Houtvochtmeter

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey iedereen,

Zoals mss bij velen op de verlanglijst... Ik ben aan het rondkijken voor een vochtmeter, om zo wat accurater te kunnen gaan omspringen met mijn houtvoorraadje.

Maar zoals gewoonlijk zie ik door de bomen de meter niet meer :D
Je hebt er goedkope en heel dure.. en ik veronderstel dat het verschil in prijs ook wel zal doorschijnen naar de accuraatheid van de meter.

Ik ben op zoek naar een prijsvriendelijk instapmodel. Gewoon iets dat mij het vochtpercentage van een stuk hout kan meedelen. Kan ik dan gesteld zijn met een model van pakweg 30-50 euro? bv: http://www.toolnation.nl/meetapparatuur/vochtmeters.html

Wat zijn jullie ervaringen met houtvochtmeters?

groeten,
Sam
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Graag gedaan! Ik wist dat ik het ooit gelezen had, dus ik dacht: 'ik zoek het even op'. Het viel me op dat Tuoh (André) vaak degene is die over vochtmeters begint, hij noemt het zelfs zijn "ultieme houtbewerkingsmachine". Mischien kan hij je nog helpen met specifieke vragen.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb vorige week de GANN Hydromette BL Compact gekocht. Meer informatie over dit toestel vind je hier :http://www.gann.de/Produkte/ElektronischeFeuchtigkeitsmessger%C3%A4te/GannBlueLINESerie/HydrometteBLCompact/tabid/87/language/en-US/Default.aspx
Ik heb voor dit toestel gekozen na wat navlooiwerk op een Duits forum. Het heeft een correctie voor 4 houttypes en was nog redelijk van prijs (134,95€ plus 17€ verzendingskosten).
Ik kan jammer genoeg de nauwkeurigheid niet testen of een vergelijkende meting met een ander toestel doen, dus over de kwaliteit van de meting kan ik me niet uitspreken. Tot hiertoe bevalt het toestel me best. Ik post later nog wel wat meer ervaringen ermee.
Groetjes,
Pascal
 

WR1944

Oud hout
Ik neem aan dat er wel wat kwaliteitsverschil zal zitten tussen beide meters. Misschien kan je de Lidl-meter kopen om te kijken of de metingen op verschillende houtsoorten en verschillende vochtigheidsgehalten een zelfde tendens vertonen. Anders zal je toch moeten testen met een geijkte meter om iets over de nauwkeurigheid te kunnen vertellen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Grappig, die Lidl-meter stond vorige week ofzo in de promo hier in belgië, alleen is die nooit geleverd aan de winkels... jammer eigenlijk, want ik wou die wel eens testen. Voor mij is het namelijk niet superbelangrijk hoe droog het hout exact is, ik wil gewoon weten of het al droog genoeg is voor gebruik :) Het is natuurlijk wel zo fijn als het een beetje accuraat is (stel dat ik van mening verander)

Maar eigenlijk denk ik niet dat ik daar perse een vochtmeter voor nodig heb... (Voor mijn beroep als architect dan weer wel, maar dan een meer algemene vochtmeter)

Zijn er eigenlijk truukjes waarmee je zonder meter kan nagaan of het ongeveer droog genoeg is voor verwerken in meubels? Ik bedoel maar, hout is en blijft levend, het is geen 'rocketscience denk ik dan (al dan niet verkeerdelijk).
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb een houtvochtigheidsmeter van dryfast, en ben hier zeer tevreden over. ik vind dat je met de dryfast zeer veel meetmogelijkheden krijgt voor je geld, en je hebt keuze uit honderden houtsoorten om te meten, wel handig als je vaak met minder gebruikelijke houtsoorten werkt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb en Laserliner MoistureMaster contactmeter, voor geprogrameerde houtsoorten, en vochttest mogelijk, taal instelbaar in Nederlands.
Ik had eerst een met pennen, maar die zaten rechtstreeks vast op het printplaatje en die braken op een geven moment af, een model met pennen met een losse sonde is duurzamer.

http://www.laseronlineshop.nl/vochtmeter/moisturemaster
 
Laatst bewerkt:

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik ook de moisteremaster gehad, maar ik hem terug omgeruild
Voor de dampmaster.. Deze heeft wel die pennetjes.. Met de moistermaster
(impendantiemeter) kreeg ik geen acceptabele meetresultaten op smaller
materiaal( bv kozijnstijlen ed) ..

Ben tot noch toe zeer tevreden over dit product. Het euvel met
Het afbreken van de puntjes is bij mij nog niet voorgekomen..

Gr rick
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Het laatste bericht in deze topic dateert alweer van eind 2013, ik vermoed dat er al nieuwe op de markt zijn, zijn er intussen nog nieuwe inzichten/ tips ? Ik wil me een vochtigheidsmeter aanschaffen maar weet absoluut niet dewelke, er is zoveel keuze :rolleyes:
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Ik heb destijds een trotec t 500 gekocht voor 150€

Deze voldoet prima voor af en toe meten

Je moet voor het meten eerst de trotec-houtcode invoeren van de houtsoort die je gaat meten.
Er zat een boekje met codes bij.
Of online kan je die opzoeken
https://de.trotec.com/service/servi...]=Wood&cHash=2ecf6d467374e83e26e0d571c5444bb1

ik zie nu geen trotec t500 meer te koop op de trotect site.
Wel de t510. Die is natuurlijk weer duurder, 200€
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vooral bij de eerste staat iets dat de spijker op zijn kop slaat


  • Door de nat-droogindicator wordt het meetresultaat in verhouding tot het materiaal geanalyseerd en geïnterpreteerd.
Dat doen ze allemaal, wil je echt betrouwbare waarden moet je het hout doorzagen en in de kern meten, maarja....dan heb je niet veel meer aan je hout
Er is via een ander forum wel eens een veldtest geweest met meerdere objecten, verschillende periodes en apparaten
Het kwam er op neer dat in alle opzichten de apparaten elkaar of zichzelf nog wel eens tegenspraken

Als je een test stukje kan vrij zagen dan zou je dat kunnen meten en dan bijv. drogen in de magnetron en weer meten, aan de hand van het verschil kan je dan wellicht inschatten hoe betrouwbaar je meting is ?
 

tuoh

Oud hout
Twee toestellen die me in het oog sprongen:

https://www.toolnation.nl/laserliner-dampmaster-compact-hout-pleister-bouw-en-materiaalvocht.html
Er is ook een véél goedkopere Dampmaster, maar daar staat in de uitleg geen nauwkeurigheid bij

https://www.toolnation.nl/dryfast-t510-professionele-hout-en-bouwvocht-prikmeter.html

Ik vraag me wel af of het nodig / nuttig is om een toestel van deze kwaliteit aan te schaffen, is een goedkopere niet even goed voor 't meeste gebruik ?

Van de twee aangehaalde toestellen is de laatste de betere, dit wegens de "opgegeven" meetnauwkeurigheid van 0,2%. Het eerste toestel haalt maar ongeveer 1% nauwkeurigheid, dat komt bijna overeen met "natte vingerwerk" In de praktijk geeft dit al snel leesfouten tot 2 à 3%, daar ben je in de praktijk dus niks mee.
Meestal zijn houtvochtmeters waarbij je de te meten houtsoort kan ingeven, en soms ook de omgevingstemperatuur, de superieure toestellen. De waardes die deze meters aangeven zijn betrouwbaar en zonder meer bruikbaar (als ze uitgerust zijn met meetpennen) De meters met contacten zijn een stuk onbetrouwbaarder, die laten bij drie verschillende metingen op dezelfde plaats telkens andere waardes aflezen:confused: Dat schiet niet echt op hé.

Zelf heb ik een houtvochtmeter met ram elektrode, voorzien van lange meetpennen, stukken tot 100mm dik meet ik hiermee tot in de kern:p Maar de (aankoop)prijs is er dan ook naar.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.