opslag eikenhouten balken tbv ringbalk en staanders

Daves

Nieuw lid
3 feb 2012
2
0
hallo,

ik heb op dit moment 4 balken (190 x 190) van 5 meter geschaafd eiken op de oprit liggen. Kan het kwaad dat deze blootgesteld worden aan sneeuw en regen ? Over een paar weken worden ze pas verwerkt. Moet ik ze persé van de grond leggen en afdekken ?

iets wat niet makkelijk is met dit gewicht :)

Alvast bedankt voor de info !!!
 

WR1944

Oud hout
Die balken zijn inderdaad zwaar, als ik de afmetingen volg dan kom ik aan zo'n 60 tot 70 ton. Ik vermoed dat de balken 190 mm vierkant zijn. Ach, het is maar een nulletje maar het scheelt wel een factor 100. :D
Helaas heb ik geen ervaring in dit soort van zaken maar m'n gevoel zegt: van de grond en afdekken maar niet inpakken. Ik vermoed dat het ook helpt als je de balken niet op elkaar stapelt. Maar luister naar het advies van de echte deskundigen. ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Daves,

Ik heb vorig jaar ook eiken in de tuin opgeslagen. Tegelijk heb ik dit hout verwerkt, elke dag een uurtje.
Het hout zelf kan zeer goed tegen vocht, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Maar als de bovenkant van het hout vrij in weer en wind ligt en de onderkant opgesloten ligt tussen de andere balken, is de kans erg groot dat het hout gaat kromtrekken.

En als je de balken stijf op elkaar legt blijft er water tussen de balken staan.
Daardoor ontstaat er een slijmerige vieze laag tussen het hout wat niet fijn is als je het verder gaat verwerken.

Het beste is het om het iets van de grond te halen door het op houtjes te leggen. En tussen de balken ook ruimte te laten.
Afdekken hoeft niet, zolang het hout maar kan ademen.
Let wel op: bij regen komt er looizuur uit het hout. Dit geeft grote rood/bruine plekken op de bestrating.
Die gaan uiteindelijk wel weer weg (evt. met wat soda en water), maar het ziet er niet uit.

groeten, Raymond
 
D

Dulcimer

Guest
Inderdaad, als er spinthout aan zit zal dat op den duur zwart gaan verkleuren; zie de foto's bij mijn project "verslag van de bouw van een eiken tuinhuis" bij "constructies buiten". Zelf verwijder ik spinthout zoveel mogelijk met een haalmes omdat spint een lekkernij is voor boktor en houtworm
Doe geen dekzeilen direct bovenop de balken; het hout verstikt dan. Verder sluit ik mij helemaal aan bij de adviezen van Raymond.
Groet,
~Frans
 

Daves

Nieuw lid
3 feb 2012
2
0
allen,

bedankt voor de info !, de balken liggen nu achter. Een heel karwei wat alleen lukte met 6 personen en 3 hijsbanden. Ik ben heel benieuwd hoe ik deze ringbalken de lucht in ga krijgen. heeft iemand ervaring met een kanalenlift ?, die zou de klus moeten klaren lijkt mij.

Dave
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.