Wasbak zebrano. Epoxycoat met DD-lak?

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Hallo,

ik ben bezig met het maken van een houte wasbak. Deze wil ik voorzien van een coating.
ik hoor veel mensen over de combinatie van epoxy met DD-lak. Maar tegenwoordig is er epoxy met uv-filter en met vrijwel dezelfde eigenschappen.

Wat raden jullie mij aan?

Mvgr,
Robin Huige
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Hout reinigingsmiddelen en water gaan in mijn beleving niet goed samen. Wordt de wasbak dagelijks gebruikt door gezin met kinderen dan gaat het bijna nooit goed.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
waarom niet gewoon een goeie mooie laag DD lak? Indien het hout stabiel genoeg is dan moet dat volstaan.

Epoxy is schitterend om het hout te lijmen en evt steviger te maken, maar puur als lak bestaan er genoeg alternatieven.

Het blad van de wastafel van mijn broer (gemaakt van goedkoop multiplex) is na 10 jaar nog steeds perfect met enkel DD lak.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben je bekend met Coulan ?
Het is ook een (soort) lak, deze is voelt een beetje rubberachtig (flexibel) aan.
Dit wordt vaak op boten (buiten) gebruikt

Oersterk, ik ken iemand die het op zijn helmstok heeft en na 10 jaar (weer en wind, buiten) ziet het er nog steeds erg goed uit.

Op de gebruiksaanwijzing wordt gesproken over primer, ik heb het zonder primer gedaan, overigens kan de primer ook vervangen worden door een laklaag (als je dus over een (oude) laklaag heen gaat hoef je geen primer te gebruiken)

Ps. leuk zo een wasbak, maar waar zijn de foto's :p
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik ken Coelan idd. Is DD-lak een alternatief?

Mijn voorkeur gaat toch naar DD-lak; deze is een 2-component.
Wat denken jullie?

Wasbakken van hout kunnen dmv speciale olie (met wax toegevoegd die de porien vult) ook piekfijn blijven! Mits goed bijgehouden.
Sommige mensen willen een natuurlijkere uitstraling en dan word het toch olie.

Ik bedoelde dat ik met Werkvoorbereiding bezig ben met een wastafel;)
Met 2 biertappen:p

badmeubel.jpg
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
lol, die tapkranen deden mij meteen hier aan denken: [video]http://www.dumpert.nl/mediabase/6562979/d85d8e85/de_bier_loodgieters.html[/video]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.