Aangeboden hout Apenboom/Slangenden omg. Oldenzaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik ben benaderd door iemand die mij stukken hout van de 'Apenboom/Monkeypuzzle/Slangenden (Araucaria araucana)' aanbood van 30 cm dik. Dit af te halen in Oldenzaal, Overijssel, wat te ver weg is voor mij. :( :(

Jammer want dit is bijzonder hout:
26%20inch%20M.Puzzle%20Bowl.jpg


Jullie kunnen de advertentie hier vinden:
http://doe-het-zelf-verbouw.marktpl...47296990-gratis-hout-apenboom-slangenden.html
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb al stukken zien liggen van de apenboom bij een groenverwerkend bedrijf (compost). Maar dat was een verschrikkelijke plakboel. Er was een grote hoeveelheid hars uitgelopen. Mij leek het hout dat ik zelfs niet zou willen voor in de kachel. Moet je de stam dan in zijn geheel laten drogen (dus gewoon een aantal jaren wegleggen) of wat doe je mee? Nat draaien lijkt me geen optie.
Ik stel de vraag voor het geval dat ik nog eens een stuk tegen kom.

Mathieu
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dat er zoveel hars in zat wist ik niet. Nat draaien of bewerken is dan geen optie nee, eerst splijten (of niet) en laten drogen, evt er wat schimmels in laten komen ter contrast.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je hebt gelijk, het is inderdaad een bijzondere tekening. Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat er zo een structuur in die stam ontstaat. Waar heb je die foto van die schaal eigenlijk gevonden?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De hars zit alleen in en net onder de schors, Het is een smerig klusje maar als de schors eraf gedraaid is heb je ontzettend fijn draaihout (even regenjasje aan en handschoenen + vol-gelaads-masker om de stekels niet in je lijf te krijgen :D )

De schaal op de foto is waarschijnlijk met beits bewerkt, normaal is dit hout bijna wit van kleur. Die uitlopers knallen er op deze manier wel goed uit trouwens.

En helaas ook te ver voor mij.

groeten,
Patrick
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Iemand interesse in 6 schaaldelen Slangenden, bij voldoende belangstelling maak ik er een nieuw topic voor met prijs
IMG_3208.jpg.
7 delen
4 van 210 x 50 x 3,
1 van 200 x 50 x 3,
1 van 200 x 50 x 3
1 plank geschaafd zie foto 155 x 24 x 2,4
Hout ligt al vier jaar binnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.