oneffenheden

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Als ik mijn werkstukken opspan, heb ik bijna altijd oneffenheden, waar de klemmen van de chuck gezeten hebben.
Is dit te verhelpen, door bv, iets tussen de klemmen en het hout te plaatsen?
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
dat stukje gewoon als verloren beschouwen, en later wegzagen met de lint zaag

ik heb absoluut geen verstand van houtdraaien, ooit paar stukjes in de opleiding gehad. maar dit antwoord kwam in mij op


Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Goedemorgen Nickle.
Bij een drie of vierklauw hou je dit probleem en moet je de plekken nadraaien of geheel verwijderen.
Een chuck met ronde bekken kent zowel binnen als buiten een ideale stand, waarbij de chuck het hout in zijn geheel omsluit. Dat is meestal de stand waarbij de chuck ongeveer een cm open is gedraaid. De klemming is dan bovendien optimaal. Je hebt nog iets speling door er b.v. een strookje montageband tussen te plakken. Niet teveel, want dat gaat ten koste van een trillingvrije passing.
Je kunt er ook eerst een stuk MDF op lijmen en later verwijderen/schuren.
Voor kleinere toepassing kun je dubbelzijdig plakband gebruiken i.p.v. lijm.
Veel succes.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik kan me goed vinden in het antwoord van jan. bij kleine stukken hout lijm ik er vaak eerst een stuk aanvast. dit stuk komt dan in de chuck en wordt later weggegooid. de amerikanen noemen dit een wasteblock.

rick
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
vandaag toch maar eens geprobeerd met siliconen slangetje om de klauwen. Het werkt uitstekend!
Ik moest zoveel klein spul draaien, dat lijmen van wasteblocks bijn een waste zou zijn geweest. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.