Kinderbedje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze 3 jarige zoon (net geworden) was nodig toe aan een echt bedje. Wij hebben zo'n rare huishouding, dat als er wat nieuw interieurwerk moet komen, de kinderen er van uit gaan dat papa (heit zeggen we hier) het zelf gaat maken. Het idee hoe het moest worden had ik en de basis bestond verder uit wat amerikaans eiken, grenen panelen van de bouwmarkt een een matras van ikea.
De spijltjes zitten met Festool domino's vast en de grenen delen van de korte kanten zitten met lamello's aan eiken posten. De lange delen zitten met bedhaken aan de korte delen, zodat het bedje ook weer zonder hulp van de zaag uit elkaar kan. De posten zijn 90 cm hoog en het matras is 160x70 cm. De nieuwe eigenaar is er erg blij mee!!

jaap









Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou Jaap, zo te zien bevalt het je zoontje erg goed.
Maar het is toch wel erg leuk om zoiets zelf te maken.
35 jaar geleden, ik word oud, deed ik precies hetzelfde.
Kan je je mijn gesegmenteerde pot nog voor de geest halen?
Nou uiteindelijk als al je kinderen de deur uit zijn, blijft wat je vroeger gemaakt hebt ergens op zolder staan, tot je er de val op krijgt en denk bij je zelf he ik zal het maar eens uit elkaar halen best goed hout om er een gesegmenteerde pot van te maken.
Trouwens wat ik al een tijdje dacht, ben je soms verhuisd omdat ik Joure niet meer zie staan?
Groetjes. Ad
 
A

Athanor

Guest
Hee Jaap!

Jij hebt in ieder geval een van de jongste oprachtgevers hier te lande! In ieder geval in het Heitelan. Hij zal met bewondering hebben kunnen zien hoe Heit met zijn mooie (en even "achteloos" genoemde Festool Domino en Lamello--Jaloers :roll: ) machines zijn bed in elkaar zette. Misschien is hiermee al de inspiratie gezaaid voor een toekomstig houtbewerker. Zo is het mij wel vergaan toen ik bij Heit als driejarige al onder de werkbank door liep en nutteloos spijkers tussen twee planken mocht slaan.

Overigens: Is er zo nog wel voortgang met de boot :?:

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ad We wonen al een paar jaar in Terkaple maar kom oorspronkelijk uit Joure. Ik was in het begin wat voorzichtig met prive gegevens; dat zijn, gezien de nicknames, de meesten hier!

@Fons, het botenproject ligt even stil, er moest nog het nodige in huis gebeuren!! Het bedje is er (was) er 1, nu nog wat in de keuken en de hal, en een kast in de kamer, werk genoeg! Het meubel en interieurwerk is wel leuker dan het boot bouwen. Het aftimmeren aan de boot lijkt me ook leuk, maar de romp etc is met gekozen epoxy bouwmethode vrij ruw en plakkerig werk en er zat enorm veel handmatig (met de schuurplank) schuurwerk aan. Onze kinderen vinden het ook interessant in de schuur, spijkers timmeren en een stukje zagen met de handzaag. Maar 1 duwde al eens op de schakelaar van de cirkelzaag en de andere vrij recent op de groene knop van vlakvandiktebank. Ze schrokken zich wild, maar ik ook een beetje.
Maar Fons, als je zo terugkijkt zijn die spijkers van jou indertijd niet nutteloos geweest! Hoe gaat het met de schuur?

jaap
 
A

Athanor

Guest
Leuk zo met de kids lijkt me, maar ook wel spannend begrijp ik. Daar had heit niet zo veel last van; die bouwde zijn eigen woonschip op met een sandvik zaag, een hamer en een houten nooitgedacht schaaf en veel hardboard; dus daar zaten geen spannende knoppen voor mij aan om schrikwekkende handelingen te verrichten ;)

De uitbouw vordert wat langzaam, momenteel o.a. door familieomstandigheden, en door mijn ambitieuze plan om zelf de kozijnen en de deuren te willen maken. Ik dacht aan de Finse oplossing met dubbele sponningen. Maar ik denk dat ik mijn ambitie bijstel en voor de nerderlandse oplossing kies met enkele sponning. Als dat wat gevorderd is meld ik me in het betreffende topic!

Fons
 

krommedam

Nieuw lid
22 mrt 2008
6
0
Het bedje ziet er in dit stadium ook goed uit je kunt weer wat van de lijst schrappen.
Jammer van die boot ,maar ja hoe lang heeft Noah wel niet over zijn ark gedaan.
vr.gr. Herman.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.