notenhouten kistje

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Mijn zoon, die tegenwoordig weer zelfstandig woont, wilde ook een kistje. Donker moest die worden, vandaar de keuze voor notenhout. Gelukkig had ik nog een stuk liggen wat ik over had gehouden van het bed.
Hoeken met zwaluwstaarten gemaakt en de onder- en bovenkant in verstek gestoken. Eén hoek met een randje van een contrasterende kleur gemaakt.
Deksel bestaat uit twee stukken die met een vertanding in elkaar grijpen. Onderkant van deksel is van esdoorn.
Afgewerkt met één laag danisch oil en daarna in de was gezet.

Groet Jos
_MG_0038_resize.jpg
_MG_0044_resize.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wauw fraai kistje. Wat is de werkvolgorde om die zwaluwstaarten zo te accentueren?
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Heel erg mooi! Enneuh... Uit curieuzetijd, want mijn leercurve is nog mijlenver van dergelijk vakmanschap verwijderd;), hoe pak je zoiets aan?
Groetjes,
Pascal
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Gaaaf! (ik ben werktuigbouweer met meubelmaken als hobby, dus alle elementen spreken mij aan).

Waar komen die schatjes van scharnieren vandaan?
Heb je toevallig ook wat foto's van het process, met name van de verbindingen met lichte accenten?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Het maken van de zwaluw verbinding, met het lichte accent, daar heb ik verder geen foto's van gemaakt. Maar het is niet zo moeilijk als het lijkt. Eerst de zwaluwstaarten aftekenen zoals ze uiteindelijk moeten worden. Dan deze wat groter uitzetten. Hier heb ik overal ongeveer 2mm meer ruimte genomen. Staarten maken en vervolgens lichte pas stukken maken en lijmen. Na droging alles vlak schaven, hierna alle staarten in de juiste maat maken. Het randje laten staan. Bij het zagen van de nesten 2mm te diep zagen. Op de bodem van de nesten een randje hout van de goede dikte plakken. Vervolgens de verbinding in elkaar zetten.
De scharnieren komen bij Baptist weg. Prijzig maar wel mooi. Kistje heeft geen sluiting.
Bij mijn zoon zal die wel op de tafel komen te staan. Een beetje pronken naar zijn vrienden dat zijn vader dat gemaakt heeft. Dit pronken doet hij ook wanneer ik schilderijen van hem heb ingelijst.
Wat hij er in gaat doen, geen idee.

Groet Jos.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.