paneeldeuren / houtsoort

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ga moet binnenkort een paneeldeur maken voor een grote kast, en waarschijnlijk ook een bureau met panelen. De panelen frees ik met een universele freeskop op een spindelfrees.

Tot nu heb ik een aantal lade-fronten gemaakt op deze manier met MDF. Ik ben daar niet geheel tevreden over. De geschaafde profielen vergen erg veel schilderen en schuren (niet mijn grootste hobby ;) ).

Nu zoek ik een alternatieve houtsoort voor dit werk. Bovendien moet, met name, de grote kastdeur toch redelijk sterk worden. Welke houtsoort zou een goede keuze zijn.
In alle gevallen volgt een hoogglans afwerking.

Volgens mij kan ik met de genoemde freeskop (40mm) panelen tot 20 mm frezen. Dit lijkt mij voor een kastdeur voldoende.
gandel
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
MDF "kopsekanten" kun je behoorlijk glad krijgen, door middel van schuren, maar je zult veel langer moeten schuren dan je gewend bent met andere houtsoorten.

Als je schuurt met 120 - 240 en dan met de hand droog waterproof schuurpaier tot korrel 800 of zelfs even kort met korrel 1000. krijg je spiegelglad, ik grond dit een keer met grondverf van de bouwmaat, en een keer is genoeg. Nadien weer schuren met een hoge korrel. En dan aflakken of rollen.

Het meest verkochte MDF is troep, harde buitenkant en zachte binnenkant, vaak is de toplaag maar 3 tot 4 mm hard bij 18 of 22 mm. De binnenkant lijkt soms wel zachtboard.
Ik heb wel eens het idee dat ze hardboard verlijmen en persen op zachtboard, om goedkoop MDF te maken.

Als je goed zoekt kun je MDF/HDF ook bijna formaldehyde vrij krijgen.
Vaak zit er dan een sticker op: Eco keurmerk

Beter is om een HDF te gebruiken, dan MDF.
Maar bij de meeste bouwmarken kijken ze je je raar aan, en kennen ze dit niet.
Het soortelijk gewicht van HDF is ook hoger, lees zwaarder.
De Festool MFT3 heeft bv dit als werkblad.

Mooi voor kasten is bv Meubelplaat, Crossboard, Meubelpanelen (ook wel timmerpanelen genoemd).

De houtsoorten worden in vier klasses verkocht A, B, C, D.
Dit heeft te maken met de nerf, hardheid, en en de groote van de knoest.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey gandel
ik heb laatst ook een kastje gemaakt en daar bij heb ik esdoorn gebruikt dit is nog erg glad na het frezen alleen heb ik geen idee wat het kost ze maken er ook vloeren van echt super mooi hout om te bewerken gr leroy
 

tuoh

Oud hout
Hallo Gandel,

als je zoekt naar een houtsoort die zich zonder problemen mooi strak laat aflakken, en ook nog de nodige mechanische sterkte bied, kijk dan eens naar Yellow Polar, een ondergewaardeerde houtsoort die zich uitstekend leent voor dergelijke toepassingen. Bijkomend voordeel, de prijs valt heel goed mee. De houtsoort laat zich al heel strak en glad bewerken ( schaven, frezen, snijden, draaien) nadien nog eens licht schuren en klaar.
Voor geprofileerd werk dus een uitgelezen houtsoort, en heel wat degelijker dan Mdf en afgeleiden ervan.


@zweihaak, de "schoonheidsklassen" waar je naar refereert is waarschijnlijk de normering van Grenen of Lariks. Hier kent men ook vier verschillende kwaliteitsklassen, maar deze hebben niets vandoen met duurzaamheid, maar enkele met uitzicht en (mechanische) sterkte.
Vuren bijvoorbeeld kent nog meer klassen, ook Beuk, Eik, etc. kennen verschillende kwaliteiten aangeduid met een hoofdletter, A,B,C of AA, AB, BC, etc... en idem voor de fineren.
Het is niet altijd glashelder wat naar waar verwijst, maar we moeten het ermee doen.

Duurzaamheidsklassen I,II,III,IV en V, verwijzen op hun beurt naar de weerstand tegen rotting, en deze waarde word proefondervindelijk vastgesteld door ingegraven onbehandelde paaltjes van de te testen houtsoort, de zone tussen grond en lucht is de kwetsbaarste plek, hier treed de aantasting eerst op, eens aantasting geconstateerd stopt de teller, en weet men in welke duurzaamheidsklasse een houtsoort terecht komt. Deze proeven lopen soms tientallen jaren, en sommige maar enkele maanden, al naargelang de kwaliteiten van de geteste houtsoort.


Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja klopt gaat voornamelijk om naaldhout soorten, klassering op:
Grote knoest
Hoeveelheid knoest, en de afstand tot elkaar.
Kromtrekken
Scheuren, en scheurkans.
 

tuoh

Oud hout
Zweihaak zei:
Yellow Polar, word dat ook niet Magnolia genoemd?

Inderdaad, de houtsoort is bekend onder verschillende namen: Magnolia, tulpenhout, Tulip tree, Tulip Poplar, etc..
Botanische naam is liriodendron tulipifera, hier ten lande bekend onder de handelsnaam Yellow Poplar.

Vers geschaafd een mooie houtsoort, licht groen gekleurd met beige banen, jammer genoeg onder invloed van licht snel verdonkerend naar bruin. Door de fijne nerf wel heel geschikt om af te lakken, of te beitsen.
Het is een heel plezante houtsoort om mee te werken, en eens gedroogd ook heel stabiel.

Mvg,

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Tuoh schrijft:

'Inderdaad, de houtsoort is bekend onder verschillende namen: Magnolia, tulpenhout, Tulip tree, Tulip Poplar, etc..
Botanische naam is liriodendron tulipifera, hier ten lande bekend onder de handelsnaam Yellow Poplar.'

Daar zit een fautje in. Een Magnolia wordt in het Nederlands ook wel Beverboom genoemd. Helaas in de volksmond ook wel Tulpenboom. Eigenlijk is het een struik, hoewel hij fors kan worden.

De echte Tulpenboom (de Liriodendron tulipifera) is een boom met grote tulpvormige bladeren. Als hij bloeit lijken de bloemen ook nog wel wat op tulpen. In grotere parken en soms tuinen is hij soms te vinden. Het grote park in Maastricht bijv. weet ik uit mijn hoofd.
Als je de bladeren eenmaal kent, zie je die (in de herfst) vaak eerder dan de boom. Niet te verwarren met de plataan trouwens die heeft ook grote bladeren en die lijken er in de verte ook wel wat op.

Even googelen en je vind er wel meer informatie over.

André
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Heb jij nu echt 7+ jaar inhoud doorgespit om een "fautje" van Tuoh te vinden? Dat zal hij waarderen ;)
 

tuoh

Oud hout
Begrijpend lezen is blijkbaar een kunst. Er staat NIET dat het hout van de magnolia afkomstig is, maar wel dat het tulpenhout oftewel yellow poplar soms zo genoemd word.
Net zoals men soms iroko Afrikaans teak noemt, terwijl het hout niks met het echte teak (Tectona grandis) te maken heeft.
Zo zijn er nog wel meer houtsoorten die een oneigenlijke naam meetorsen.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Inderdaad, de houtsoort is bekend onder verschillende namen: Magnolia, tulpenhout, Tulip tree, Tulip Poplar, etc..
Botanische naam is liriodendron tulipifera, hier ten lande bekend onder de handelsnaam Yellow Poplar.

Vraagje, kunnen we afspreken dat we de naam 'poplar' gewoon niet meer gebruiken. Reden:

ik: Goedendag, verkoopt u ook populier
houthandel: Ja hoor, hoeveel wilt u hebben?
ik: Nou, toch even checken, heeft u echt populier of probeert u me nou tulp te verkopen?
houthandel: Oh, echte populier, nee, dat hebben we niet. Daar is geen vraag naar.

zucht.

En ik zoek me dus echt suf naar mooi populier. Een jaar geleden nog een partijtje op de kop kunnen tikken wat helaas zwaar aangetast bleek te zijn door houtworm.

groet,
-maarten
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@Iedereen,

Ik heb mij niet ingespannen om een foutje van tuoh of iemand anders te vinden. Ik ben mij in het verleden gaan inspannen om een beetje bomen te kunnen herkennen. Dat vond ik gek genoeg lastiger dan vogels, vooral in het begin. Nu kan ik dat redelijk. Een van de dingen waar ik tegenaan liep was dat de (grote) struik die in de volksmond vaak tulpenboom wordt genoemd eigenlijk de Nederlandse naam beverboom heeft. Niet zo erg maar gek genoeg bleek de tulpenboom ook te bestaan en dat weten veel mensen weer niet. Het is de moeite waard om die boom te kennen, vanwege de bloei bijv.

Yellow poplar is natuurlijk ook onzin maar goed, zo gaat het. Als het kan is het denk ik nuttig om te proberen de benamingen zuiver te houden. Overigens . . . Liriodendron tulipifera is niet heel moeilijk te onthouden.

@MHE / Maarten,
Wat populier betreft. Ik zit een boek te lezen van Wim Huijser met de titel 'De Populier'. Interessant. Ik lees over de moeizame relatie van ons en in ons land, met de populier. Planten, kappen, beheren, . . . . we hebben overal moeite mee. Onze mooiste populierenhout gaan direct naar China terwijl wij veel van ons hout uit Afrika halen, zo wordt betoogd. Alles volgens vraag en aanbod zoals economie en marktwerking dat voorschrijven. Diverse mensen zijn voor dit boek geinterviewd en men beklaagd zich er terecht over. Als wij met zijn allen het populieren hout meer gaan waarderen en afnemen, blijft het vanzelf in ons land.
Er wordt aan gewerkt. Zie bijv. www.peppelhout.nl.

André
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Peppelhout, ik kende die club nog niet. Ziet er veelbelovend uit, bedankt voor de tip!

En trouwens, tulp is trouwens voor de TS een prima houtsoort, daar had tuoh helemaal gelijk in. Ik gebruik het ook regelmatig, het is niet mooi maar is wel heel fijn om te bewerken. Maar is dus een heel andere houtsoort dan populier dat iets minder makkelijk te bewerken is maar weer andere kwaliteiten heeft die het aantrekkelijk maken.

-maarten
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Iedereen, Ik heb mij niet ingespannen om een foutje van tuoh of iemand anders te vinden. André

Nee joh, dat is duidelijk. Het viel gewoon op omdat je inhoudelijk reageerde op een bericht uit 2011. Vond ik grappig, vandaar ook het lachebekje achter mijn opmerking.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Vraagje over die yellow popular:

Is het gangbaar om een panneeldeurtje hier op te bouwen uit stijlen en regels uit deze soort, met het paneeltje gewoon uit MDF. Uiteraard werk dat afgelakt wordt. Ben de MDF meer dan moe... en vind het ook jammer dat bij een meubel waar de lak wat slijt, de MDF zichtbaar wordt (b.v. naast een meubleknopje van een veelvuldig gebruikte deur van een koelkast)... Als er massief hout zichtbaar komt is het een esthetisch aanvaardbaar verouderingsproces, bij MDF niet....

Maar soms moet het snel gaan... Vandaar de vraag: ga je verschil zien tussen paneel en kader na het lakken, is het fijn genoeg generfd?
 

tuoh

Oud hout
Veel houtsoorten laten zich prima combineren met mdf, na het schilderen zie je hoegenaamd geen verschil meer.
Yellow poplar, populier, wilg, els, kersen, allemaal prima geschikt voor dit doel.

Heb hier thuis enkele jaren geleden een plafond hoge kast gebouwd met stijlen en regels uit kersen, de rest is mdf. Werkt heel strak af, en nooit last van werkende panelen:p
Stijlen en regels in verstek gezaagd met een domino erin, zo heb je snel een boel deuren gefabriceerd.
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
En om terug te komen op dat probleem met het schuren etc. van MDF.... gebruik MDF V313 (vochtwerend / groen) of MDF doorfreeskwaliteit. Daarvan is de kern gewoon beter geschikt voor schuur en spuitwerk.
Naast Yellow Poplar zou je ook kunnen kijken naar Ayous. Een beetje soortgelijke houtsoort, wordt ook toegepast in sauna-inrichtingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.