplint. Deze zijn redelijk flexibel en kunnen deze spelingen mooi dichtwerken.
Als je dit niet wil inderdaad de manier van Civixx gebruiken. Een 2 tal millimeter spel laten en afwerken met silicone. Dit geeft het hout de kans nog wat uit te zetten en blijft mooi afsluiten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zijn de deuren voorslaande deuren, dwz zitten ze voor de kastromp? Als het moet lijken of de deuren invallen moet de strook gelijk met de deuren zitten, dus voor de kast?

Meestal zet hout binnen niet uit, of het moet zo kurkdroog zijn, het zal eerder wat krimpen. Bij siliconen kit moet je er rekening mee houden dat het vaak niet overschilderbaar is. Ik zou gewoon strak werk maken.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bjorn,
idd, de deuren vallen op de corpus, dus moet de plank voor de kast komen. Wou dit doen met meubelpanelen, op maat zagen en dan haaks een mdf plaat op bevestigen met kreg jig die ik dan op de kast kan vastmaken. Nu dus enkel de meubelpanelen mooi krijgen, maar met wipzaag ga ik dat wss niet mooi kunnen zagen. Daarom dacht ik dat het mss beter was om een mal te maken in mdf en dan kopieerfrees.
Heb niet veel schrik voor uitzetten, is niet echt hout, maar houtsnippers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.