Hoe maak ik een eenvoudige bank met hoge rand?

djemmers

Nieuw lid
19 apr 2011
2
0
Het is mooi weer en dan kriebelt het bij mij weer.
Ik zou graag een zitbank maken (heel sober lijkt eerderd op een lage tafel)
Ik denk wel dat mij dat zou lukken (via google vind ik heel wat ontwerpen.
Maar nu zou ik graag een rand hebben die hoger komt dan het blad.
Zo kan ik het eigenlijke blad uit mozaiek of tegels maken.

dus een heel eenvoudige zitbank maken maar dan ervoor zorgen dat de rand uitsteekt boven het tafelblad terwijl de rand voor het oog toch nog een geheel is.

iemand tips?

alvast bedankt
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
best eenvoudig lijkt me.
Maak een torsion-box (ik ken alleen de engelse term :) ) zonder de bovenste plaat.

http://thewoodwhisperer.com/episode-18- ... rsion-box/
Marc Spagnuolo legt dit heel goed uit

Maak dan randen uit het hout dat je wilt, en zorg dat die planken even breed zijn als de dikte van die torsion-box en je tegels tesamen.

Dat zorg voor een enorm stevig geheel dat toch relatief draagbaar is.

Als poten zou ik voor het trestle-systeem gaan, uit hetzelfde hout als je zijkanten van het zitvlak.
1 poot aan elke kant van de bank, die dan uitdeint onderaan tot een breed draagvlak (beetje een omgekeerde 'Y') en een dwarsbalk tussen die 2.
 

A.N

Actieve deelnemer
Binnen of buitengebruik?

Het ligt er een beetje aan wat voor materiaal je gaat gebruiken

Je kunt een opstaande rand langs het blad maken waar je de tegels in kunt leggen.
Of een rand op het blad maken welke dezelfde hoogte heeft als de tegels.

Bij massief hout is de kans echter groot dat er werking gaat optreden als je een rand langs of op een massief blad monteert.
Bij gebruik van mdf is die kans minimaal. MDF als blad waar de tegels op komen en een massief houten rand bijvoorbeeld zou een optie kunnen zijn, als het meubel tenminste niet dekkend geschilderd moet worden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
tomasolaerts zei:
Maak een torsion-box (ik ken alleen de engelse term :) ) zonder de bovenste plaat.
[...]Dat zorg voor een enorm stevig geheel dat toch relatief draagbaar is.
Een torsion box zonder bovenplaat is geen torsion box. Een TB ontleent zijn stijfheid aan de twee huidplaten die ten opzichte van elkaar niet kunnen bewegen omdat ze door het raamwerk binnenin gefixeerd zijn. Haal je die bovenplaat weg, dan valt ook je stijfheid stukken lager uit. Je kan best boven en onder dun multiplex gebruiken, maar je moet wél aan twee kanten een plaat hebben.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Tom heeft een goed idee met de torionbox, maar dan zou ik zeker de bovenkant er op laten zitten en er een lat omheen timmeren als opstaande rand. Dat laatste kan overigens bij elke constructie die je bedenkt. Een stijf geheel lijkt me belangrijk om het mozaik heel te houden en een losse rand is handig, want bij buiten gebruik zal de rand het nogal voor de kiezen krijgen met inwateren en die is dan eenvoudig te vervangen.
Het lijkt me handig dat djemmers een schetsje plaatst hoe hij wil dat de bank er uit komt te zien. Open of dicht, recht om gebogen, met of zonder leuning, een recht zitvlak of gewelfd....

jaap
 
A

Anonymous

Guest
Een torsionbox wordt wel eens een torsiedoos genoemd.
Bij binnendeuren werd/wordt dit veel toegepast,met een soort kartonnen honingraad vulling.
Tegenwoordig is er ook een soort sandwichpaneel in de handel,die we wel eens gebruiken in winkels etc.
Op zich prima spul,licht van gewicht en sterk.

Voor buiten zou ik overwegen om op zijn minst een wbp plaat te gebruiken.

Succes.

:arrow:
 

djemmers

Nieuw lid
19 apr 2011
2
0
dank dank!

Wat een overvloed aan (nuttige) reacties! Dat had ik niet verwacht.
even verduidelijken:
binnengebruik,
alles recht op recht, geen boogjes, geen leuning enz...
Het zou een soort eenvoudige decoratieve zitbank worden die eigenlijk ook als lage tafel dienst kan doen.
(of een lage tafel die als zitbank dienst kan doen)

Ik ga voor een torsionbox gaan met een opstaande rand die ik er vanbuiten tegen timmer.
Bedankt voor alle tips en hulp!

ik krijg er echt zin in, nu op zoek naar hout.

groeten en nogmaals bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.