Advies cirkelzaag

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Graag zou ik gebruik maken van de duizenden jaren aan ervaring die op dit forum aanwezig zijn, voor de aanschaf van een nieuwe cirkelzaag. Momenteel gebruik ik een black en Decker erfstuk. Die zaagt, maar de vonken vliegen er uit en hij maakt een hels kabaal, dus ik wil graag een andere.

Ik ben op zoek naar een zaag die ook verstek kan zagen. Daarbij wil ik graag gemakkelijk en snel kunnen wisselen tussen haaks en 45 graden. Als ik iets op 45 graden zaag, wil ik een doos kunnen maken zonder zichtbaar openstaande naden. Bij alle andere verstekken is even tobben geen probleem, maar 45 graden gebruik ik vaak. Meestal zaag ik langs een aluminium lat als geleiding. Qua budget wil ik gewoon een goede zaag. Festool vind ik in de regel een beetje te duur, maar ik zie deze aankoop wel als een investering. Tweedehands is in principe geen probleem, maar ik weet dan niet zo goed waar ik op moet letten.

Alvast bedankt voor het advies
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als ik zo lees, zaag je veel plaatmateriaal? Je zou een Makita invalzaag kunnen overwegen. Maar ook een Inca zaagtafel van Marktplaats. Het hangt ook weer een beetje af van hoeveel ruimte je hebt.

En waar je op moet letten: geen speling op het zaagblad, geen gekke geluiden en een rechte zaagsnede, net zo breed als het zaagblad zelf.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
De vier merken die je zou kunnen overwegen zijn
Bosch Blauw
Makita
Mafell
Festool

Als je een invalzaag van deze merken koopt zou die een leven mee moeten kunnen.
De Mafell lijkt op het moment de beste beoordelingen te krijgen en het aangrijppunt van het blad verschuift mee als je hem in verstek zet. Dus "geen" proefsnedes meer nodig om alles goed te krijgen.
Op mijn wensenlijst staat nu een GKT55 GCE met twee liniaals van 1600mm van Bosch, als ik zou besluiten om nog meer geld uit te geven dan zou het de MAFELL worden.

Tweedehands gereedschap is voor mij uit principe een no go. Hier bij ons op het project in Stockholm al het HILTI en BOSCH blauw gestolen en hoewel het als gestolen is gemeld kun je dat niet zien zonder het bij HILTI te laten controleren.
Daarnaast heb je geen idee hoe de vorige eigenaar zijn spullen heft behandeld.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik de Bosch GKT55. De Bosch zaagbladen zijn dun, en geven een relatief smalle zaagsnede. Daarbij komt nog dat dit model een krachtige motor heeft, waardoor dikke platen of meerdere platen gelijktijdig zagen eigenlijk nooit een probleem is. Zelfs als je alleen maar het standaardblad van 48 tanden wilt gebruiken. Prima machine.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik zaag inderdaad meestal plaatmateriaal. Helaas heb ik op ons flatje geen plek voor een zaag tafel (dat is een wens voor later), maar een inval zaag is ook een goed idee.

Wat is nu precies het grote voordeel van een invalzaag ten opzichte van een cirkelzaag zonder lineaal? Is dat puur de snelheid van afmeten etc. of worden de zaagsnedes ook beter/nauwkeuriger?

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
als je veel met plaatmateriaal werkt denk ik dat je beter een invalzaag koopt. Bekijk zeker eens de Makita SP6000, prijs/kwaliteit is dit een zeer degelijke optie.

als je 1x met een invalzaag hebt gewerkt wil je niet meer anders. Véél eenvoudiger, liniaal leggen, zaag erop en gaan. Of je nu recht zaagt of onder verstek, geen geklooi om je geleider te positioneren. Stofafzuiging met invalzaag is veel, veel beter vergeleken met cirkelzaag. Handig is ook dat je de invalzaag in het midden van werkstuk kan plaatsen en de zaag gecontroleerd naar beneden duwt om zo bv een uitsparing te zagen. Door de zaagstrip kan je ook splintervrij werken, belangrijk wanneer je bv melamine verzaagt. (zelfs met het standaard zaagblad van de Makita)

succes
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat is nu precies het grote voordeel van een invalzaag ten opzichte van een cirkelzaag zonder lineaal? Is dat puur de snelheid van afmeten etc. of worden de zaagsnedes ook beter/nauwkeuriger?
Met vriendelijke groet, Martijn
Verschil in nauwkeurigheid is er volgens mij niet tussen een handcirkelzaag en een invalzaag als je ze met of zonder geleiderail gebruikt.
Met een geleiderail kan je wel makkelijker nauwkeuriger werken dan zonder geleiderail.
Alleen passen niet alle handcirkelzagen op een geleiderail, en het invallen met een invalzaag gaat veel makkelijker en de stofafzuiging is beter.

Mvg, :).
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Naast veiligheid is het grootste verschil dat je met een invalzaag (zoals de naam al zegt) heel makkelijk midden in een plaat "in kan vallen". Dat is met een cirkelzaag een stuk lastiger.
IMHO is het ontwerp van de cirkelzaag verouderd ivg met dat van de invalzaag, zou je ten alle tijden aanraden voor een invalzaag te kiezen. Er is niets wat een cirkelzaag kan en een invalzaag niet, eerder andersom.

Wat betreft 2e hands, ik begrijp het argument van MK23, maar als je je verstand gebruikt kom je een heel eind. Bovendien loop je dat risico met alles op marktplaats... Ik heb veel van mijn festool gereedschap via marktplaats gekocht en (moet even afkloppen) heb nog nooit meer gedoe gehad dan het vervangen van een setje koolborstels. En qua budget heb je daarmee toch al snel een goede kwaliteit zaag voor een (voor de hobbyist) veel aantrekkelijkere prijs.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waar een cirkelzaag beter voor geschikt is, dat is het ruwere werk, dus op het oog en zonder lineaal. Voor plaatmateriaal is een invalzaag veel praktischer, zie de argumenten hierboven.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Waar een cirkelzaag beter voor geschikt is, dat is het ruwere werk, dus op het oog en zonder lineaal. Voor plaatmateriaal is een invalzaag veel praktischer, zie de argumenten hierboven.
Ik gebruik mijn festool t55 ook gewoon voor ruw werk, zonder lineaal. Kwestie van het juiste zaagblad. Ondertussen zaag ik meestal ook gewoon recht zonder lineaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Naast veiligheid is het grootste verschil dat je met een invalzaag (zoals de naam al zegt) heel makkelijk midden in een plaat "in kan vallen". Dat is met een cirkelzaag een stuk lastiger.
IMHO is het ontwerp van de cirkelzaag verouderd ivg met dat van de invalzaag, zou je ten alle tijden aanraden voor een invalzaag te kiezen. Er is niets wat een cirkelzaag kan en een invalzaag niet, eerder andersom.
Ik zou toch eens willen weten wie zijn invalzaag al gebruikt heeft als 'invalzaag'. Dus wie er midden in een plaat mee vertrokken is om een gat uit te zagen in een plaat.
En waarom zou een invalzaag veiliger zijn dan een handcirkelzaag? Het veiligheidsargument is voor mij juist de reden om een invalzaag als eerste en enige zaag af te raden. Kleine afmetingen veilig zagen met een invalzaag (of handcirkelzaag) is naar mijn mening moeilijk.
Dat een invalzaag veelzijdiger is als een handcirkelzaag betwijfel ik. Een ervaren gebruiker kan met een handcirkelzaag veel meer dan recht toe recht aan zagen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De veiligheid bij de invalzaag zit er vooral in dat het blad, zodra je de machine loslaat, naar binnen gaat en niet zoals bij een gewone handcirkelzaag naar buiten blijft staan. Bij de invalzaag wordt het blad volledig in de kap getrokken en je kunt je er niet meer aan verwonden. Om het blad weer naar buiten te laten komen moet je eerst een vergrendeling vrijzetten.
In die zin is de invalzaag wel degelijk een stuk veiliger dan een normale handcirkelzaag, het is en blijft een Cirkelzaag en dus per defenitie link, je moet altijd oppassen wat je doet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Word ook regelmatig gebruikt voor het zagen van luiken in de vloer. Heb ik zelf diverse malen gedaan met de oude atf 55 toen moest je het spouwmes nog verwijderen. Nu gelukkig niet meer nodig. Lastig met een at55 in beton.:eek:

Ik weet bijna zeker dat festool bijna geen gewone handcirkelzagen meer verkoopt maar bijna alleen maar invalzagen. Wij hebben de laatste 5 jaar dat wij festool verkochten geen gewone zaag meet ingekocht. Ik werk wel altijd met de zaagliniaal en heb geen last van terugslag.
 
Laatst bewerkt:

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Sluit me bij de algemene tendens aan dat een invalzaag de beste keus lijkt voor de TS. Heb zelf de makita SP6000 en ben dik tevreden.

@mathieu: een cirkelzaag is niet bedoeld voor smalle of kleine stukken, dat doe je beter op een zaagtafel of met de hand (en daarvoor zweer ik bij de japanse trekzaag nu daar wat mee heb leren zagen). Met een invalzaag maak je echter in 10 minuten een simpele zaagtafel mocht dat nodig zijn: Neem een plaat van 18 mm (MDF heeft een lekker glad oppeevlak). Zet de zaag met de voet vast in de plaat (bevestigin niet door de plaat laten steken). Laat deze vervolgens invallen in de plaat tot maximale diepte en draai het geheel om: voila een zaagtafel met zero clearance :) De geleiderail kun je dan als zaag geleider gebruiken door deze vast te klemmen. Voor veelvuldig werk niet handig, maar heb je slechts af en toe een klein dingetje te zagen... dan werkt dat prima.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De veiligheid bij de invalzaag zit er vooral in dat het blad, zodra je de machine loslaat, naar binnen gaat en niet zoals bij een gewone handcirkelzaag naar buiten blijft staan. Bij de invalzaag wordt het blad volledig in de kap getrokken en je kunt je er niet meer aan verwonden. Om het blad weer naar buiten te laten komen moet je eerst een vergrendeling vrijzetten.
In die zin is de invalzaag wel degelijk een stuk veiliger dan een normale handcirkelzaag, het is en blijft een Cirkelzaag en dus per defenitie link, je moet altijd oppassen wat je doet.

Dat bedoelde ik idd ook.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Sluit me bij de algemene tendens aan dat een invalzaag de beste keus lijkt voor de TS. Heb zelf de makita SP6000 en ben dik tevreden.

@mathieu: een cirkelzaag is niet bedoeld voor smalle of kleine stukken, dat doe je beter op een zaagtafel of met de hand (en daarvoor zweer ik bij de japanse trekzaag nu daar wat mee heb leren zagen). Met een invalzaag maak je echter in 10 minuten een simpele zaagtafel mocht dat nodig zijn: Neem een plaat van 18 mm (MDF heeft een lekker glad oppeevlak). Zet de zaag met de voet vast in de plaat (bevestigin niet door de plaat laten steken). Laat deze vervolgens invallen in de plaat tot maximale diepte en draai het geheel om: voila een zaagtafel met zero clearance :) De geleiderail kun je dan als zaag geleider gebruiken door deze vast te klemmen. Voor veelvuldig werk niet handig, maar heb je slechts af en toe een klein dingetje te zagen... dan werkt dat prima.

Een zaagtafel is altijd de eerste keuze. Of het nu grote of kleine stukken zijn. Een invalzaag of handcirkelzaag is een 'noodoplossing' op locatie waar je geen zaagtafel naartoe kan slepen. Of als de werkstukken (daktimmerwerken bijvoorbeeld) te groot en te zwaar zijn.
Nu weet ik ook dat niet iedereen in de mogelijkheid is om een zaagtafel te plaatsen of aan te schaffen. Maar ik vind dat er toch net iets te vaak aan beginnelingen verteld wordt dat je met een invalzaag vrijwel alle zaagklussen aankan. Ook het zagen en afkorten van smalle stroken. En daar dient een invalzaag inderdaad niet voor.
Ik ben dan ook van mening dat als je de keuze moet maken tussen invalzaag en zaagtafel, je het meeste hebt aan een (kleine) zaagtafel. Grote stukken en zeker plaat laat je zagen bij de houthandel. Dat doe ik ook, hoewel ik behoorlijk voorzien ben met een Hammer C31 (maar geen invalzaag die ik ook zelden mis).
En inderdaad, een geoefende hand met een goede handzaag gaat ook snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.