zijn er meer botenbouwers?

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Hallo, ik zie dat ik de eerste poster ben op dit forum. Ik heb het plan een bootje te maken en kwam dit op internet tegen http://www.bateau.com/proddetail.php?prod=LB22. Zijn er al meer botenbouwers op dit forum??

Attached files
 

Bijlagen

  • IMAG0491.jpg
    IMAG0491.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 2.708
  • IMAG0490.jpg
    IMAG0490.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 289

Woody Woodpecker

Nieuw lid
5 feb 2008
2
0
Leuke boot die ook in een 26 voets te verkrijgen is. Ik plaats de reactie even om te kijken of dit werkt, ik moet er even inkomen.
 

Bijlagen

  • IMGP0104.jpg
    IMGP0104.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 84
  • IMGP0101.jpg
    IMGP0101.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 87
  • IMGP0099.jpg
    IMGP0099.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 85
  • IMGP0083.jpg
    IMGP0083.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 85
  • IMGP0069.jpg
    IMGP0069.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 86
  • IMGP0054.jpg
    IMGP0054.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 3.074
  • IMGP0042.jpg
    IMGP0042.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 3.067
  • IMGP0037.jpg
    IMGP0037.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 3.081
  • IMGP0002.jpg
    IMGP0002.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 3.092
  • IMGP0004.jpg
    IMGP0004.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 3.086
  • IMGP0011.jpg
    IMGP0011.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 3.085
  • IMGP0017.jpg
    IMGP0017.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 3.094
  • IMGP0024.jpg
    IMGP0024.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 3.071
  • IMGP0025.jpg
    IMGP0025.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 3.072

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Hallo Woody Woodpecker, welkom op dit forum. Ik vond het ook een mooie boot, maar op dezelfde site http://www.bateau.com stond ook de aankondiging van de fl26, maar ik kreeg geen reactie wanneer die in tekeningvorm beschikbaar zou zijn. Ik bestelde dus de tekeningen van de Nina lb22 en op de dag dat de post het pakket bij ons thuis aflevert, zetten ze een posting op het forum dat de fl26 ook klaar was. Daar heb ik inmiddels de tekeningen ook van besteld. Ik denk dat deze boot zeer geschikt is om elektrisch mee te varen. Heb je zelf ook een boot gebouwd, of plannen?
 

Bijlagen

  • IMG_4094.jpg
    IMG_4094.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 157
  • IMG_4083.jpg
    IMG_4083.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 161

Woody Woodpecker

Nieuw lid
5 feb 2008
2
0
Momenteel zijn we bezig met conventionele bouwmethodes (staal en hout), maar de ontwikkelingen zien er naar uit dat we ook met composiet wat gaan proberen. Gewicht reductie is bij hybride schepen een pre, dus dan is hout en staal niet direct de eerste keuze, maar composiet is weer erg duur. Misschien moeten we juist wel Carbon kiezen, das nog duurder, maar het is ook onderscheidend. Want niemand bouwt er bijna mee. Maar dit forum gaat over houtbouw, dus misschien een ander forum, of dit forum bij"schaven"?
 

Bijlagen

  • lie nielsen slijphulp - 1.jpg
    lie nielsen slijphulp - 1.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 1.281
  • lie nielsen slijphulp - 2.jpg
    lie nielsen slijphulp - 2.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 1.282
  • lie nielsen slijphulp - 3.jpg
    lie nielsen slijphulp - 3.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 1.358
  • lie nielsen slijphulp - 4.jpg
    lie nielsen slijphulp - 4.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 1.185

hansaka

Nieuw lid
2 apr 2008
5
0
Hoi,

Ik heb een paar jaar geleden houten sloepje (Penobscot 17) gemaakt van. 17 foot overnaads van 6 mm hechthout. Was ontzettend leuk werk. kijk maar een op http://www.by-the-sea.com/archdavisdesign (zie foto)

Op dit moment ben ik een 24 foot mahoniehouten boot aan het bouwen, ook een Amerikaans ontwerp: MonteCarlo. Zie http://www.glen-l.com

Vragen beantwoord ik graag.

Attached files .jpg]
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Hans,

Helemaal super! Die Penobscot is prachtig, heb je nog foto's van het bouwproces en wat meer details?

En deze bedoel je??? Dat is ook zeer de moeite waard voor een apart onderwerp hier. Hoe ver ben je al??

Ik hoop dit weekend te beginnen met de FL 26 van Bateau, dat is heel wat anders dan jouw racemachine. Het frame staat inmiddels in de schuur en het multiplex ook. Ik zal het hele proces online zetten op dit forum.





Attached files
 

hansaka

Nieuw lid
2 apr 2008
5
0
jaap zei:
Hallo Hans,

Helemaal super! Die Penobscot is prachtig, heb je nog foto's van het bouwproces en wat meer details?

En deze bedoel je??? Dat is ook zeer de moeite waard voor een apart onderwerp hier. Hoe ver ben je al??

Ik hoop dit weekend te beginnen met de FL 26 van Bateau, dat is heel wat anders dan jouw racemachine. Het frame staat inmiddels in de schuur en het multiplex ook. Ik zal het hele proces online zetten op dit forum.

Wat een schitterende boot ben jij aan het bouwen !!! mooi ontwerp.

Wat betreft de penobscot, kan mijn bouwverslag downloaden via http://www.etiketten.nl/penobscot.

De MonteCarlo: de spanten zijn klaar, de ribben zijn aangebracht, dus de hele vorm zit er in.
Nu ben ik alles aan het afschuinen om de diagonale beplanking aan te kunnen brengen. De laatste laag wordt massief mahonie van 10 cm breed en 4 mm. dik. Als eind resultaat moet het dan lijken alsof de boot gemaakt is van dikke mahonie planken. Dus nog heeeel veeeel werk.

Hoever ben jij met de FL26 ??
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@hans,

het frame waar op gebouwd moet worden. Ik heb er tijdelijk wat plywood opgelegd, zodat ik een lange tafel heb om de multiplexplaten aan elkaar te verlijmen.



Attached files
 

Buffoon

Nieuw lid
27 jun 2008
8
0
Hey, Hallo,

Jah, inderdaad, weer een botenbouwer aangemeld.
Ik bouw niet mijn eigen boot. Ik heb er wel één maar die is van polyester en verder zit er weinig houtwerk aan. Maar ik ben voor beroep Scheepsinterieurbouwer en werk bij Royal Huisman Shipyard. Bij sommigen vast wel bekend
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Tja, Buffoon,

What can we say, van zulke dingen wordt je sprakeloos! Heb je ook foto's van dingen waar je zelf aan gewerkt hebt en (natuurlijk) het liefst ook van de het bouwproces? Ik ben echt zeer nieuwsgierig hoe dat allemaal ingemeten en pas gemaakt wordt.

vr.gr.

jaap
 

Buffoon

Nieuw lid
27 jun 2008
8
0
Hey Jaap (en de rest natuurlijk)

Helaas maak ik nooit foto's van het bouwproces. Wel zijn ze te vinden op http://www.royalhuisman.com. (ook leuk voor andere foto's) maar eigenlijk is alleen het eindresultaat belangrijk hahah.

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Hallo Allemaal,

Ik ben niet echt een botenbouwer maar ik timmer wel veel aan een tjalk.
Deze is ooit als "badkuip" gekocht en de verder helemaal door amateurs opgebouwd.
Van deze boot heb ik diverse onderdelen in hout gemaakt(zwaarden,helmstok,grootschootblok,vlonders enz.)
En er volgen nog veel meer dingen om te maken.

Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Hallo,

Ik heb ooit Hout en Meubilering gedaan en bij diverse werven gewerkt.
Ben tot afgelopen januari manager interieurbouw geweest bij Oceanco in Alblasserdam, maar na ruzie weggegaan en bij een projectontwikkelaar gaan werken.

loop nu wel met plannen om voor me zelf te gaan beginnen :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@schrijnwerker, mooie boot! Mooie spreuk heb je ook onder de berichten staan :lol: !

@ Hubert, een carriereswitch! Wil je een buro functie, of ga je voor het echt ambacht?? Volgens mij is er meer dan genoeg vraag goede scheepstimmerlieden en meubelmakers. Hier in de buurt zitten een aantal grote werven en scheepstimmerbedrijven en die hebben allemaal vacatures. Misschien dat je als zzp'er ook aan de slag kunt! Succes en houdt ons op de hoogte.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.