Hulpstuk voor schaven zijkanten planken

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Of zoals het in het Engels heet: edge planing stop.

Onlangs gemaakt om het schaven wat makkelijker te maken, maar kan ook gebruikt worden om pen-gat verbindingen te hakken ea. Voorheen was het een getob om planken stabiel en stevig op hun zijkant te houden voor het schaven. Ik had er wel een truukje voor met behulp van uiteraard de bankschroef en wat handklemmen. Dit was vaak niet optimaal.

Ik kwam in een boek de edge planing stop tegen en heb deze onlangs gemaakt. Works like a charm!

ps. mocht Rick dit lezen: dit is gemaakt van jou esdoorn vloerdelen :) op een stukje vuren na.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik kan het je zeker aanraden. Let wel: de schuine zaagsnede staat in een hoek van plusminus 2graden. Dit geldt ook voor de wig, zodat deze niet omhoog kan komen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooie jig !! (en wat heb ik nog giga gigantisch veeeeeeeeeel te leren) .
En volgens mij ben jij ook een fan van Jim Tolpin .
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jee, wat handig! Deze kende ik niet en ga hem zeker maken. Heb net een 25 planken wenge gekocht die allemaal op de kant geschaafd moeten worden. Dank!!

jaap
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik was nog een mogelijk belangrijk detail vergeten te melden. Om splijten te voorkomen heb ik de V-groef deels omsingeld door 2 deuvels op advies van Mr Tolpin. Zie plaatje. De deuvels gaan maar een paar centimeter verder dan het einde van de groef, maar dat is voldoende.

Overigens is het een verademing zo'n hulpstuk.

Groet.

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt voor het posten van deze jig. Ik heb hem ook gemaakt en het heeft me al uren tijd bespaard! Ik klemde altijd de planken vast met lijmklemmen tegen de zijkant van de werkbank, maar dit is ideaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.