Houten hamer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik had maar één houten hamer.
Enkele stukken brandhout hebben een andere bestemming gekregen.
Een klein hamertje, in de eerste plaats bedoeld voor schaafbeitels op hun plaats te tikken, en een grote voor montage van werkstukken. Een zware hamer voor zwaar hakwerk is nog onder constructie.
Afbeelding 013.jpg
Afbeelding 023.jpg

De hamers die gereed zijn hebben een kop uit kornoelje en een steel uit meidoorn.
De hamer die nog niet af is, is ook een stuk meidoorn. Voor de steel moet ik nog kijken wat er beschikbaar is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi Matthieu! Nu ken ik kornoelje niet zo maar volgens mij was het op ons forum al vaker ter sprake gekomen. Kodama vroeg er een keer na, het schijnt het ultieme hout voor hamerstelen te zijn, maar jij maakt er de koppen van. Hoe heb je dat zo bedacht?

jaap
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het schijnt het ultieme hout voor hamerstelen te zijn, maar jij maakt er de koppen van. Hoe heb je dat zo bedacht?

jaap
Geschikt hout voor de kop van een hamer is volgens mij: taai, hard en zonder scheuren. Kornoelje voldoet hier aan. Ondanks dat het tamelijk snel groeit, is het behoorlijk zwaar en hard. Voor stelen heeft het als bijkomend voordeel dat het moeiteloos glad en zacht af te werken is, waardoor de steel prettig aanvoeld. Het heeft geen zichtbare poriën. Bovendien waren de afmetingen van de stukken net geschikt voor wat ik voor ogen had. Moet de kop snel splijten, dan is er niets verloren behalve een uurtje werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.