eiken tafelblad met olie geeft kringen

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Ik heb een eiken tafel gemaakt en wil het hout er zo natuurlijk mogelijk uitlaten zien aangezien het een boerentafel met noesten en scheuren is. Maar wel zou ik hem graag bescherming tegen vocht etc geven. In de twee badkamers heb ik van teak wastafel-bladen gemaakt en deze met Pantserolie van Rambo behandeld. Dit tot grote tevredenheid (na 2 jaar zijn er nog nauwelijks vlekken te zien ondanks het feit dat we deze nooit drogen na gebruik)
Nu heb ik het tafelblad met deze olie 5 lagen gegeven maar moest na de eerste maal gebruik vaststellen dat toch kringen komen. Heeft iemand een verklaring / oplossing om dit te voorkomen.

Even voor de duidelijkheid: er mogen best wat vlekken komen in de toekomst maar gezien het feit dat het eerste de beste glas sinasappelsap al vlekken geeft wel stof tot nadenken voor intensiever gebruik met wijn en warme schalen en mokken.
 

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Ik had dat draadje al gelezen maar snap niet dat, net als bij mij kringen ontstaan. Bovendien heeft het bij mij niets met ijzer of aluminium te maken. Er zitten vier verdorie 4 lagen olie op. Dat mag toch wel iets van bescherming bieden.

Het moet toch mogelijk zijn net als bij het teak een natuurlijke afwerking (dus geen glanslaag) te krijgen die iets meer bescherming geeft dan dit want dit is geen werkbare optie.

Iemand nog andere ideeen.
Ik las in een US-forum dat iemand net voor en na het aanbrengen van de olie het hout verwarmde om een diepere werking te krijgen. Heeft iemand hiermee ervanring?
 

Meubelproducten.nl

Nieuw lid
23 feb 2010
8
0
Waarschijnlijk gaat het hier om een impregnerende olie voor hardhout. Deze olie moet net zo lang aangebracht worden tot de toplaag van het hout verzadigd is. Soms kan het zijn dat hier vele lagen voor nodig zijn. Vaak is het dan ook beter om een hardwaxolie te gebruiken in plaats van een impregnerende olie. Het grote voordeel van hardwaxolie is dat het een filmlaag op het hout vormt en daardoor in de meeste gevallen met één of twee lagen een betere bescherming geeft dan een impregnerende olie. Een nadeel van hardwaxolie is dat het soms moeilijk te verwerken is wanneer het wordt aangebracht op hardhout. Ook kan in sommige gevallen de hardwaxolie wat meer zichtbaar zijn (lees: glimmen) dan een impregnerende olie.

Voor het behandelen van de tafel zou je wasolie (een andere naam voor hardwaxolie) Weisgrund in combinatie met een beschermlaag van wasolie Naturel Mat kunnen proberen.
 

boes machines

Nieuw lid
26 apr 2010
10
0
ik gebruik altijd patina een super product
heb het ook in keukens gebruikt
geen enkel probleem

gr ronald

http://www.boesmachines.com
 

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Ik sprak gisteren iemand die houten vloeren plaatst en die vertelde mij dat sinds 1 januari de eisen veel hoger zijn geworden mbt oplosmiddelen en daardoor is de tijd dat je vocht moet vermijden veel langer is geworden. Hij adviseerde ook om de minimaal 2 maar bij voorkeur 4 weken te wachten alvorens de tafel met vochtige doeken (en natuurlijk ook glazen en bekers) te belasten.
Ik heb aan de tafel nu al 3 weken niets meer gedaan dus de laag zit er nu zo'n 5 weken op.
Ik ga van het weekend eens een test doen met wat bekers en glazen net naast de huidige kringen.
Ik moet de tafel toch nog opnieuw schuren voordat ik eventueel een nieuw product aanbrengt dus dit is een uitgelezen moment.

volgende week zal ik even melden wat het resultaat is.
 
A

Anonymous

Guest
Olie wordt hard,door polymerisatie,dus het droogt uit en vormt een soort laag.
De fout die de meesten maken is dat ze de lagen niet lang genoeg laten drogen,waardoor er een plakkend oppervlak ontstaat.
Indien het niet droogt na ca 6 weken,ben je helaas verplicht om er alles af te halen en opnieuw
te beginnen.
En inderdaad,ook door het ontbreken van oplosmiddelen,duurt het drogen langer.
Verder kun je de houtsoorten qua behandeling niet vergelijken,eiken is droog,en teak vettig,wat een
totaal ander droog beeld geeft aan de olie.

:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.