Lee Valley Veritas Mk.II Narrow-Blade Honing Guide

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Jaja, mooi spul!
Met dit soort spullen wordt slijpen een plezier. Als ik hier aan ga beginnen ben ik alleen nog maar beitels aan het slijpen en niet meer aan het houtbewerken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
't Zal nog wel even duren voor dit in Europa te koop is, maar hier is de Canadese website.

http://www.leevalley.com/US/gifts/page.aspx?p=51868&cat=54&ap=1

Dat wordt allemaal weer serieus veel geld. De standaard uitvoering is al bijna 70 dollar. Deze nieuwe voor beitels is 85 dollar. Als je graag telkens het ding ombouwt van breed naar smal en terug kan je de losse kop kopen voor een kleine 50 dollar.

En dat allemaal om het moment uit te stellen dat je gaat leren om uit de vrije hand te slijpen. Tot die tijd kan je beter de goedkope Eclipse kopie gebruiken. Doet hetzelfde, en beter, voor een fractie van de prijs.

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/geleider-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Maar een ieder mag het toch voor zich zelf uit maken of ie dan wel of niet uit de vrije wil uit de vrije hand te gaan slijpen , de een koopt een tormek de ander eclips kloon de ander een mkII .

Je kan uit de vrij hand hout vlakken en haaks maken en op dikte maar geloof het of niet er zijn idioten die hebben een vlak en of vandikte bank ? waarom een cirkel zaag ? je kan het ook met de hand .

Ben een heeeeeeeeeeel klein beetje boos (10 sekonden) :D nu niet meer he .
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De gewone kun je ook gebruiken voor beitels, ik heb pas nog de hele set van 6 tot 50mm ermee geslepen. En ja, uit de vrije hand slijpen gaat ook prima maar als je weer eens terug wilt naar 25 graden is het soms toch handig geleiding te gebruiken.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ik heb de gewone MK II al een paar jaar en gebruik die met veel plezier. Nu ben ik wel benieuwd naar wat het voordeel is van de nieuwe versie. Voor mijn gevoel kun je met de gewone veel meer dan alleen beitels slijpen? Dan zie ik het nut niet in om een tweede erbij te kopen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nooit boos worden! Het is maar een mening, en forums staan nu eenmaal vol met meningen.

Maar het is natuurlijk wel een gefundeerde mening. Kijk, als beginner ben je toch al overwelmed van alle nieuwe dingen en snap ik helemaal dat je een slijphulpje gebruikt. Koop voor 15 euro die Eclipse kopie, die kan net zoveel als de LV MK2 voor een fractie van de prijs.

En de vergelijking met de vlak van dikte bank of de cirkelzaag gaat ook niet op. Dat zijn machines die het zware en tijdrovende werk overnemen. Een slijphulp werkt juist beperkend en is tijdrovend. De machines hebben ook zo hun beperkingen natuurlijk, voor een te klein plankje of een te brede plank is de handschaaf ideaal. Of je gooit het kleine plankje in de kachel en schulpt de te brede plank smaller natuurlijk....

Het probleem met die slijphulpen is dat je op een gegeven moment gereedschap gaat tegenkomen dat van geen kanten in dat ding gaat passen, maar dat je wel graag scherp wilt hebben. De guts is het klassieke voorbeeld, maar hetzelfde geldt voor bijv. een bijl, een hele dikke schietbeitel, een schropschaaf met extreme camber, een profielschaafje, een haalmes etc, etc. Je kan vast voor al die dingen met veel moeite wel iets improviseren, maar logisch in je persoonlijke ontwikkeling is natuurlijk om die uit de vrije hand te leren slijpen. Wat is dan logischer dan te leren op de eenvoudige vorm van een beitel, voordat je je aan de meer ingewikkelder vormen gaat wagen? En als je dat eenmaal met vertrouwen kan, ga je voor die beitel echt niet meer pielen met een slijphulp.

Als je echt zinnig wilt investeren in je slijp arsenaal, dan raad ik een electrische werkbank slijper aan. Die slijper kan een simpel ding zijn, desnoods uit de bouwmarkt maar investeer dan in een goede steen. Ik weet even niet wat in ons land op dit moment de beste steen is, maar in Engeland kan je de Norton 3X stenen nog wel kopen in 46 grit. Doe er zo'n multipoint diamond dresser bij voor een tientje of zo, en je hebt echt iets zinvols in de werkplaats staan.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
In het begin ook de gewone MK II gebruikt. Best wel handig als je een 'andere' hoek of vouw in je beitels wilt slijpen. Nu hoofdzakelijk uit de vrije hand. Werk veel sneller om de beitel over de stenen te halen en het resultaat is gelijk zo niet beter. Nadeel van de MKII vind ik dat het te statisch werkt. Bedoel daarmee dat je bewegingsvrijheid minder is dan uit de hand.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Volgens mij gaat het er niet om hoe je je gereedschap slijpt. Uit vrije hand of met een hulpstuk. Waar voor mij houtbewerken omdraait, is hoe ik het ervaar. Of ik mijn beitels nu uit vrije hand slijp of met een hulpstuk. Of dat ik mijn houtverbindingen met de hand maak of dat ik domino's of pocketschroeven gebruik is allemaal maar bijzaak. Daar gaat het voor mij allemaal niet om. Voor mij gaat het er om of ik plezier beleef aan het gehele proces van het bedenken en het maken van iets. Het continu open staan voor het leren van nieuwe technieken het verbeteren van de technieken die ik al onder de knie heb. Of het ene nu beter is dan de andere, het gaat erom dat je dat doet wat goed voelt.

En als iemand vindt dat uit vrije hand slijpen beter is, dan is dat prima voor die persoon werkt dat beter. Voor mij werkt de MK II prima. En als hobbyist, heb ik niet de tijd om alles perfect onder de knie te krijgen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Nooit boos worden! Het is maar een mening, en forums staan nu eenmaal vol met meningen.

Maar het is natuurlijk wel een gefundeerde mening. Kijk, als beginner ben je toch al overwelmed van alle nieuwe dingen en snap ik helemaal dat je een slijphulpje gebruikt. Koop voor 15 euro die Eclipse kopie, die kan net zoveel als de LV MK2 voor een fractie van de prijs.

En de vergelijking met de vlak van dikte bank of de cirkelzaag gaat ook niet op. Dat zijn machines die het zware en tijdrovende werk overnemen. Een slijphulp werkt juist beperkend en is tijdrovend. De machines hebben ook zo hun beperkingen natuurlijk, voor een te klein plankje of een te brede plank is de handschaaf ideaal. Of je gooit het kleine plankje in de kachel en schulpt de te brede plank smaller natuurlijk....

Het probleem met die slijphulpen is dat je op een gegeven moment gereedschap gaat tegenkomen dat van geen kanten in dat ding gaat passen, maar dat je wel graag scherp wilt hebben. De guts is het klassieke voorbeeld, maar hetzelfde geldt voor bijv. een bijl, een hele dikke schietbeitel, een schropschaaf met extreme camber, een profielschaafje, een haalmes etc, etc. Je kan vast voor al die dingen met veel moeite wel iets improviseren, maar logisch in je persoonlijke ontwikkeling is natuurlijk om die uit de vrije hand te leren slijpen. Wat is dan logischer dan te leren op de eenvoudige vorm van een beitel, voordat je je aan de meer ingewikkelder vormen gaat wagen? En als je dat eenmaal met vertrouwen kan, ga je voor die beitel echt niet meer pielen met een slijphulp.

Als je echt zinnig wilt investeren in je slijp arsenaal, dan raad ik een electrische werkbank slijper aan. Die slijper kan een simpel ding zijn, desnoods uit de bouwmarkt maar investeer dan in een goede steen. Ik weet even niet wat in ons land op dit moment de beste steen is, maar in Engeland kan je de Norton 3X stenen nog wel kopen in 46 grit. Doe er zo'n multipoint diamond dresser bij voor een tientje of zo, en je hebt echt iets zinvols in de werkplaats staan.

+1

Je kunt zelfs ook beginnen te slijpen op de standaard ruwe steen die op een goedkope machine zit, je moet in het begin zelfs geen betere steen aanschaffen. Zo'n machine kost minder dan de nieuwste slijphulp !! En met oefening is een beitel binnen de 2 minuten geslepen, afgewet op vlakke stenen, en gepolijst op de strop. En er zijn minder verschillende wetstenen nodig, ook daar spaar je uit.

Het is ook maar mijn ervaring, mijn mening. Ik hou er gewoon niet van om uren staan te slijpen met een beitel in zo'n hulpstuk. Ik heb het helemaal in het begin van mijn queeste wel een aantal keer gedaan. En toen kwamen er gutsen, dus geen hulpstuk meer, dat duurde nog langer , kreeg wel bruikbaar resultaat en 6 maanden later kwam er zo'n machine. Onverslijtbaar. Beter slijpwerk. Nooit meer terug naar beginstadium.

Nogmaals, dat is slechts mijn verhaal, heb je plezier in het slijpen met zo'n hulpstuk, even goed . Als het maar scherp is met een juiste geometrie.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook de II. Ik gebruik hem bijna nooit meer, behalve als ik de juiste hoek terug aan een beitel wil zetten. Voor de rest alles uit de hand.
Op zich is het een mooi stuk gereedschap dat goed in elkaar zit. Maar zoals al aangehaald heeft het zijn beperkingen.
In het begin ook afgewet met een tweede microvouw, maar daar ben ik snel van af gestapt. Diverse bekende (en soms minder bekende) 'houtgoeroe's' laten uitschijnen dat die tweede vouw de beste en eenvoudigste manier is om een beitel scherp te krijgen. En dan ben je uiteraard aangewezen op dit hulpmiddel.
Maar uiteindelijk moet die tweede vouw er weer af en dan kost het veel meer moeite dan altijd een volledige enkele vouw te slijpen.
Dan kan je , ook weer zoals al gezegd, veel beter hol slijpen op de werkbankslijper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.