handgemaakte grafkist voor m'n vader

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
In een ander topic werd er gesproken over het zelf maken van een grafkist. Dit heb ik in 2011 zelf ook gedaan, toen m'n vader is overleden. Hij is z'n leven lang een 'maker' geweest en ik weet niet wat hij niet van hout heeft gemaakt. ZIjn eerste baan was overigens in een werkplaats waar regelmatig grafkisten werden gemaakt, zo'n 50 jaar geleden. Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen dat hij zou worden begraven in een standaardkist. Het grootste deel van het werk is gedaan in de week na het overlijden, wat uiteindelijk nog wel wat latertjes opleverde. Ik heb het ervaren als een bijzonder werkstuk en een mooi begin van het verwerkingsproces. Het zal voor de vakmensen onder u wellicht snel duidelijk worden dat ik geen professioneel houtbewerker ben!

Het hele proces is niet tot in detail vastgelegd, maar hier zijn een aantal foto's:

De kist is gemaakt van 18mm berkenmultiplex, dat grof op maat is gezaagd bij de lokale bouwmarkt. Ik zaag het liever zelf precies op maat, na een aantal minder precieze zaagsnedes mee te hebben gekregen bij andere projectjes.
01 plaatmateriaal.jpg

De bouw van de eigenlijke kist zelf is heel basic: 3 mm diepe sponningen zorgen voor versteviging van de verbindingen. De kopse kanten van het multiplex blijven zichtbaar over 15 mm aan de kopse kant van de kist (en later de rand van het deksel). Het uiteindelijke formaat van de kist bedroeg 74 x 214 x 41 cm

02 basis van kist.jpg 03 basis van kist.jpg

De handvaten zijn gemaakt van 30mm rondhout over de gehele lengte van de kist, verdeeld in drie segmenten, voor de dragers. Hiervoor zijn 12 afstandshouders gemaakt, met een ondiepe (3mm) pen-gat verbinding. In de zijwanden en de kopse kanten zijn hier gaten voor gefreesd met de bovenfrees. (Erfstuk van m'n vader: een makita die ouder is dan ik, voor zover ik weet)

04 bevestiging handvaten.jpg 05 handgrepen kopse kant.jpg 06 handgrepen langse zijden.jpg

De eerste assemblage:
07 1e assemblage.jpg

De zijkanten en onderzijde van de kast zijn verlijmd met standaard houtlijm (mag niet watervast zijn volgens de voorschriften) en vastgeschroefd met 4x40mm RVS torxschroeven. (m'n vader vond torxschroeven toffe schroeven...) De handgrepen zijn verlijmd en van binnenuit vastgeschroefd. Het rondhout is met een derde, 60 mm schroef in het midden van de afstandhouders vastgeschroefd. Achteraf gezien een domme zet om dit nu al te doen, omdat ik me bedacht dat ik de handgrepen blank wilde houden. Bij het losdraaien knapte een van de schroeven, waardoor de handgreep niet meer los kon... Kostte uiteindelijk een boel extra werk om deze schoon te houden tijdens de afwerking.

Het pas maken van het deksel, mbv de bovenfrees (als je geen grote werkplaats hebt, moet je improviseren, gelukkig hielp het weer mee!):

08 deksel op maat maken.jpg 09 begint ergens op te lijken.jpg

De binnenzijde is gevuld met een bepaald gras, waarvan ik de naam even kwijt ben. Daarna bekleed met een door m'n schoenmoeder gemaakte katoenen hoes en kussentje. Nietjes weggewerkt achter een 18mm latje.

10 gras en eerste laag lak.jpg 11 bekleding.jpg

En dan wordt je toch benieuwd hoe dat nu ligt... (niet onaardig)

12 proefliggen.jpg
Op de foto's is ook de eerste laag celluloselak te zien. Wat een verrekt rotspul... Uiteindelijk heb ik denk ik zo'n 4 lagen aangebracht voor ik enigszins tevreden was.

M'n vader was gek op z'n twee kleinzoons. Om dit in de kist te verwerken hebben we het uiteindelijk voor elkaar gekregen om twee van hun handafdrukjes te op de kist te zetten:

13 handjes.jpg

Het eindresultaat, inclusief door m'n vriendin en schoonzus handgemaakte boeket

14 klaar.jpg

Terugkijkend ben ik nooit helemaal tevreden geworden over de laklaag. Daar heb ik me op verkeken, totaal onbekend product voor me. Al met al ben ik echter toch zeer tevreden over het eindresultaat, al kan ik dat niet los zien van het proces van het maken van de kist. Het was dan ook op een vreemde manier mooi om te ervaren dat met het vorderen van de kist het besef kwam dat m'n vader écht overleden was.
 

Bijlagen

  • 01 plaatmateriaal.jpg
    01 plaatmateriaal.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 665
  • 02 basis van kist.jpg
    02 basis van kist.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 663
  • 03 basis van kist.jpg
    03 basis van kist.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 663
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Wat een bijzonder project! Mooi dat je er zo open over kunt vertellen. Het is mijn ervaring dat je inderdaad al begint met de rouw(verwerking) als je actief kunt zijn bij de uitvaart en daar op een of andere manier een bijdrage aan levert, wat je hiermee zeker hebt gedaan!

Fons
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Keurig gedaan en respect voor jou en je familie.
Vorige maand heeft een goede kennis van mij, samen met zijn broer ook een grafkist gemaakt voor een familielid.
Daar heb ik aan bij mogen dragen door cnc freeswerk te verzorgen in een mooi stuk eiken hout.
Geeft een goed gevoel, voor de familie en voor mij.
IMG_0427.jpg
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat mensen dit lezen en het evt. koudwatervrees voor iets moois weg kan nemen. Het aanbod op internet op dit vlak is wat beperkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooi dat je deze stap gemaakt hebt
Ik geloof zeker dat het heel bevredigend is
Wat bedoel je met, het aanbod i heel vlak ? bedoel je qua kisten ?
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dankje Toxiq, ik bedoel het aanbod qua 'hulp' bij zelfbouw. Gaat vooral over wat wel en niet mag qua materialen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.