Advies gereedschap beginner

nielsr

Nieuw lid
5 okt 2012
4
0
Aangezien ik nu ruimte heb voor een klein atelier zou ik graag enkele basistoestellen aanschaffen.

Ik heb ooit een korte cursus basistechnieken houtbewerking gevolgd, maar verder heb ik geen ervaring om te kunnen oordelen aan welke criteria toestellen moeten voldoen om geschikt te zijn.

Het doel zou zijn om een reeks meubelen te maken (o.a. werkbank, freestafel, koffer/zitbank, multimediameubel, grote bureau/knutseltafel met ladeblokken en boekenkast).

Welke toestellen zijn aanraders om aan te schaffen? Cirkelzaag, zaagtafel, bovenfrees, kolomboor, ...?
Voor zover ik doorheb zijn een zaag (cirkel of tafel) en een bovenfrees must-haves.

Wat zijn de dingen waar ik bij de aanschaf van een bovenfrees op moet letten (bv. regelbaar toerental en freesdiepte)?

Niels R.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Een goed beginner begint bij het juiste handgereedschap. Handzagen, hamers, steekbeitels, handschaaf, lijmklemmen (veel), meetgereedschap etc. en dat is niet om vervelend te doen.
Het kopen van een bovenfrees is een lastig proces. In de USA zweren ze bij meer dan het bezitten van 1 frees. Dat geeft al aan dat je eigenlijk nooit een goede keus maakt, hoeveel meningen er ook zijn.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik vind de lampjes van mijn bovenfrees wel handig.

Het gereedschap hangt af van de gevolgde stijl. In de states maakt de voorliefde voor gelijmde-gefreesde verbindingen een naakte tafelzaag en tafelfrees noodzakelijk (of is het nu omgekeerd?). Ze zouden evengoed een Lamello kunnen gebruiken als alternatief toestel voor het lijmen-frezen, maar dat lijkt dan taboe. Met vijzen kan je ook heel veel verbinden en daar is een accu boormachine handig of anders alles met deuvels zoals Krenov of...
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Dit is wat in de deeltijd opleiding als basis werd gevraagd, let maar niet op de merk namen. verder zoals vuren hout aan geeft lijmklemmen (veel)
Dan komt elektrische gereedschap aan bod.

basis set.jpg
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
1 ding kan ik je wel vertellen koop liever in 1 keer goed gereedschap. Zet op papier wat jij denkt dat je nodig heb en wat je budget er voor is.
De kleinste dingen lopen vaak al hoog op in de kosten Freesjes, boren, zaagbladen, meetgereedschap etc.
Ik weet ook niet wat je al heb en wat je nog moet hebben.
En hoe werk je het liefst veel met de hand of veel met elektrisch gereedschap. Zo te zien elektrisch.
 

WR1944

Oud hout
Nummer één op het gebied van electrische werkplaatsgereedschappen is een tafelzaagmachine. Ga niet voor een machine die grote platen kan opzagen tenzij je dit dagelijks doet. Afhankelijk van je nauwkeurigheid van werken zal je een bijpassende kwaliteit moeten aanschaffen.
Vervolgens komt er een bovenfrees aan de beurt. Dit is een veelzijdige machine. Al doende leer je de uitgebreide mogelijkheden en kan je verdere freesjes en hulpstukken aanschaffen. Met relatief simpele middelen is er een klein freestafeltje te maken om niet al te grote werkstukken te kunnen frezen.
Dan hangt het helemaal af van waar je het zwaartepunt van je werkstukken legt. Vanaf hier kan je het beste aanschaffen als je er behoefte aan hebt.
Een vaak onderschat element van prettig werken is stofafzuiging op je gereedschappen. Je merkt pas hoe je hebt staan stumperen op het moment dat je een stofzuiger aangesloten hebt op je zaagmachine of bovenfrees. Ik wil niet meer zonder.
 

nielsr

Nieuw lid
5 okt 2012
4
0
Bedankt voor de reacties!


Ik had inderdaad kunnen aangeven dat ik wel al in het bezit ben van een resem handgereedschap zoals Vurenhout aangeeft. Ook heb ik tijdens onze verbouwing het afgelopen jaar o.a. een krachtige bouwstofzuiger gekocht. Deze was bewust van een degelijk merk omdat ik al van plan was deze dan als "shopvac" te gebruiken.


Qua handgereedschap mis ik nog enkele zaken (o.a. een blokschaaf), maar deze staan sowieso ook op het boodschappenlijstje.


Verder staan er een tafelzaag en een bovenfrees op het lijstje.


Qua bovenfrees kom ik er denk ik wel uit, maar voor de tafelzaag heb ik toch een beetje schrik dat ik een verkeerde koop doe. Hier spreek je toch al snel van een aanschaf van 500 €.


Zijn er bepaalde modellen van tafelzaag die aan te bevelen zijn? Zit ik met een tafelzaag ala Makita MLT100X er kompleet naast?


Groeten,
Niels
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zijn we allemaal soms begonnen met het kopen van meteen kwalitatief duur spul, en machines zonder dat je weet of je het gaat gebruiken? De meesten niet. Die beginnen zoals gezegd met een set handgereedschap. Gedurende de klussen daarna kom je erachter dat je gereedschap mist, en koop je dat.

Ik koopte vaak eerst een goedkope prul (Ferm ofzo), want dan kom je erachter hoeveel je het gebruikt en wat je eisen precies zijn. Met die wensen kan je gerichter een dure machine kopen.

Zo klus ik al jaren zonder een tafelcirkelzaagmachine. Ik zou er best een willen hebben maar echt missen doe ik hem niet. Het is allemaal erg persoonlijk. Je kan heel je werkplaats vol zetten met festool, maar dat betekent niet dat je klussen ook leuk gaat vinden. Maar ik haal ook graag (impuls) gereedschap van marktplaats af, dus ga vooral je gang :)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Zijn er bepaalde modellen van tafelzaag die aan te bevelen zijn? Zit ik met een tafelzaag ala Makita MLT100X er kompleet naast?
Spit het forum eens goed door over tafelzagen/zaagtafels, er is al veel over geschreven. En denk ook aan een tweedehands (formaat)zaagtafel (bijv. Elektra Beckum), die komen op marktplaats regelmatig langs, dan heb je voor hetzelfde geld een machine waar je je leven lang plezier van hebt. Je moet wel ruimte hebben...
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Je komt er vanzelf wel achter door te doen, dus dingen maken en dan leer je wat voor jou het handigste/prettigste aan gereedschap is om mee te werken en merk je dat langzaam aan de werkplaats vol komt te staan met gereedschap.
Ik vind veel verschillende dingen, leuk om te doen, dat betekent dat er weinig werplek overblijft, door de gereedschap.;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had eerder de indruk dat je vroeg naar machines, de meeste klussers hebben sowieso meestal wel al het basis handgereedschap.
Bij 80% van de projecten die ik begin gaat het zo: ruw hout afkorten met decoupeerzaag of afkortzaag, dan eventueel verzagen met de lintzaag, daarna schaven op de schaafbank, en dan exact afkorten op de tafelzaag. Dat is voor mij de basis, dan heb je je hout klaar en kan je ermee doen wat je moet doen, zoals pennen slaan, frezen, enz...

Dus voor mij is de eerste onmisbare machine(om afhankelijk te zijn van standaard DHZ winkel hout) de schaafbank, en daarna de tafelzaag, met een kleine combiné van robland of zo kan je al heel wat doen.

En kwestie bovenfrezen, het belangrijkste voor mij is duikdiepte (70mm is geweldig) goed zicht op de frees en gemak om kopieerhulzen erop te zetten.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Tafelzaag om meerdere delen van exact dezelfde breedte te kunnen zagen
Handcircelzaag met liniaal om platen te kunnen zagen
Accutol om te boren & schroeven
Bovenfrees voor verbindingen, scharnieren inlaten en profielen
Decoupeerzaag
Afkortzaag
Schuurmachine

Zaagtafel zou ik op marktplaats kopen. Beetje inlezen en goed bedenken wat je wilt.. Ik heb zelf een hele fijne zaagtafel gekocht voor 100 euro, die zeker kan concurreren met bovengenoemde makita.
Eigenlijk kan je met een handcircelzaag en een boormachine al heel veel meubels maken. Zo ben ik ook begonnen, en dan koop je er elke keer wat bij.. Toen ik student was kocht ik alleen maar gereedschap van geld dat ik bij een klus overhield!
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Qua bovenfrees kom ik er denk ik wel uit, maar voor de tafelzaag heb ik toch een beetje schrik dat ik een verkeerde koop doe. Hier spreek je toch al snel van een aanschaf van 500 €.
Zijn er bepaalde modellen van tafelzaag die aan te bevelen zijn? Zit ik met een tafelzaag ala Makita MLT100X er kompleet naast?

Het ligt eraan wat je wil maken uiteraard, maar mijn ervaring met een tafelzaag is: je wil er veel mee doen maar het ding blijft beperkt (welk merk dan ook).
Wij gebruiken een tafelzaag op de werf/atelier voor kleine snelle aanpassingen.

In den beginne kan je werken met de plaatselijke houthandel/DHZ zaak, die soms de meest geavanceerde machines hebben staan.
In een mum van tijd heb je je materiaal perfect op maat, waarna je het thuis verder kan bewerken en afwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.