Combi verstek en zaagtafel

Bommel-tinus

Nieuw lid
15 feb 2019
4
0
Zwolle
Beste mensen,

Een probleem wil ik hier neerleggen. Ik heb een tijd lang een combi verstek- tafelzaag gehad van Topcraft TKTS1050. Helaas is het tandwiel van de overbrenging van motor naar zaagblad versleten. Ik heb geprobeerd om een vervanging hiervoor te krijgen, doch deze zijn niet meer leverbaar. Ik zoek nu een oude machine waar ik het onderdeel uit kan halen. Wie heeft er nog een? Een paar foto's erbij ter illustratie.
Of.... ik ga een nieuwe aanschaffen. Maar al surfend op internet, kom ik veel modellen en merken tegen. Merken die ik niet ken en waar ik ook niet van weet of ze kwalitatief goed zijn. een aantal merken ken ik wel, dat zijn Bosch, Makita en Dewalt. Maar die gaan boven mijn budget. Zelf heb ik een cirkelzaag van Dewalt die ik gebruik voor grote en langdurig klussen. Zo ook kan ik bij de buren voor dat soort klussen een zaagtafel lenen. Maar voor de kleine en af en toe klusjes gebruikte ik die combi machine, die op de werkbank stond.
De merken die binnen mijn budget vallen en mij wel redelijk bekend zijn, zijn Einhell en Powerplus. Maar de andere merken ken ik niet.
Tot nu toe heb ik op mijn lijst de volgende types staan, Ik zoek er een die een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.
In volgorde van prijs de volgende: Westfalia TKG210/30(€99,99); Einhell TC-MS 2112T (€133,99); Femi TR079 (€180); Einhell TC-MS 2513T (€184,95); Ryobi RTMS1800G (€257,99); Güde TKGS 254 (€279,99); Powerplus POWX07582 (€289) en Scheppach HM100T (€299,95)
Femi en Ryobi lijken me ook wel wat. Maar ook Scheppach en Powerplus.
Een vraagje tussen door, waar ik nu op kom. is de diameter van het zaagblad, De Topcraft had een diameter van 210. daar zijn er ook een aantal van, maar andere hebben een diameter van 250. kan ik op een machine die een diameter heeft van 250 een zaagblad op zetten van 210. Ik vermoed dat dan de zaag diepte minder wordt.

Waar het om gaat is dat ik twijfel, ik vraag dan hier, wie heeft met welke machines ervaring? Wat zijn de ervaringen van de verschillende merken? En de lastigste vraag om te beantwoorden, welke machine adviseren jullie mij?

Ik wacht de antwoorden met spanning af en hoor graag wat.
Met vriendelijke groet,
Peter
 

Bijlagen

  • IMG_8547.jpg
    IMG_8547.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 341
  • IMG_8552.jpg
    IMG_8552.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 344
  • IMG_8555.jpg
    IMG_8555.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 343

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Is het ook niet bij vanmelis.nl verkrijgbaar? Die zeggen dat ze van topcraft veel kunnen leveren, en misschien past het van een ander merk er ook op. Soms gewoon de afbeeldingen van de complete machines vergelijken, blijken het allemaal apparaten uit het zelfde land met alleen een ander kleurtje en merksticker.
 

Bommel-tinus

Nieuw lid
15 feb 2019
4
0
Zwolle
Beste Wim, Nee van Melis stuurde me door naar Duitsland de fabriek, en die gaven als antwoord dat het er niet meer is.

Ondertussen ben ik gaan google op de machine van Ryobi en die lijkt me wel wat om als eerste keus te nemen. maar hoor graag ook andere reacties.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Als het asgat hetzelfde is, dan kan je gewoon een 210 mm zaagblad plaatsen. Waar je wel even op moet letten is het spouwmes voor de zaagtafel. Met een kleiner blad kan zagen dan onveilig worden, je proefstuk kan blijven haken of erger.. Ook de becshermkap ana de onderkant voor het afkortgedeelte kan dan mogelijk niet meer alle bedekken, waardoor je je vinger er misschien tussen kan steken. Ook een veiligheidsdingetje dus..

Machines kan ik verder weinig over zeggen, behalve dat het ws. niet heel veel van elkaar scheelt.. Ik heb vorig jaar voor m'n verbouwing een afkortzaag van Einhell gekocht die voor dat doeleinde prima voldoet, maar verder niet heel erg precies is. In deze prijsklasse zou ik even lekker gaan voelen aan de diverse machines en waar jij het beste gevoel bij krijgt, kopen..
 

Bommel-tinus

Nieuw lid
15 feb 2019
4
0
Zwolle
Beste Rizz, dank voor je antwoord.
Dus zaagblad had ik goed vermoed al. inderdaad veiligheid voorop.

Ondertussen de machines, ben toch verder gaan zoeken en tjonge wat een hoeveelheid.
Kom ik nog een merk Stayer tegen, met ook een leuk machientje. komt volgens mij uit Spanje. Ik heb werkelijk geen idee welke ik zal nemen. Is nu gereduceerd tot die van Ryobi, Femi, Scheppach en Stayer.
Wie heeft hier ervaring mee?
groeten
Peter
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Als het as gat niet hetzelfde is kun je ook een adapter ringetje ertussen zetten. Ik heb meerdere Ryobi spullen, waaronder een cirkelzaag waar ik nauwelijks bladen voor kon vinden, even https://www.amazon.de/gp/product/B00141A3UQ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 gehaald en toen wat beter blad erop gezet met 20mm asgat.
Ben overigens zeer te spreken over de Ryobi one+ spullen en denk er aan ook van dit merk een afkortzaag te halen, twijfel zelf nog over welk model, maar waarschijnlijk met kabel en deze keer geen accu gereedschap. Geloof wel dat meerdere mensen op dit forum hier een afkortzaag van hebben. Jammer dat dit merk nergens in de Nederlandse bouwmarkten te vinden is. In de Duitse Bauhaus kun je deze wel vinden om het eens ''vast te houden'' en van dichtbij te bekijken.

Einhell heb ik aan het begin van verbouwing een zaagtafel van gekocht, het is een hell, zou er vanaf blijven, super instabiel, was dan wel de goedkoopste.
 

Bommel-tinus

Nieuw lid
15 feb 2019
4
0
Zwolle
Beste KMvrtr, inmiddels heb ik een keuze gemaakt en die is gevallen op de Scheppach HM100T, bevalt me prima, is degelijk en robuust. een nadeel het tafelblad kan niet innhoogte versteld worden, Je kunt dus niet de zaagdiepte instellen, maar goed verder vind ik het een degelijke machine. Hahahaha
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.