Massief eiken ladefront trekt krom

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Om ladekasten te maken voor een leverancier van ons gebruik ik gelamineerde (80mm) eiken panelen van 20 dik. Die kopen we vaak in in platen van 1210x2500mm. Deze verwerken wij na binnenkomst, pas 24 uur later op advies leverancier ivm. acclimatiseren van het hout. Daarna zagen wij er ladekasten van die in verstek sluiten; de kopkanten van de corpus zijn in verstek en daarin sluit het front dat rondom verstek heeft aan de binnenkant.

Deze ladekast sluit dus naadloos af, en dat staat erg mooi. Bij een aantal meubels trekt het front echter iets krom waardoor een kier(tje) onstaat, en da's minder mooi. Bij een aantal (bredere) lade's kunnen we in de lade een tussenschot maken en bevestigen aan de front zodat deze minder geneigd zal zijn krom te trekken. Voor iets kleinere lukt dit niet. Is er een constructie denkbaar, of kent iemand deze, waardoor we dit kunnen minimaliseren? Bv. door een 'bintje' in te frezen aan de achterzijde van de front? Misschien dat iemand dit al eens is tegengekomen en heeft opgelost?
 

dekker

Nieuw lid
30 jan 2012
8
0
dat laatste is denk ik een goede optie. of een stalen hoeklijn er op schroeven. die zou je ook deels in kunnen frezen. een smalle groef frezen en daar je hoeklijn in te laten.
zoiets
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Om massieve ladefronten het kromtrekken te vermijden moet je zaagsneden in doen aan de achterkant.
Dit doe je tot de helft van de dikte ladefront. De zaagsneden mogen om de 2 à 3 cm van elkaar gebeuren.
Waar het zichtbaar komt aan de zijkanten moet je tijdig stoppen met zaagsneden.
We noemen dat hier in België "het lam leggen" of "het kraken" of "het dood leggen" van een ladefront.
deze gezaagde fronten schroef je dan tegen uw lade bakje vanaf de binnenkant lade.
Hopelijk heb ik u wat raad kunnen geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.