zwaluwstaart

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Met de LEIGH DR4 kan men degelijke zwaluwstaartverbindingen maken, zowel open als halfopen.
Ik zou mij deze willen aanschaffen, maar noch in Be noch in Nl heb ik deze tot nu kunnen vinden.
heeft er iemand ervaring mee en waar kan ik deze kopen/bestellen.
thx Dirk
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Dif, de spullen van Leigh zijn niet in Nederland of Belgie te koop. Baptist ziet helaas meer in de woodrat, persoonlijk denk ik dat de houtbewerker uit den lagen landen de voorkeur geeft aan Leigh.
Ik heb de mijne via dit forum voor een hele mooie prijs gekocht :cool: , was oorspronkelijk in Duitsland aangeschaft, als je de zoekfunktie gebruikt kom je de naam van die winkel tegen.
Axeminster verkoopt ook metrische exemplaren via postorder, maar dan moet je beschikken over een creditcard.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
als reactie op voorgaande:
Bij Axminster en Rutlands kun je ook gewoon het geld overmaken op hun rekening. Gewoon effe contact opnemen met de klantenservice.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste dirk

ook ik heb/had het plan om een leigh-jig te kopen. dit gereedschap geldt net als alle andere gereedschappen : wat heb je nodig en wat ga je ermee doen? volgens mij kost een beetje complete set zo'n 600 euro? je kan dan inderdaad mooie verbindingen maken. de leigh jig is variabel en dat is een groot voordeel.
in mijn geval heb ik besloten om mijn hobbymatige zwaluwstaartproductie met de hand te willen gaan maken. ik kan me echter goed voorstellen dat een fulltime meubelmaker hier de tijd niet voor heeft. ik heb gewerkt met de festool vs 500 of 600. in een erg klein tijdbestek heb je een grote hoeveelheid klaar die nagenoeg "perfect"past. het meest prettig gevoel had ik eigenlijk halverwege vorige week toen ik mijn eerste strak-passende zwaluwstaart met de hand gemaakt had. tja... :D :D .. mijn bevriende fulltime timmermannen pisten in hun broek van het lachen toen ik dit vertelde maar dat is het verschil tussen een hobby'st en een professional.

rick
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
rick -laat ze maar lachen,waarschijnlijk kunnen zij het niet eens met de hand laat staan dat zij de toegevoegde waarde kunnen waarderen.
de truck als meubelmaker is je klanten zo ver te krijgen dat zij je ervoor betalen -en dat is heus mogelijk want zij beseffen wel dat zij iets krijgen wat machinaal niet te maken is en wat het verschil uitmaakt tussen echt fijn werk en gewoon werk.
dus blijven oefenen !

annette
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Rick, ik meen me te herinneren dat je lintzaag tot je beschikking hebt.
Waarom gebruik je die niet voor het maken van zwaluwstaarten. Mij bevalt dat in ieder geval prima. Fijne zaagsnede, optimale controle en je hoeft niet zoveel af te teken en... je kunt net als bij die Leigh varieren in pen en staart afmetingen.
Alleen de verborgen zwaluwstaart is niet te maken. Maar ach, die maak je dan met een heel wat goedkopere freesmal.

Natuurlijk kun je ook gaan voor het monnikkenwerk met hamer en beitel :)

gandel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
gisteren een uurtje bezig geweest met een oude toffelzaag, wat gammele beitels en stukjes hout. na een klein uur had ik toch een kistje gemaakt met "enigzins"passende zwaluwstaarten. de exacte passing is een kwestie van oefenen.

@gandel. dat is wel een idee. ik zag iemand dat eerder doen. voorlopig probeer ik het eerste even zo. eerst van kunstje met de hand kunnen dan dan eventueel overschakelen naar machines. de verborgen zwaluwstaart is weer een stap verder

@annette : ik weet dat jij een groot liefhebber bent van handgereedschap. gebruik je wel machines met een snoer?

allemaal bedankt weer

rick
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
bedankt voor de reacties, voor mij is het hobby en denk inderdaad dat het in die mate flexibel en gemakkelijk is, dat het voor de leek onmogelijk is om dit manueel te bekomen.
Ik zal dus eens kijken bij AXMINSTER, hij is ook verkrijgbaar bij Hacker GMBH 650 euro , Ets BORDET Frankrijk ( 580 euro + port) en bij BRIMARC UK 400 pond.
binnenkort verjaardag en nieuwjaar, zal beginnen te sparen. Laat wel iets weten.
Toch bedankt, groeten Dirk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@annette. ook hier mijn excuses voor mijn opmerking. hobby'sten zoals ik kunnen alleen maar leren van mensen zoals jij. ik neem deze kennis dan ook als een spons op.

rick
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Beste forumlieden

een paar vraagjes over de leigh producten.

-zijn de handleidings in het nederlands?
-is het afstel gereedschap ook in milimeters
-is het te gebruiken met een festool bovenfrees
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De handleiding is niet in het Nederlands, er is ook geen Nederlands verkoop adres.
Mijn D4R is gewoon in millimeters en is uiteraard met een Festool te gebruiken. Er zijn diverse copierringen te verkrijgen voor de verschillende merken freesmachines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.