vlakvandiktebank metabo HC 260 c

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben op zoek naar een vlakvandiktebankje maar niet gelijk zo'n zwaargewicht van pakweg 125/170 kg maar iets luchtigers dat kreng moet naar 3 hoog . Nu heb ik begrepen dat die chinese bankjes zoals spero sp 85 en ander look alike's niet al te stabiel zijn .

Dus ben ik gaan snorren en ben ik aan gekomen bij de metabo hc 260 C en de Walt D27300 .

De metabo weegt zo'n 71 kg dus dat valt nog onder "verschouwable" en ook meen ik ergens gelezen /begrepen te hebben dat deze niet erg lawaaierig is .

Dus vertel !! wie heeft hier ervaring mee zover ik weet heeft een forum lid zoiets in het verleden gehad alleen was dat de metabo HC 260 M.

Enne niet te karrig met woorden he' flink typen

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Naar aanleiding van een pm het volgende berichtje:

rendew zei:
Ik begrijp je antwoord niet helemaal

begrijp ik goed dat je de metabo niet goed vindt en dewalt en makita wel ?
Als dat zo is bewerk dan even je antwoord op het forum want het is niet helemaal duidelijk althans voor mij :mrgreen:


Wist overigens niet eens dat een makita ook een vlakvandiktebankje heeft moet ik effe gaan zoeken .

Hoi,

Ik bedoel inderdaad dat ik geen hoge pet op heb van de huidige Metabo's. Vroeger was het absoluut een degelijk merk, maar helaas heeft Metabo, als je het mij vraagt, zn naam ten grabbel gegooid door zn apparaten in China te gaan maken (voor een relatief lage prijs, maar een daarbij behorende kwaliteit).

Overigen zullen er nog wel meer kwaliteit bankjes zijn dan de genoemde DW en Makita, maar daar ben ik niet zo heel erg in thuis.


Groeten,

Joris
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij zijn de meeste vlak en vandiktebanken onbelast vrij stil. Maar belast maken ze best veel geluid. Vraag naar het geluid niveau in db belast. Ook zal dit afhankelijk zijn van het hout.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben opzoek geweest naar zo'n bankje met deze afmetingen. ook de Metabo werd mij afgeraden vanwege niet precies/degelijk genoeg. Ma lang speuren en veel bankjes voorgesteld te hebben ben ik toch bij een oude inca uitgekomen. kity schijnt ook wel redelijk te zijn maar ik had eerder een inca te pakken.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
jpandriesse zei:
Naar aanleiding van een pm het volgende berichtje:

rendew zei:
Ik begrijp je antwoord niet helemaal

begrijp ik goed dat je de metabo niet goed vindt en dewalt en makita wel ?
Als dat zo is bewerk dan even je antwoord op het forum want het is niet helemaal duidelijk althans voor mij :mrgreen:


Wist overigens niet eens dat een makita ook een vlakvandiktebankje heeft moet ik effe gaan zoeken .

Hoi,

Ik bedoel inderdaad dat ik geen hoge pet op heb van de huidige Metabo's. Vroeger was het absoluut een degelijk merk, maar helaas heeft Metabo, als je het mij vraagt, zn naam ten grabbel gegooid door zn apparaten in China te gaan maken (voor een relatief lage prijs, maar een daarbij behorende kwaliteit).

Overigen zullen er nog wel meer kwaliteit bankjes zijn dan de genoemde DW en Makita, maar daar ben ik niet zo heel erg in thuis.


Groeten,

Joris

De grotere machines worden nog steeds in Duitsland gemaakt, alleen de echte consumenten artikelen zoals de goedkoperen schroefboormachines, afkortzagen en schuurmachines worden (tot nu toe) in China gemaakt.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi Rendew

Misschien heb je hier iets aan.

Ik heb ook naar deze gekeken maar had op dat moment even niet genoeg cash, heb toen
de Spero 85 gekocht ( wat een spijt), maar deze gaat retour winkel en ga verder nadenken
welke nu of toch de Metabo en nog heel eventjes wachten.

Gr Berton

Attached files 20050830_TheRouter_HC260C_review.pdf (425.1 KB)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb de voorganger hiervan, de Electra beckum HC260. Laten we het zo zeggen, ik ben blij dat ik een paar mooie handschaven heb om de puinhoop op te ruimen die hier uit komt.

Echt recht is moeilijk, de uitgaande tafel is niet afstelbaar dus of die parallel aan de ingande tafel staat is meer geluk dan wijsheid. De tafel van de vandiktebang staat bij mij ook net niet parallel. Dit is niet verder af te stellen dan de tandwieltjes op de verdeelketting een tandje te verzetten. Ik heb dat zo precies mogelijk, maar net niet 100% dus. De tafels zijn van aluminium en ik heb het idee dat de vlakheid daarvan over de tijd iets verloopt. Tenslotte, er zitten wegwerpmessen in die je niet kunt laten slijpen. Ze zijn ook nog eens vrij duur, dus ik ben geneigd om groeven in het schaafbeeld maar voor lief te nemen. En nog iets, bij mij loopt de snaar van de vandiktebankrollen er telkens af.

Misschien stel ik wel te hoge eisen aan zo'n lichte machine. Hij is wel bruikbaar om een leger onderbetaalde timmermansleerlingen te vervangen en het hout ruwweg op de juiste maat te krijgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mmm...het blijkt dus erg lastig om een goede , kleine vlakvandiktecombi te krijgen. Je zou toch denken dat daar wel behoefte naar is.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Seek zei:
Ik heb de voorganger hiervan, de Electra beckum HC260. Laten we het zo zeggen, ik ben blij dat ik een paar mooie handschaven heb om de puinhoop op te ruimen die hier uit komt.

Echt recht is moeilijk, de uitgaande tafel is niet afstelbaar dus of die parallel aan de ingande tafel staat is meer geluk dan wijsheid. De tafel van de vandiktebang staat bij mij ook net niet parallel. Dit is niet verder af te stellen dan de tandwieltjes op de verdeelketting een tandje te verzetten. Ik heb dat zo precies mogelijk, maar net niet 100% dus. De tafels zijn van aluminium en ik heb het idee dat de vlakheid daarvan over de tijd iets verloopt. Tenslotte, er zitten wegwerpmessen in die je niet kunt laten slijpen. Ze zijn ook nog eens vrij duur, dus ik ben geneigd om groeven in het schaafbeeld maar voor lief te nemen. En nog iets, bij mij loopt de snaar van de vandiktebankrollen er telkens af.

Misschien stel ik wel te hoge eisen aan zo'n lichte machine. Hij is wel bruikbaar om een leger onderbetaalde timmermansleerlingen te vervangen en het hout ruwweg op de juiste maat te krijgen.


Ik heb 'm 3 jaar terug van m'n vader gekregen maar die heb ik vorig jaar weer terug gegeven.
Als je aannemerswerk doet dan is het prima, als je eisen aan je werk stelt is ie onbruikbaar ;)
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Heeft iemand ook ervaring met de DeWalt? Is die beter dan de Metabo? En wat zijn de alternatieven tussen de 1000-1500 euro? En die dan ook niet te groot zijn.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Tja, wat is dan nog wel aan te raden voor niet te veel geld? en formaat.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zie draadje waar ik naar gelinked heb. Simpelweg een 2e hands kity of inca en die reviseren. Of gewoon wachten totdat een gereedschapsmaker het licht ziet. Of een losse gietijzeren tafelmodel vlakbank en een losse vandikte schaver. Moet m'n inca nog steeds onderhanden nemen, belangrijkste is schoonmaken en riempje voor de vandikte aandrijving vervangen (iemand suggestie?).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Misschien een mooie kity? er staat er 1 op marktplaats voor 400 euro

Lastig keuze's allemaal. Voorlopig lijkt me persoonlijk voor een vandiktebank al genoeg. Het hout wat ik koop is meestal op gevlakt of kan ik zelf vlakken op de plek waar ik het koop.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Die kity zag ik ook maar die is wat lomp om 'm op zolder te krijgen... is net het type een maatje te groot.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat ik je ook al in mn laatst pm schreef, is een Scheppach HM1 of HM2 niet wat voor je?

Die van mij gaat de deur uit, maar dat is enkel omdat ik naar een maatje groter ga. Als pro zou ik er niet elke daag mee willen moeten werken, maar voor DHZ/hobby, vind ik het een meer dan prima apparaat.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
In welke "gewichtsklasse" zit de hm1 of hm2 van scheppach aangezien het naar 3 hoog moet

A) vederlicht
B) licht
C) portable
D)verschouwable
E) niet te tillen
F) lood en lood zwaar
G) sukkel je mag het proberen.... vergeet 't maar
H) he he he
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.