Padouk plakt niet

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
voor een inlegsel wil ik stroken kops padouk gebruiken
Ik heb een plankje verzaagd/geschaafd naar vier stuks van 400x100x5 mm
Dit heb ik tussen een paar balkjes geklemd zodat ze goed vlak naast elkaar bleven liggen en vervolgens gelijmd en vervolgens naar een paar lijmklemmen overdwars, toen beetje bij beetje alles aangedraaid

Dat zag er mooi uit, maar toen ik na 24 uur de boel uit de klemmen haalde brak het eerste deel al snel af, met een een klein beetje kracht brak de rest ook af

Vreemd, dit heb ik nooit eerder meegemaakt

Ik heb de plankjes opnieuw geschaafd (kanten) en weer verlijmd
Ditmaal de klemmen (vooral die overdwars) minder strak aangedraaid

Dat leek goed te gaan
Het geheel heb ik door de vandikteschuurmachine gegooid en bleef heel

Vanavond wilde ik stroken zagen en toe viel de boel weer uit elkaar

Wat doe ik fout ???

Lijm: titebond III
Niet bevroren geweest, ca. half jaar oud, heb er nog veel meer mee verlijmd en heb er geen problemen mee
Ik verwacht dat de boosdoener het hout is ?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het enige wat ik kan bedenken is dat padouk zo dicht is, dat de lijm slecht indringt.. Dat icm een beetje stof en wellicht wat vet van de vlakbank maakt dat de boel niet goed hecht. Goed schoonmaken/ontvetten lijkt mij de beste stap
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb een keer gelezen dat lijm niet altijd goed wilt hechten, owv de aanwezige oliën in het padouk zelf. Ik kan me echter geen oplossing herinneren....
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Padouk best altijd eerst ontvetten met bijv. aceton of zo'n ontvetterspuitbus voor fietsonderdelen werkte ook bij mijn projectje. Ik heb van restjes vloerplanken Padouk dobbelsteenbakjes gemaakt, met allemaal kopse verlijmingen op 30 graden nu na 3 jaar nog geen schade.Gewone D2 houtlijm gebruikt. Misschien helpt deze tip.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ha, ik heb ooit een soortgelijke verrassing gehad toen ik afrormosia dacht te lijmen met gewone witte houtlijm. Plakt voor geen meter. Bij die houtsoort bleek de oplossing te zijn om polyurethaanlijm te gebruiken. Misschien werkt dat voor padouk ook? Sowieso is ontvetten een goed idee (aceton of thinner). Ondertussen vraag ik me af, of het probleem niet mede veroorzaakt wordt doordat je kopshout wilt lijmen (maar dat is dus een vraag, en geen antwoord).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook al problemen gehad met het verlijmen van padouk. Lang genoeg klemmen en zeker geen express lijm gebruiken.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Voor een snijplank heb ik padoek op beuken gelijmd met Titebond 3 , de lijm is ook al meer dan een jaar oud .
Heb nog niet gemerkt dat het niet goed vast zit , maar ik hoop van wel .
De paddock heb ik niet schoongemaakt of zo .

Succes Willem
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De lijm is zeker niet te koud geweest (niet onder de 10 graden) dan zou ik het met andere verlijmingen ook moeten merken
Andere lijmsoorten gaat hem niet worden, het is voor een snijplank...
Ik ga aceton proberen....eens zien wat dat doet

Dank voor de tips
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een kennis heeft vorige week nog een padouk tafelblad gelijmd met Titebond 3..... geen enkel probleem, en ook niet hoeven ontvetten. Wel wat langer in de klemmen laten zitten, maar dat heb jij ook gedaan.

Ik zou toch eens een proefstukje lijmen met een andere PVA om te kijken of er verschil is, kan je in ieder geval uitsluiten dat je gebruikte lijm het probleem is.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Was zelf benieuwd naar de reden en heb de houtinfo geraadpleegd.
Volgens houtinfo is padoek goed te lijmen. Echter bij oppervlakteafwerking zie ik staan dat watergedragen verf moeilijk gaat i.v.m. uitlogen van inhoudstoffen. Verven is weliswaar iets anders dan lijmen, maar vermoedelijk is titebond ook gaan reageren met padoek immers in PVA,zit ook water in.
Het kan zijn dat een ander merk houtlijm juist geen last van heeft, inhoudstoffen welke niet reageert op padoek. Ik meen hier vaker gelezen te hebben over klachten hechting titebond op bepaald houtsoorten, kan niet snel achterhalen.


link: http://www.houtinfo.nl/node/187
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Geen optie voor een snijplank maar ik heb 2 hekken voor een landhuis gemaakt van padoek en verlijmt met bison constructie lijm en de hekken hangen na 8 jaar nog steeds zoals het hoort. Dus te verlijmen is het zeker.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hier ook een bijzettafel blaadje voor buiten met titebond 3 gelijmd.
geen probleem.
tafrltje heeft vorig jaar in weer en wind gestaan.
misschien niet goed gevlakt zodat de lijmlaag te dik is geworden?
 

tuoh

Oud hout
Het probleem word meer dan waarschijnlijk veroorzaakt door het padoek kopshout . Kopshout heeft een sterk zuigend oppervlak, je lijm verdwijnt er als sneeuw voor de zon.

Kopshout 2x instrijken met lijm gaat al een stuk beter werken denk ik, maar het blijft een tricky iets. Bij teveel lijm en een te dun plakje padoek is er namelijk ook gevaar op lijmdoorslag.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er word geen kopshout gelijmd, het is een kopshouten snijplank, de plankjes worden dus gewoon naast elkaar verlijmd
Ik heb opnieuw lijmen nog niet gedaan, was te mooi weer vandaag, dus even met de buitenkant van de opbouw bezig geweest, die moet ook nog af
 

tuoh

Oud hout
Even je eerste post eens herlezen dan, je spreekt daar zelf van "strookjes kopshout".

Ps: als de "plakjes tegen elkaar gelijmd worden moet er voor de stevigheid tijdelijk een "backing" op en onder gelijmd worden.
die "backing" kan van alles zijn, bruin papier (meest gebruikt, of dik snijfineer, (min. 1,5mm dik) Na het lijmen en vormgeven word de onderzijde weggeschuurd, de bovenlaag word weggeschuurd na het plaatsen en lijmen.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Was zelf benieuwd naar de reden en heb de houtinfo geraadpleegd.
Volgens houtinfo is padoek goed te lijmen. Echter bij oppervlakteafwerking zie ik staan dat watergedragen verf moeilijk gaat i.v.m. uitlogen van inhoudstoffen. Verven is weliswaar iets anders dan lijmen, maar vermoedelijk is titebond ook gaan reageren met padoek immers in PVA,zit ook water in.

Het probleem met watergedragen verf is niet zozeer hechting als wel uitlogen: het gaat daarbij met name om de rode kleurstof - die verkleurt de watergedragen verf, voordat die opgedroogd en uitgepolymeriseerd is (latex-emulsie). Mijn ervaring met padoek is dat het niet slechter lijmt dan de meeste andere hardhoutsoorten. Soorten die wel problemen opleveren zijn de echte oliehoudende soorten, teak, grenadille, palissander, cocobolo, pokhout.

Maar misschien zou je beenderlijm kunnen proberen - die heeft daar volgens mij geen last van...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.