Review HBM 200 vlak/vandiktebank

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Inleiding
De HBM 200 is een instapmodel stationaire vlak/vandiktebank met gietijzeren tafels en een schaafbreedte van 250 mm. Hierbij is de term “instapmodel” relatief, want de HBM kost op het moment van schrijven €999. Maar dat is nog steeds een stuk minder dan bv een Hammer A3 26 die hetzelfde schaafbereik heeft en 2,5 x zo veel kost (€2500). Door de prijs is deze eerder vergelijkbaar met een Metabo HC 260. In deze review zal ik dan ook eerder de vergelijking maken met de Metabo dan met de Hammer. HBM heeft ook een groter model met de naam HBM 300 en die kan tot 295 schaven. Vreemd genoeg wordt de HBM 400 enkel als 400V-versie geleverd, terwijl de HBM 200 en HBM 300 beiden 2250W (3 Pk) zijn.

01zIMG_4601.jpg

02zIMG_4602.jpg

03zIMG_4612.jpg

04zIMG_4607.jpg

06zIMG_4614.jpg

De HBM 200 is een machine die, met wat kleine aanpassingen, ook verkocht wordt onder andere namen voor ongeveer dezelfde prijs. Deze review is niet zonder meer te gebruiken voor deze modellen omdat er onderlinge verschillen zijn en ook de kwaliteitscontrole kan anders zijn. De hieronder opgenoemde verschillen zijn verschillen die ik tijdens de voorbereidingen van deze review ben tegengekomen. Maar deze lijst is niet compleet. Onder andere ben ik de volgende modellen tegengekomen:

• Hans Schreiner Hobelmaschine ML392: andere aflezing van de dikteinstelling bij vandikteschaven
• Holzmann HOB260EC: andere vergrendeling van de tafels, verkopen ook een langgatboorinstallatie voor deze vlak/vandiktebank.
• Bernardo ADM 260: identiek aan de HBM 200, verkopen ook een langgatboorinstallatie voor deze vlak/vandiktebank.
• Bernardo PT 260: dit model is wat anders dan de anderen, omdat het een ingebouwde afzuiging heeft. Hierdoor is de uitvoertafel ook niet opklapbaar en is er een andere systeem voor de stofkap.
• Axminster AC250PT: extra noodknop
• Axminster PT 106: wordt nu verkocht als AC250PT, extra noodknop
• Axminster Trade AT260PT: dit lijkt een verbeterde versie van de andere vlak/vandiktebanken zijn door de aangepaste langsgeleider, rollen bij de vandiktetafel, ruimte om de langsgeleider op te bergen, zelfstellende messen (er is ook een versie met spiraalmessen), andere vergrendeling van de tafels. Deze Axminster kost €1400 en is daarmee een stuk duurder.

De meeste van deze merken plaatsen de vandiktebank onder de segmenten “Hobby” (Holzmann, Bernardo) of Craft (Axminster). Een uitzondering is de duurdere Axminster Trade AT260PT. Een aantal van de merken levert ze ook met een breder schaafbereik en/of in 400V.

05zIMG_4613.jpg

07zIMG_4615.jpg

08zIMG_4616.jpg

Specificaties
• Motorvermogen 2250 Watt / 3 Pk.
• Voltage 230 Volt.
• Afmetingen van de vlaktafel 250 x 1050 mm.
• Afmetingen van de vandiktetafel 250 x 600 mm.
• Diameter van het messenblok 75 mm.
• Aantal messen 3 stuks.
• Diameter van de stofafzuigmond 100 mm.
• Maximale materiaalbreedte voor schaven 250 mm.
• Maximale materiaalbreedte voor vandikte 245 mm
• Maximale Schaafcapaciteit 5 mm.
• Maximale materiaaldikte doorvoer 180 mm.
• Toerental van het messenblok 4000 O/min.
• Voedingssnelheid 8 Meter per minuut.
• Gewicht Ca. 150 Kg.

Bouwkwaliteit en designkeuzes

Over het algemeen is de bouwkwaliteit in orde. Maar er zijn wat vreemde zaken. Het meest opvallende element van de HBM zijn de opklapbare tafels. Deze klappen, in tegenstelling te bv de Hammer A-serie of Jet JPT-serie, naar voren toe. Dat maakt dat je er bij het vandikteschaven omheen moet lopen. Geen groot probleem, maar wel wat onhandig. Als de tafels naar voren zijn geklapt, dan worden ze niet vergrendeld en enkel zwaartekracht houdt ze op hun plek. Je moet er flink tegen aan stoten voordat ze omvallen en ze vallen dan op de spaanderkap, waardoor er niets kapot gaat. Dit had toch anders moeten worden ontworpen. Bij het vlakken worden de tafels wel vergrendeld, maar ook hier heb ik opmerkingen over (zie onder). Opmerkelijk genoeg kan de langsgeleider net niet ver genoeg naar achteren, waardoor deze in de weg zit bij het opklappen van de tafels. Deze moet je hierdoor verwijderen voordat je de tafels kunt opklappen. Veel werk is het niet, maar dit had beter ontworpen kunnen worden.

Het scharnier van de uitvoertafel:

11zIMG_4605.jpg

Het afstellen van de machine is een verhaal op zich. De HBM heb ik tweedehands gekocht en ik kan dus niet vertellen hoe de machine afgesteld wordt door de fabrikant. Waarom deze machine lastig af te stellen is, is moeilijk uit te leggen omdat het een combinatie van factoren is. Het begint bij de manier hoe de tafels vergrendeld worden. Je draait aan een hendel met een excentrisch uiteinde onder een bout en daarmee breng je de tafel op spanning. De bout kun je in hoogte instellen. Aan de scharnierkant kun je de uittafel in hoogte instellen door een draaiknop. Je moet deze op de juiste hoogte instellen en dan de bout ook op de juiste hoogte instellen, zodat de uitvoertafel overal 3 mm hoger is dan het messenblok (het blok, niet de messen). Het problem is echter dat als je de uitvoertafel in hoogte versteld, dan de hoogte van de bout niet meer klopt en je die dus weer in kunt stellen. Voor de invoertafel geldt hetzelfde en maakt dat de vergrendeling niet goed werkt als je de spaarafname veranderd. Op zich is de vergrendeling niet nodig, waardoor dit geen probleem is.

De vergrendeling van de tafel:

10zIMG_4606.jpg

Er zit heel weinig ruimte tussen de uitvoertafel en de messen. Dit had ik in eerste instantie niet in de gaten, waardoor ik de tafels te hoog had ingesteld. De messen kwamen daardoor tegen de tafels toen ik de messen op de juiste hoogte had ingesteld. Dus ik kon weer opnieuw beginnen met het instellen van de tafel

De uitvoertafel had niet overal dezelfde afstand tot het messenblok. Dit kwam doordat ik de tafels had verwijderd door transport en ik het niet meer goed ingesteld kreeg. Het bevestigen van de tafels is met 3 bouten en heeft geen instelmogelijkheden. Het is dus vreemd dat ik het niet goed in orde kreeg. Met een ringetje heb ik wat extra ruimte gecreëerd en is het probleem opgelost.

Het instellen van de messen is bij de meeste machines met wisselmessen een gedoe en dat is hier niet anders. De messen zitten op een veer en die duwt de messen naar boven. Je moet de messen met redelijk wat kracht naar beneden duwen, op de juiste hoogte instellen en vastdraaien. Eigelijk heb je daar 3 handen voor nodig. Het lukt in je eentje wel, maar heel gemakkelijk is het niet.

De langsgeleider zit op een lange staaf, zodat je deze op meerdere posities boven de messen kunt instellen. Het nadeel hiervan is dat de staat aan de zijkant van de machine uitsteekt, waardoor deze niet strak tegen een muur gezet kan worden. De langsgeleider is lang en geeft daardoor genoeg steun bij het schaven. Ook is de geleider onder een hoek vast te zetten en door de vorm van de langsgeleider is deze gemakkelijk op 45 graden te zetten. Het aluminium profiel is niet erg sterk. Het was bij mij iets verbogen en heb het met de hand teruggebogen. Bij normaal gebruik is het geen probleem, maar ik had het liever iets steviger gezien.

De langegeleider met de hoekinstelling:

12zIMG_4608.jpg

13zIMG_4609.jpg

Er is nog een opmerkelijk punt, namelijk de stofaansluiting. Die is net iets meer dan 100mm, waardoor mijn Felder 100mm slang niet past. De aansluiting is van een hard plastic en met een vijl heb ik er wat vanaf gehaald. Nu past de slang wel. De HBM heeft enkele veiligheidswinches. De machine gaat niet aan als de tafel niet goed in opgeklapt of de stofkap niet goed zit.

De aandrijving met de metalen tandwielen en een dubbele snaar:

16zIMG_4610.jpg

17zIMG_4611.jpg

Door het bovenstaande lijkt het misschien dat ik zeer kritisch ben over de designkeuzes. Maar dat valt mee. Verder is het een zeer solide machine en de meeste zaken gaan over het instellen. Dat hoef je, op de messen na, maar 1 keer te doen. Verder is de machine best goed gebouwd. De hoogteinstelling van de vandiktetafel gaat soepel, net als het in- en uitschakelen van de invoerrollen. De machine maakt wel redelijk wat lawaai doordat de mentale behuizing als een soort klankkast werkt. Maar de lagers worden niet zo warm zoals bij de HBM 10” vandiktebank die ik eerder heb gereviewd. De tafels zijn machinaal gevlakt en zijn helemaal vlak, net als de vandiktetafel. De machine staat heel stabiel en de metalen behuizing is stevig en overal in orde. Op wat designkeuzes na is het dus best een goede machine.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: sibejan en Ambidexterity

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Schaven
De HBM heeft 3 HSS messen en daarmee eentje meer dan mijn Metabo HC 260. De vandiktetafels is net een stukje groter dan bij de Metabo en dat is een voordeel bij het vandikteschaven. De vandiktetafel kan ook vergrendeld worden. Axminster levert een “digitale” klok voor op de vandikte-as van hun vlak/vandiktebank. Hierdoor kun je de schaafdikte bij het vandikteschaven nauwkeurig instellen. Ik ga er vanuit dat deze ook past op de HBM (maar kan het niet garanderen). De HBM kan ook tot 180 mm vandikteschaven, waar andere vandikte/banken maar tot 160 mm gaan. Het grootste voordeel van de HBM zijn natuurlijk de gietijzeren tafels. Hierdoor is de machine stabieler bij het werken met grotere en zwaardere stukken hout. Ik heb een Magswitch systeem gekocht voor mijn lintzaag en dat is door de gietijzeren tafels ook op de HBM te gebruiken. Zeer handig als je in je eentje de smalle kant van een lang stuk hout wilt vlakken.

Het Magsswitch-systeem:

18mIMG_4618.jpg

19mIMG_4619.jpg

Het schaven met de HBM gaat zeer goed. Het messenblok heeft 3 messen en dat is er 1 meer dan de Metabo. Hierdoor zou het schaafbeeld beter moeten zijn. Het schaafbeeld is net iets minder dan bij mijn Metabo, maar dat komt doordat de messen niet helemaal scherp meer zijn. Bij wat zachter hout zie je bij de knoesten wat happen. Ik verwacht dat dit bij geslepen messen geen probleem is. Het zijn trouwens standaard rechte messen, dus je kunt ze vervangen door een ander merk als dat jouw voorkeur heeft.

Het schaven van de smalle kant is door de lange en relatief hoge langsgeleider ook zeer gemakkelijk. Maar zoals gezegd is de langsgeleider wat te licht gemaakt, waardoor hier wat beweging in zit. Wat ergerlijker is, is dat je de langsgeleider elke keer weer haaks moet zetten nadat je deze terug hebt gezet. En omdat je de langsgeleider moet verwijderen voor het vandikteschaven is dat met regelmaat. Dat is zo gedaan, maar zou niet moeten hoeven.

Het ombouwen naar vandikteschaven is binnen 30 seconden gedaan. Je verwijdert de langgeleider, klapt de schaaftafels om en vervolgens de spaanderkap. Het vandikteschaven gaat ook heel soepel. Het verschil in dikte links en rechts is minder dan 0,1 mm, dus meer dan precies genoeg. Ik heb er 20 cm breed eiken door gehaald en dat ging zonder problemen. Het vermogen van de motor is meer dan voldoende en ik merkte geen terugval in toerental. Dat komt doordat de vandiktetafel wat lang langer is dan bij de Metabo. En nog belangrijker: zonder snipe.

De hoogteinstelling voor het vandiktegedeelte. Deze heeft een hendel voor de vergrendeling:

15zIMG_4604.jpg

De rollen van de vandikte kunnen worden in- en uitgeschakeld:

14zIMG_4603.jpg

Conclusie
De conclusie van deze machine is een beetje dubbel, net als bij de review van de HBM 10” (klik hier voor de review). HBM (en de vergelijkbare machines van andere merken) heeft met deze machine een prijstechnisch zeer interessante machine neergezet. Een vergelijkbaar model van een A-merk kost minstens het dubbele en ook bv een Jet JPT260 kost veel meer (en ook dat is een in China gemaakte generieke machine). Dat maakt wel dat er nog wat designfoutjes inzitten. Niks ergs, maar wel zaken die bij dagelijks gebruik mij zouden irriteren. Het is wel jammer van deze foutjes, want ze zouden gemakkelijk opgelost kunnen worden. Axminster heeft in hun Trade AT260PT een aantal van deze problemen aangepast (vergrendeling vlaktafels, tafels klappen de andere kant op). Maar niet alle problemen, want de langsgeleider lijkt hetzelfde en deze moet nog steeds verwijderd worden bij het vandikteschaven. En die machine kost €400 meer. De jet JPT 260 heeft deze problemen niet, maar kost ook het dubbele van de HBM.

Mocht je perse een meer stationaire machine met gietijzeren tafels willen, dan moet je dus goed inschatten of de foutjes jou gaan irriteren of niet. Als dat wel doen, dan zul je misschien naar een ander model moeten kijken en daardoor een stuk dieper in de buidel moeten tasten. Je gaat er dan wel op behoorlijk op vooruit op bouwkwaliteit, restwaarde, etc.

Mocht je geen stationaire machine willen, dan zijn machines zoals de ongeveer gelijkgeprijsde Metabo HC260 ook een optie (zie ook deze review). Die hebben als voordeel dat ze wat lichter en kleiner zijn, dus gemakkelijker in een kleine werkplaats en door het geringere gewicht ook mee te nemen als je op locatie werkt. Ze zijn wel iets minder stabiel en iets meer gericht op kleinere houtmaten. Langere balken of planken gaan wel, maar daar is de HBM wel in het voordeel. Ik heb wel het idee dat de Metabo uitontwikkeld is en daar daardoor de kleine foutjes (zoals de HBM heeft) er uit zijn. De Metabo HC 260 bestaat ook al zo lang dat het een bewezen machine is.

Voor iemand die niet dagelijks schaaft is de HBM 200 een goede machine. Geen fancy spiraalmessen en wat ontwerpfoutjes. Maar wel een goed schaafbeeld en voldoende vermogen om de klus geklaard te krijgen.

Pluspunten
• Relatief goedkoop
• Gietijzeren tafels
• Goed schaafbeeld
• Geen snipe
• Lange langsgeleider
• Hoogte vandikte is hoger dan bij machines in dezelfde prijsklasse

Minpunten
• Afstellen machine onhandig
• In- en uitvoertafels zijn niet vergrendeld bij vandikteschaven
• Langsgeleider steekt uit
• Langsgeleider moet verwijderd worden bij het opklappen van de tafels
• Langsgeleider moet na elke verwijdering weer haaks gezet worden
• Slappe langsgeleider
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: sibejan en Ambidexterity

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
De Jet jpt260 kan je niet vergelijken met de beschreven machines het merk Jet is van een hele andere kwaliteit en worden niet gefabriceerd in China.
www.jettools.com
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Peter, de Jet is inderdaad een paar stappen verder dan de HBM. Wat ik wil zeggen is dat je minstens het dubbele kwijt bent als je een vergelijkbaar model (stationair, 250 of 260 mm schaven, gietijzeren tafels) van Hammer of Jet wilt kopen. Maar dat deze machines ook een stuk beter zijn en niet (of niet alle) designfoutjes hebben.

Jet is een vreemd merk. In de VS is het een topmerk met goede eigen producten. Maar in Europa bestaan die machines niet. Jet is onderdeel van WMH Tool Group en de Zwitserse vestiging daarvan brengt generieke Chinese machines onder de Jet-naam uit. Daarom staan die machines (bv de JPT 250) niet op Jettools.com. Die Chinese machines zijn absoluut niet slecht, maar niet de kwaliteit van de Amerikaanse.

De Jet JPT 260 wordt ook onder andere namen verkocht, bv Baileigh JP-1250, Woodman 12”, Scorpion 12” (de laatste 2 zijn 310mm versies van dezelfde machines) of zie deze machine op Alibaba. Dat geeft aan dat het een generieke Chines machines is.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik kon de JPT niet vinden op de Europese site van Jet, waarschijnlijk omdat jouw link verwijst naar niet-Europees model met een andere naam (JJP). Jouw link is eerder een bevestiging van wat ik zeg, want de 2 andere modellen die op de webpagina staan zijn duidelijk ook generieke Chinese machines die onder veel namen worden verkocht (o.a HBM, Scheppach, Einhell, 2force, Gude, Atika, Powerplus). Dat geeft dus aan dat Jet op zijn minst een gedeelte van de machines van Jet generieke machines zijn. Zoals ook blijkt uit mijn vorige post.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ik heb hier de papieren Jet woodworking catalogus voor mij liggen deze is zeer uitgebreid en wat je op de site ziet staat erin en alles is leverbaar volgens de firma VDH Utrecht,een medewerker van VDH vertelde mij dat Jet uit Taiwan komt.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Waar heb je die magswitch vandaan, als ik vragen mag? Want die lijkt mij ook wel handig, maar ik kan dat model niet zo 123 vinden.

De Magswitch Dual Roller komt van Dictum. Om met de Dual Roller te werken heb je ook een Magswitch Starter Set nodig, want zonder de Starter Set werkt de Dual Roller niet. Magswitch heeft ook een een hulpstuk met maar 1 rij lagers en die is beter geschikt voor het herzagen van hout met een onregelmatige dikte, zoals ongeschaafd hout. Ze hebben nog meer hulpstukken, zoals extra featherboards, fences en een hulpstuk voor dunne stroken te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
L.N een heel goed verhaal waar ik het helemaal mee eens ben.
Ik heb de HBM 200 inmiddels 8 jaar en heb er al heel wat eiken meubels mee geschaafd zonder enig probleem, ja het stellen van de messen vraagt de nodige aandacht en zou graag hierover een goed en eenvoudig advies willen hebben.
Ik het twee stuks verstelbare afstel blokjes met magneten gekocht maar werken voor geen centimeter, dus als iemand een goed advies heb dan hou ik mij aanbevolen.
Simon
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Die instelblokjes met magneten werken bij mij ook niet heel goed. Nu gebruik ik een meetsysteem van Inca om te kijken of de messen goed staan. Die houden de messen niet op hun plek en dat is bij de meeste vlak/vandiktebanken geen probleem. Maar bij deze HBM is het wel onhandig, want daar duwen veren de messen omhoog. Je moet die met redelijk wat kracht zetten om de druk van de veren te compenseren. Het is niet heel handig om met 1 hand die druk te zetten en met de andere hand de schroeven aan te draaien zonder dat de messen een mm verschuiven. Dat lukt wel, maar handig is het niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Wat is het probleem met die afstelblokjes? Ik heb ze ook en ik vind ze handig werken.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Bij mij is het probleem dat de magneten op het snijgedeelte van de messen moeten worden geplaatst en de messen in moet drukken hierdoor wordt snijgedeelte beschadigd.
Tevens is het afstellen van de blokjes niet gemakkelijk deze zijn namelijk moeilijk in te regelen.
Of doe ik iets verkeerd zo ja dan graag advies hoe ik het moet doen?
Bij voorbaat dank
Simon
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Blokjes afstellen. Je zet een streepje met een viltstift op je messenwals. Op die plek kleef je het afstelblokje en draait hem aan tot alle speling weg is. Dan zet je het borgboutje vast. Je herhaalt dit op de zelfde plek voor het andere blokje. Mes wisselen. Boutjes losdraaien, mes uitnemen. Nieuw mes plaatsen. Blokjes er op op een plek waar ze niet in de weg zitten bij het aandraaien van de boutjes. Boutjes aandraaien. Blokjes afnemen. Herhalen voor andere mes of messen. Als dit bij jouw niet zo lukt, kun je misschien een foto plaatsen van een blokje op jouw wals?
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste chevy66
Volgens jouw beschrijving heb ik messen met de stelblokjes trachten te installeren zie de bijgevoegde foto`s.
Zoals je op bijgaande foto`s kunt zien worden de magneten precies op het snijvlak geplaatst waarbij het snijvlak beschadigd wordt.
Om reden dat de messen d.m.v. veren omhoog worden gedrukt en de magneten moeten zorgen dat de messen naar beneden worden gedrukt.
Of doe ik toch iets verkeerd?

Simon

IMG_2026.jpgIMG_2027.jpgIMG_2028.jpgIMG_2029.jpgIMG_2031.jpgIMG_2032.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Dat zijn mooie duidelijke foto's. Zo als jij het op de foto's doet, doe ik het ook. Maar ik heb geen problemen met het beschadigen van de messen. Wat voor veer zit er onder het mes? Bij mij is dat een lange soort bladveer. Maar die is niet erg sterk. Maar als de veer onder je mes te stug is, zou ik hem vervangen door een slappere of hem weglaten en het mes van af opzij omhoog schuiven totdat hij aan de magneten van je blokjes hangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
ik heb geen stelblokjes en dus ook geen ervaring met het gebruik ervan. Maar als ik naar de hoek van de magneten op de messen kijk, zou ik toch sterk geneigd zijn om de blokjes eens om te keren. Als je de korte en lange kant wisselt, vallen de magneten dan niet vlak op de vouw?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Uit de tekening hier blijkt wel dat mijn vorige bijdrage onzin is. Jij hebt de blokken op de goede manier geplaatst en ik heb er geen verstand van. Sorry, het was goed bedoeld :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.