Kopieerfrees 51mm lang

ocarati

Nieuw lid
28 sep 2010
9
0
Vandaag mijn kopieer frees binnen gekregen van 51mm lang en 19mm dik. Ik vond hem met een as dikte van 8mm dus ging er van uit dat hij wel gebruikt kon worden in mijn zelf gemaakte frees tafel. Er zit (zat) een goedkope Ferm bovenfreesmachine in van 1200 watt alleen bij het eerste experiment kreeg hij een flinke klap van het werkstuk. Bij deze is mijn eerste en laatste Ferm machine overleden. Kan iemand advies geven die ook met dit soort kopieerfrezen werkt wat voor freesmachine of welk wattage het beste past?

Gr. Olivier
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Wat bedoel je precies met 'flinke klap van het werkstuk'? Moest ie bijvoorbeeld een flink stuk wegfrezen ineens, want daarmee moet je wel voorzichtig mee zijn voor de machine.
Op mijn stage hebben we ook wel eens gewerkt met een 1400 watt festool en dan een 80mm lange kopieerfrees. Dat gaat gewoon prima mits je er voor zorgt dat je maximaal een paar milimeter weghaalt als je er langs gaat.
 

ocarati

Nieuw lid
28 sep 2010
9
0
Ik ga nu kijken voor een Makita bovenfrees rond de 1400 watt. Waarschijnlijk ben ik toch te enthousiast geweest met frezen. Het was een stuk eiken van 22mm dik. Volgende keer toch wat rustiger aan doen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
en vooral in meerdere doorgangen, eiken van 50mm kan ook prima als de lengte van je frees dat haalt, alleen dan telkens een paar millimeter.

Een niet te dure goede frees kun je ook vinden bij Triton (heeft Rick K. net gekocht) of de Trend T11 in Engeland (Axminster)... even zoeken en je vind alle details.
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
OK, ik ben verslaafd aan het groen-wit-zwarte merk maar ik denk dat velen het met mij eens zullen zijn: koop een Festool OF1400. Kan zo goed als alles aan op z'n kop in een freestafel en is daarnaast ongetwist een van de beste en meest gebruiksvriendelijke bovenfrezen voor "normaal" gebruik.

Kost even wat maar dan heb je ook wat. Voor de rest van je leven!
 

ocarati

Nieuw lid
28 sep 2010
9
0
Ik ben sinds 3 jaar geleden alles door festool aan het vervangen. Ik heb vorig jaar besloten om de 1010 aan te schaffen omdat hij erg fijn in de hand ligt en zwaar genoeg was. Ik zit er daarom aan te denken om een Makita aan te schaffen. Degelijk en redelijk geprijst. Verder werk ik met de rotex 150 en mijn TS 55. Verstek werk kan ik bij een vriend doen op zijn Kapex. Goed gereedschap is het halve werk maar ja, maak dit de banken van tegenwoordig maar wijs! ;)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Voor het zware freeswerk gebruik ik een Makita 3612.
Bijzonder fijne stabiele frees voor het zware werk. Bijkomend voordeel is dat ook 12mm frezen passen. Je bent daarmee lekker flexibel.

gandel
 

ocarati

Nieuw lid
28 sep 2010
9
0
Ik heb een hele tijd terug iemand gezien met een ouder model van Makita en dat zou zomaar de 3612 kunnen zijn. Hij had het er toen over dat hij er vrij weinig mee deed. Misschien is een tweedehandsje ook wel iets!
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb ook een Makita 3612, het oudere model. Gekocht voor 100 eurootjes en zeer geschikt voor het zwaardere werk. Mijn Festool OF 1000 gebruik ik voor de kleinere zaken, onder andere de rijboringen
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je al een 1010 hebt ga dan geen machine van 1400 watt kopen maar koop dan gelijk een beest van minimaal 2000 watt. Daar kan je heel veel inzetten aan frezen zo niet alles wat er te krijgen is aan bitjes of zelfs een mini-freeskop mocht je dat ambieren.
Veel vermogen is niet alleen handig voor zware freeswerken (veel dikte) maar vooral ook voor langdurig frezen (altijd een paar mm nooit grote happen, is beter voor de machine).

Dus kortom mocht het weer een festool worden per ongeluk dan niet de 1400, je hebt al een mooie handmachine beter de OF2200 of 2e handse een OF2000
 

ocarati

Nieuw lid
28 sep 2010
9
0
Ben nu inderdaad bezig om iets op marktplaats.nl te zoeken. Dit lijkt me nu wel de beste oplossing. Een Festool OF 2000 of 2200 zit er op dit moment niet in!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een 2e hands OF-2000 moet je op marktplaats voor tussen de 00 en 400 op de kop kunnen tikken. Een OF-2200 is zeer schaars en zal stuk duurder zijn. Voor 400 moet je ook een bijna nieuwe OF-1400 kunnen bemachtigen op marktplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.