Oude laden doorgezakt

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Bij de restauratie van mijn 150 jaar oude Friese eiken kabinet kom ik laden tegen, waarbij de bodem bijna 4 cm is doorgezakt. Gevolg is, dat de onderkant op de tussenregels aanloopt.
Ik ben van plan de bodems te stomen en onder spanning een paar dagen te laten drogen.
Vinden jullie dit een goede oplossing om ze weer recht te krijgen?

Kor
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Kor.
Ik heb ook wel eens de planken om en om gewissels. Dus bol/hol naast elkaar. Eerst per plank spijkertjes in de te verlijmen kant - de koppen afknippen - lijm erop - de planken vlak klemmen en vervolgens tegen elkaar aan drukken/klemmen/persen. Zo vangen de krachten elkaar op. Maar ik weet niet of dat in jou situatie kan.
Tot zaterdag - Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant project Kor! Heb je daar het parelmoer ook voor nodig? Voor je vraag en andere vragen over restauratie zou ik Roeland in Akkrum even vragen. Hij is beëdigd restaurateur en een echte houtofiel!!

jaap
 

tuoh

Oud hout
kiesvoorhout zei:
Bij de restauratie van mijn 150 jaar oude Friese eiken kabinet kom ik laden tegen, waarbij de bodem bijna 4 cm is doorgezakt. Gevolg is, dat de onderkant op de tussenregels aanloopt.
Ik ben van plan de bodems te stomen en onder spanning een paar dagen te laten drogen.
Vinden jullie dit een goede oplossing om ze weer recht te krijgen?

Kor

Stomen is zeker een reële optie, dat moet lukken op voorwaarde dat het hout niet behandeld is (lak)
Per centimeter dikte een half uurtje in de stoomkist, en daarna direct opspannen voor min. 36u.
Eindresultaat zou dan een vlakke bodem moeten zijn.

Mvg,

André
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hey, bedankt voor jullie tips/opmerkingen.
Planken om en om gaat helaas niet, vanwege de bestaande constructie.
Stomen ga ik eerst eens proberen; natte doeken erop en dan met het strijkijzer ''opstoken''.
Kijken of na 2 dagen drogen onder spanning de planken niet terugveren.
Anders toch maar even naar Akkrum.

Het parelmoer is inderdaad voor deze kast. De slotplaatjes zijn deels beschadigd of helemaal weg.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.